Tesla Model S forfra
Biltest

Tesla Model S - kører med strømmen

Tesla Model S er en elbil med stor rækkevidde, potent motor og masser af plads. Motor er i den grad imponeret over bilens egenskaber, men ikke alt imponerer.
Tesla Model S bagfra

Motors vurdering

Tesla Model S

El
844.050 kr.
  • Motor
  • Betjening
  • Garanti
  • Vægt
  • Udsyn skråt bagud
  • Loftshøjde, bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Effekt
    416 hk
  • Moment
    600 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.108 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Akselafstand
    296 cm
  • Officiel rækkevidde
    480 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / /
    8 års garabti på batteri
  • Mål
    L:498 cm B:196 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 8,05 kr./km
  • Målt rækkevidde 309 km

Sikkerhed

2014
Luk

Det har gået sløjt med salget af elbiler, men nu ser i hvert fald en del af markedet ud til at vende. Det sker, efter at amerikanske Tesla har lanceret sin nye Model S til priser fra 540.680 kr.

Det er mange penge, men den nye elbil er i en liga, hvor den er i direkte konkurrence med luksusbiler som BMW 5-serien og Mercedes-Benz E-klassen. Men den kan også måle sig med biler fra Jaguar, Volvo og Porsche, og da Tesla S er helt fritaget for registreringsafgift, lander en prissammenligning til stor fordel for den nye elbil.

Man får populært sagt bil for alle pengene, når man køber en Tesla Model S, mens konkurrenternes priser almindeligvis indeholder mindst en halv million kroner til statskassen i form af afgifter. Men for forbrugerne er det prisskiltet på bilen, der er i fokus, og det er derfor med denne indfaldsvinkel, vi har valgt at se nærmere på den nye spiller på banen, der allerede i år vil være solgt i 200 eksemplarer.

Tesla Model S kabine
Instrumentbordet er enkelt i sin form, og alle knapper er erstattet af den store pegefølsomme skærm i midten. Rattet er elektrisk justerbart. Bemærk den rigelige fralægningsplads mellem sæderne.

Accelererer helt vildt

Vi er nødt til at springe direkte ind bag rattet og lade Teslaen vise, hvad den kan, før vi ser på alle de andre aspekter ved bilen. For det er bag rattet, at man for alvor møder sjælen i Model S. Med en kraftig elmotor mellem baghjulene og et enormt batteri under gulvet i hele kabinen er der så mange kræfter ombord, at man allerede efter få hundrede meter i bilen forstår, at dette er noget helt særligt.

Tesla Model S er så usædvanlig hurtig, at det kan tage pusten fra de fleste. I lighed med alle andre elbiler er der jo ikke nogen gear, man skal bekymre sig om under kørslen – det er blot at træde på speederen og så nyde kørslen. O.k., man behøver jo ikke at spurte af sted hele tiden, og med et let tråd på speederen kan man i stedet nyde bilens komfortable og støjsvage kørsel. På den måde er drivlinjen i Tesla Model S til topkarakter.

Helt så godt vurderer vi dog ikke bilen, når det handler om de mere dagligdags køreegenskaber. I sving og kurver mærker man bilens tyngde, og her kører den på ingen måde så godt som en BMW 5-serie. Ved motorvejskørsel er bilens evne til at køre ligeud ikke imponerende, og den noget duvende affjedring afslører, at bilen vejer 2,2 ton. Men samlet set, er køreoplevelsen trods alt på et højt niveau.

Tesla Model S stilk
Fra en gearvælger – lånt fra Mercedes – vælger man, om bilen skal køre forlæns eller baglæns. P-knappen for enden er også P-bremsen.

Lang rækkevidde

Tesla Model S fås i Danmark i to versioner med hver sin størrelse batteri. Den mindste har et batteri på 60 kWh, mens denne større udgave har et på hele 85 kWh. Det giver på papiret en rækkevidde på henholdsvis 370 km og 480 km.

Så langt skal man dog ikke vente at køre i praksis. I vores testbil med det store batteri kørte vi 288 km i første testomgang og 330 km i vores andet og mere afdæmpede forsøg. Det giver et gennemsnit på 309 km pr. opladning. Man kan naturligvis køre længere, men det kræver, at man undlader motorvejskørsel, hurtige accelerationer, varme i sæderne og varme i bilen.

Man må omvendt også påregne en noget lavere rækkevidde om vinteren, hvor der går endnu mere energi til opvarmning af kabine og batteri. Men som udgangspunkt kan man regne med godt 300 km pr. opladning, og det kan de fleste nok leve med, for selve opladningen er nemlig ikke besværlig.

Lader man op derhjemme, vil den bedste løsning være at få sat et kraftstik med 400 Volt og 32 Ampere op, der hvor bilen holder parkeret. Her vil man kunne lade 55 km på batteriet pr. time, hvilket betyder, at bilen vil kunne oplades helt på en nat. Man kan også benytte et almindeligt husholdningsstik på 230 V og 13 Ampere, og her vil man kunne lade 14 km på batteriet pr. time. I så fald vil en fuld opladning tage 34 timer, så det er ikke en brugbar permanent løsning.

Tesla er i øjeblikket ved at opstille super-ladere flere steder i landet, og med dem kan man på 20 minutter lægge 150-200 km på batteriet. Det lyder lovende, men det har vi endnu til gode at se i praksis.

Tesla Model S nøgle
Nøglen er en miniudgave af Tesla Model S. Den aktiverer selv bilens låse, når man nærmer sig bilen, hvorefter dørhåndtagene kører ud.

Imponerende indretning

Inde i bilen mødes man af en meget bred kabine med kun få forhindringer til ben og fødder. Gulvet er næsten plant, og det giver en god rumfornemmelse. Fortil er sæderne læderbeklædt og elektrisk justerbare, men man sidder ikke lige så godt som i en BMW eller en Volvo, og hovedstøtterne, der ikke kan justeres, virker ikke hensigtsmæssigt udformet. På bagsædet er der god plads i bredden og i længden, mens loftshøjden er noget kneben for voksne.

Instrumentbordet er udformet helt anderledes, end det vi er vant til. Alle knapper er fjernet, og bilens udstyr styres i stedet fra en stor iPad-lignende skærm midt på instrumentbordet. Betjeningen er let, når man har lært tankegangen, og muligheden for at kombinere navigationsanlæg med internetopkobling, radio, tripcomputer og andre smarte løsninger er godt tænkt og intuitiv i sin funktion. Vi savner danske menuer, men ellers virker bilen letbetjent.

Tesla Model S er bygget i materialer, der udstråler kvalitet og luksus, men samlet set kan bilen ikke måle sig med tyske luksusmærker, når det drejer sig om finish. Her mærker man, at Tesla er bygget efter amerikanske kvalitetsstandarder, der er skabt til at give et flot førstehåndsindtryk, men som oftest mister lidt af sin værdi, når man „kradser i lakken”. Samlekvalitet og finish er simpelthen ikke på højde med de biler, der ellers findes i denne prisklasse.

Tesla Model S skærm
Alle knapper er fjernet, og bilens udstyr styres i stedet fra en stor iPad-lignende skærm midt på instrumentbordet. Betjeningen er let, når man har lært tankegangen.

Har et lavt CO2-udslip

Der kan være mange gode grunde til, at man gerne vil køre i en elbil. En af dem er utvivlsomt miljøvinklen, og selv om Tesla Model S har sportsvognslignende præstationer, så må vi konkludere, at bilens miljøbelastning er pænt lav.

Omregner vi vores målte elforbrug til et CO2-udslip ud fra en gennemsnitsbetragtning af dansk el-salg, lander det på 140 gram CO2 pr. kørt km. Det er et lidt lavere tal end f.eks. en BMW 520d, som udleder 149 gram CO2 pr. km, hvis vi tager udgangspunkt i vores konkrete forbrugstal og et CO2-udslip, der også indregner bidraget for raffinering af dieselolien. Og så udleder elbilen slet ikke skadelige stoffer under kørslen. Det gør en BMW 520d i form af kvælstofilter og partikler, selv om mængden efterhånden er blevet minimal. Set i det lys vinder Tesla Model S, når det handler om grøn kørsel.

Tesla Model S håndtag
Med „nøglen” i lommen kører dørhåndtagene automatisk ud, når man nærmer sig bilen.

Lang garanti på batteriet

Indtil videre sælger Tesla sine biler fra en enkelt butik i København, og der er kun ét værksted ikke langt fra lufthavnen i Kastrup til rådighed. Selv om en afdeling omkring Aarhus er under opbygning, ændrer det ikke ved, at afstanden til et værksted for mange vil være stor. 

I den anden vægtskål kan man lægge en glimrende garanti på fire år eller 80.000 km på hele bilen og en garanti på otte år på batteriet. Man kan påregne en årlig serviceudgift på 6.000 kr., og tegner man en serviceaftale over fire år, kan man for en fast pris på 24.000 kr. få dækket både udgifter til service og reparationer på bilen. Det er en god pris for så dyr en bil.

Vi har beregnet en samlet driftsøkonomi på 8,05 kroner pr. km, hvilket er i den høje ende. Den store joker er naturligvis værditabet, hvilket vi har vurderet til ca. 100.000 kr. pr. år.

Motors samlede vurdering af bilen er trods de fundne minusser høj, og så længe man kan købe bilen uden afgift, er den interessant i Danmark.

Tesla Model S lille skærm
Instrumenthuset er en stor skærm, der foruden at vise hastigheden også kan vise navigationsanlæg, radio, tripcomputer med mere.