Toyota Auris har fået et mildt facelift
Biltest

Toyota Auris - bare den hed Corolla

Toyota Auris har fået et mildt facelift, men navnet er stadig et minus.
Toyota Auris ligner sig selv bagfra trods faceliftet

Motors vurdering

Toyota Auris

20,8 km/l
Diesel
271.128 kr.
  • Pris
  • Komfort
  • Støjniveau
  • Anonym
  • Fralægningsplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    128 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    205 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.365 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    354 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Mål
    L:425 cm B:176 cm H:151 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,80 kr./km

Sikkerhed

2006
Luk

Man kommer nemt til at glemme Auris, selvom den reelt er efterfølger til Corolla, som de fleste danskere husker. Årsagen er nok mest navnet, for bilen er i bund og grund en god oplevelse. Den har god plads i kabinen, den kører økonomisk og er solidt bygget.

Nu er den kommet i en opdateret udgave med nogle småændringer. Udvendigt er der kommet nye kofangere for og bag, og de større forlygter er den mest synlige forandring. På motorsiden kan man glæde sig over sekstrins-gearkasse i alle motorvarianter. Sjette gear er et motorvejsgear, hvor omdrejningerne holdes nede til gavn for brændstoføkonomi og støjniveau.

Indvendigt er volumenknappen på radioen blevet nemmere at betjene, men fralægningsplads omkring føreren er stadig ringe.

Kvaliteten er fin i kabinen på Toyota Auris
Kvaliteten er fin, og indretningen logisk. Men vi savner stadig flere fralægningsrum ved forsæderne.

Lavere priser

Vi har testet Auris med både 1.4-liters-dieselmotor og 1.6-liters-benzinmotor. Trækkraften er passende til bilens vægt, men i dieseludgaven irriteres man over, at turboen først rigtig trækker rent fra omkring 2.000 omdrejninger. Det vil sige, at man ved normal kørsel ligger mellem 2.000 og 2.500 omdrejninger.

Benzinmotoren trækker derimod fra lave omdrejninger, så den kører fint mellem 1.500 og 2.000 omdrejninger. Det er lidt den omvendte verden i forhold til konkurrenterne. Under testen med dieselvarianten kørte vi 18 km/l, og benzinudgaven kørte 14 km/l, så hvis man ikke har et stort kørselsbehov, vil vi anbefale benzinmotoren, der er 20.000 kr. billigere i indkøb.

Køreegenskaberne er neutrale og sikre. Samtidig er affjedringskomforten behagelig, hvilket man vil sætte pris på under længere ture. Tidligere har Toyotas antiudskridningsudstyr (ESC) afgivet en lille biplyd, når det blev aktiveret. Det gør det ikke længere. Og nu vi er ved sikkerhedsudstyret, så er ESC og syv airbags standard på alle Auris-modeller.

Men spørgsmålet er, om disse små forbedringer er nok til at trække kunderne tilbage. For selvom Toyota tilbyder tre års garanti og er kendt for at producere biler i god kvalitet, så kan de tryghedssøgende kunder i dag let finde mærker med længere garantier. For at imødegå den konkurrence har Toyota nu justeret priserne lidt ned. Så selvom du måske egentlig går og overvejer en koreansk bil, så snyd ikke dig selv for en tur i en Auris. Trods navnet er den faktisk en ganske udmærket bil.

Forlygterne er nye på Toyota Auris
De nye, større forlygter giver Auris et mere konservativt design.