Tesla Model S set forfra
Biltest

Tesla Model S - (v)elkørende luksus

Med den nye Autopilot tilbyder Tesla nærmest selvkørende funktioner. Dét og en imponerende teknik og flot kvalitet gør, at den faceliftede Model S opleves som en helt ny bil.
Tesla Model S bagfra

Motors vurdering

Tesla Model S

El
1.130.657 kr.
  • Udstyr
  • Autopilot
  • Ydelse
  • Pris
  • Rækkevidde
  • Bagsædekomfort
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.100 kg
  • Officiel rækkevidde
    557 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 4 / 4
    Eller 80.000 km Batteri: 8 år.

Motors tal

  • Beregnet økonomi 9,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km

Sikkerhed

2014
Luk

Hvis du ikke bliver imponeret af Tesla Model S, så er der næppe meget, der kan imponere dig, når talen falder på biler. Den bilmodel, der for alvor bragte Tesla ind i varmen, er nu klar i en faceliftet udgave. Både præstationer og kvalitet er løftet mærkbart.

Indvendigt mødes du af en kabine med en finish, der ligger langt over det niveau, vi så, da vi første gang testede Model S for tre år siden. Nu er samlingerne af materialerne på niveau med de bedste konkurrenter, så humøret er højt, allerede inden bilen begynder at rulle.

Læs også: Motors test af Tesla Model X

Klar til afgang sættes gearvælgeren i D, og så venter der noget af en køreoplevelse. I denne nye udgave er der træk på alle fire hjul, og det foregår ved hjælp af en elmotor ved forhjulene og en elmotor ved baghjulene. Tilsammen leverer de en enorm effekt, der kan få bilen op på 100 km/t. på bare lidt over fire sekunder.

Topfarten er 250 km/t., og i det hele taget er den oplevede accelerationsevne enorm.

Tesla Model S kabine
Instrumentbordet er præget af den store skærm i midten med fremragende navigation med udgangspunkt i Googles kortservices. Den oplevede kvalitet er nu i top.

Hænderne på rattet!

Med et tryk på speederen presses man tilbage i sædet, og det er endda på trods af, at Tesla Model S er en tung bil. Den vejer over 2,1 ton på grund af det store batteri. Den høje vægt giver lidt træge bevægelser, når der er ujævnheder på vejen, og også ved kørsel i snævre sving mærker man tyngden. Det kan dog ikke spolere oplevelsen af en køreglad bil.

I forsæderne sidder man glimrende, mens bagsædet er lavt og uden god støtte. Det kan genere, når man kører længere ture. Bagagepladsen er fin med et pænt rum bagtil og et lille ekstra rum fortil.

Motors testbil var udstyret med den avancerede Autopilot, der uden tvivl er markedets bedste styrehjælp. Den ser i de fleste tilfælde linjerne langs vejen på overbevisende vis, og selvom du altid skal have hænderne på rattet, giver den en god tryghed.

Læs også FDMs tema: Skal jeg købe en elbil? 

Det er fristende at slippe rattet, og bilen tillader det i en del minutter uden at brokke sig. Men det fraråder vi på det kraftigste. Pludselig er bilen på vej ud over sidelinjen, eller også ser den ikke de komplicerede vejforløb, der til tider kan være, når man ikke kører på motorvej. Det bliver lige spændende nok!

Men på motorvej er systemet meget imponerende og hjælper endda med, når man skal skifte vognbane. Vi nærmer os uden tvivl den selvkørende bil, men vi forstår også, at der stadig er lang vej endnu, når vi som her har prøvet det p.t. bedste system på markedet, og det trods alt ikke er bedre, end det er.

Tesla Model S detalje
Den oplevede kvalitet af detaljerne ved instrumentbordet i Tesla Model S virker markant bedre nu end i den første generation.

Forbedret rækkevidde

I denne udgave er Model S udstyret med et batteri på 90 kWh. Det giver ifølge fabrikken op til 557 km pr. opladning. Den rækkevidde afhænger dog både af, hvor hurtigt du kører, hvor mange kraftige accelerationer du foretager, udendørstemperaturen, brugen af varmeapparatet i bilen plus hjulstørrelsen. På Teslas hjemmeside findes en udmærket beregner, der kan angive den forventede rækkevidde ud fra disse forhold, og der skal ikke meget til, før rækkevidden kommer ned på f.eks. 370 km.

Motor kørte faktisk kun et sted mellem 300 og 350 km pr. opladning, så det skal du tage med, når du vurderer, om du kan leve med en elbil. Med en hjemmelader af god kvalitet kan du dog lade batteriet helt op på en nat. Besøger du Teslas egne ladestationer, kan du stadig lynlade bilen gratis.

Motor ladede 100 km ekstra på batteriet på små 20 minutter og kunne se, at batteriet kan lades op til 80 procent af sin kapacitet på godt en time. Med risiko for lange ventetider kan du ikke basere al kørsel på disse stationer, men de er rare at kende til, når du skal køre langt i ind- og udland.

Alt i alt er Tesla Model S blevet en vellykket bil med et stort potentiale. Men med en pris på over 1,1 mio. kroner er bilen i praksis kørt uden for rækkevidde for almindelige mennesker, og det er synd!