Nissan Qashqai - danskernes foretrukne SUV
Motors vurdering
Nissan Qashqai
- Komfortabel
- Siddeposition
- Udstyr
- Placering af skærm
- Ikke frisk luft til bagsædet
- Bagsædeplads
Fabriksdata
-
Motor1.3 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning162 g/km
-
Effekt160 hk
-
Moment270 Nm
-
Topfart198 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.445 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum430 liter
-
Akselafstand265 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bil- og lakgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:440 cm B:181 cm H:159 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Nissan Qashqai har fået en ny 1.3-benzinmotor magen til den, der sidder i bl.a. Mercedes-Benz A200. Den nye motor erstatter den gamle 1.2’er og byder både på flere kræfter og bedre benzinøkonomi.
Og som noget nyt er det gamle trinløse CVT-gear erstattet af et moderne syvtrins dobbeltkoblingsgear, og det er den kombination af motor og gearkasse, vi netop har testet. Konklusionen er klar: Det er en mægtig løsning, som samlet set løfter køreoplevelsen betydeligt.
Bevares, der er enkelte skønhedsfejl, bl.a. kan bilen let føles for ivrig, når man sætter i gang, så man ofte oplever et kraftigt ryk, hvis man ikke er let på speederfoden. Men samlet set er resultatet godt.
Man sidder dejlig højt
Nissan Qashqai er virkelig komfortabel på motorvejen, og man sidder både højt og godt bag rattet. Derudover er der let ind- og udstigning, og man nyder endvidere den gode fralægningsplads fortil.
Ved bagsæderne er der ikke overvældende plads, og knæ og skinneben rører ved forsæderne, hvis der er voksne både for og bag. Midterpladsen er heller ikke særlig komfortabel. Desuden savner vi friskluftdyser til bagsædet, og det trækker sammen med de manglende strømudtag ned i karakteren for familievenlighed.
Læs også: Motors nyere test af Nissan Qashqai fra september 2019
Bilens størrelse taget i betragtning er bagagepladsen er ikke imponerende, men med sine 430 liter er den dog ikke direkte skuffende. Og en særlig fin detalje finder man ved bunden, der er opdelt i to dele, så man får lettere ved at holde styr på bagagen. Vi savnede dog et 12-voltudtag, som kan bruges til f.eks. køleboks.
Over bagagerummet er der en hylde, der vipper fint op sammen med bagklappen, der dog ikke fås el-betjent. Udsynet skråt bagud er ikke særlig godt, men et bakkamera med 360-graders visning retter op på dette, selvom opløsningen på skærmen ikke ligefrem imponerer.
Nu er adaptiv fartpilot standard
Som noget nyt er adaptiv fartpilot kommet til som standard på Tekna+, men det var endnu ikke nået frem til vores testbil, så den kunne vi ikke bedømme.
Det kunne vi derimod med nødbremsen, der er mere end godkendt. Ved 55 km/t. kunne bilen nå at bremse helt op, og føreren blev fint advaret med både lys- og lydsignaler.
Også testen gennem en dobbelt undvigemanøvre klarede Qashqai flot. Bilen er i god balance, og selvom man ved motorvejshastighed kan mærke, at den skrider en smule over hjulene ved et kraftigt styreudslag, redder det indbyggede antiudskridningssystem (ESC) situationen på flot vis.
Qashqai er fortsat svær at komme udenom. For trods en del nye konkurrenter er bilens pris og udstyr stadig i den attraktive ende af skalaen, og med de nye motorer er den del i hvert fald helt opdateret på det punkt.