Toyota C-HR - klassisk hybrid med et tvist
Motors vurdering
TOYOTA C-HR
- Lækre materialer i kabinen
- Apple CarPlay/Android Auto
- God hybriddrivlinje
- Udsyn bagud
- Mørkt på bagsædet
- Ikke trådløs Apple CarPlay
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning119 g/km
-
Effekt184 hk
-
Moment190 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.584 kg
-
Maks. påhængsvægt725 kg
-
Bagagerum358 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12(dog højst 100.000 km)
-
MålL:440 cm B:180 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,85 kr./km
Hybridbilerne er en god overgangsteknologi eller bro mellem forbrændings- og elmotoren. Ser du på benzinøkonomien, så er 19,2 km/l pænt for en SUV-model, men det gælder kun, hvis du holder dig væk fra motorvejen, hvor forbruget øges betydeligt.
Kører du derimod inde i byen eller på landevejen, vil du opleve, at benzinmotoren ofte er slukket. Bilen har en indbygget måler, der under en af vores køreture viste, at motoren i gennemsnit var slukket halvdelen af tiden.
Lyt til FDMs podcast om Toyota C-HR
Bedste hybrid fra Toyota
Hvor andre hybridmotorer fra Toyota kan være irriterende at høre på under acceleration, fordi motoren går højt op i omdrejninger, så opleves toliters hybridmotoren markant anderledes. Her er rigeligt med bundtræk, og det er sjældent, at motoren kommer højt op i omdrejninger.
Toyota C-HR fås som hybrid med enten en 1.8-liters eller denne 2.0-liters motor, og merprisen på 35.000 kr. er det hele værd, da du samtidig får en bil med et betydeligt større kraftoverskud og kun et lidt højere benzinforbrug.
Toyota C-HR har dristigt design med dårligt udsyn
Designet er klart et af de parametre, som Toyota C-HR sælges på. Den skiller sig ud i trafikken, og med sin høje SUV-statur har du en høj indstigning. Kombineret med den nøglefri betjening i C-HIC-versionerne føles bilen derfor nem at benytte i hverdagen.
De smarte linjer betyder desværre, at udsynet skråt bagud efter f.eks. cyklister er ganske elendigt. Og sidder du på bagsædet, så er sideruderne meget små og højt placeret, så det føles lidt klaustrofobisk at være på anden række.
Fås nu med Apple CarPlay og Android Auto
Hvor Toyota tidligere prøvede at holde Apple og Google ude af deres biler, har de nu overgivet sig. Og godt det samme.
Læs også: Biltest af Skoda Karoq
Det er rart at Apple CarPlay og Android Auto nu er standard i C-HR, men vi kunne godt tænke os at forbindelsen var trådløs, og i den forbindelse er det ærgerligt, at trådløs opladning af mobilen ikke fås til C-HR. Det burde være muligt at tilvælge på en bil, der henvender sig til ellers moderigtige bilkøbere.
C-HIC som Royale
Testbilen var topmodellen, som koster 360.000 kr. Ser man på udstyrslisterne, er det umiddelbart her, man får mest bil for pengene, men også her, der skal flest penge op af lommerne.
Biløkonomien har vi beregnet til 3,85 kr. pr. km inkl. alle tænkelige udgifter, og det er et fornuftigt beløb bl.a. takket være den fornuftige brændstoføkonomi og deraf lave ejerafgift.
Toyota C-HR er måske kun en smule elektrisk, men du vil sætte pris på hybridoplevelsen i hverdagen, hvis du primært kører i byen og på landevejene.