Nissan Qashqai set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Nissan Qashqai - danskernes foretrukne SUV

Salget af Nissan Qashqai er enormt, og bilen har i flere år ligget nr. 1 som danskernes mest foretrukne SUV. Men her og der mærkes alderen, og Qashqai må ses sig slået af flere konkurrenter.
Nissan Qashqai set bagfra

Motors vurdering

Nissan Qashqai

13,9 km/l
Benzin
377.790 kr.
  • Komfortabel
  • Siddeposition
  • Udstyr
  • Placering af skærm
  • Ikke frisk luft til bagsædet
  • Bagsædeplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.3 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    162 g/km
  • Effekt
    160 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    198 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.445 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bil- og lakgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:181 cm H:159 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Nissan Qashqai har fået en ny 1.3-benzinmotor magen til den, der sidder i bl.a. Mercedes-Benz A200. Den nye motor erstatter den gamle 1.2’er og byder både på flere kræfter og bedre benzinøkonomi.

Og som noget nyt er det gamle trinløse CVT-gear erstattet af et moderne syvtrins dobbeltkoblingsgear, og det er den kombination af motor og gearkasse, vi netop har testet. Konklusionen er klar: Det er en mægtig løsning, som samlet set løfter køreoplevelsen betydeligt.

Bevares, der er enkelte skønhedsfejl, bl.a. kan bilen let føles for ivrig, når man sætter i gang, så man ofte oplever et kraftigt ryk, hvis man ikke er let på speederfoden. Men samlet set er resultatet godt.

Kabine i Nissan Qashqai
Man sidder dejlig højt bag rattet, og der er gode kopholdere og fin fralægningsplads. Det skyldes til dels, at p-bremsen er elektrisk betjent.

Man sidder dejlig højt

Nissan Qashqai er virkelig komfortabel på motorvejen, og man sidder både højt og godt bag rattet. Derudover er der let ind- og udstigning, og man nyder endvidere den gode fralægningsplads fortil.

Ved bagsæderne er der ikke overvældende plads, og knæ og skinneben rører ved forsæderne, hvis der er voksne både for og bag. Midterpladsen er heller ikke særlig komfortabel. Desuden savner vi friskluftdyser til bagsædet, og det trækker sammen med de manglende strømudtag ned i karakteren for familievenlighed.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

Bilens størrelse taget i betragtning er bagagepladsen er ikke imponerende, men med sine 430 liter er den dog ikke direkte skuffende. Og en særlig fin detalje finder man ved bunden, der er opdelt i to dele, så man får lettere ved at holde styr på bagagen. Vi savnede dog et 12-voltudtag, som kan bruges til f.eks. køleboks.

Over bagagerummet er der en hylde, der vipper fint op sammen med bagklappen, der dog ikke fås el-betjent. Udsynet skråt bagud er ikke særlig godt, men et bakkamera med 360-graders visning retter op på dette, selvom opløsningen på skærmen ikke ligefrem imponerer.

Lækre sæder i Nissan Qashqai
Lækre lædersæder med eljustering er standard i Tekna+ udgaven.
 

Nu er adaptiv fartpilot standard

Som noget nyt er adaptiv fartpilot kommet til som standard på Tekna+, men det var endnu ikke nået frem til vores testbil, så den kunne vi ikke bedømme.

Det kunne vi derimod med nødbremsen, der er mere end godkendt. Ved 55 km/t. kunne bilen nå at bremse helt op, og føreren blev fint advaret med både lys- og lydsignaler.

For trods en del nye konkurrenter er bilens pris og udstyr stadig i den attraktive ende af skalaen.

Også testen gennem en dobbelt undvigemanøvre klarede Qashqai flot. Bilen er i god balance, og selvom man ved motorvejshastighed kan mærke, at den skrider en smule over hjulene ved et kraftigt styreudslag, redder det indbyggede antiudskridningssystem (ESC) situationen på flot vis.

Qashqai er fortsat svær at komme udenom. For trods en del nye konkurrenter er bilens pris og udstyr stadig i den attraktive ende af skalaen, og med de nye motorer er den del i hvert fald helt opdateret på det punkt.