Skoda Karoq - bedste familie-SUV
Motors vurdering
Skoda Karoq
- Komfortabel
- Indretning
- Udsyn
- Længde af bagagerum
- Bakkamera ej standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning165 g/km
-
Effekt150 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart203 km/t.
-
Acc. (0-100)9,0 sek.
-
Køreklar vægt1.569 kg
-
Maks. påhængsvægt1.500 kg
-
Bagagerum521 liter
-
Akselafstand264 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:438 cm B:184 cm H:160 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,45 kr./km
Som søsterbil til både VW Tiguan og Seat Ateca kører Skoda Karoq ind blandt de bedste biler i klassen. I Motors store gruppetest af SUV’er i denne klasse formåede Karoq endda at vinde med et mulehår foran sine søskende.
Det skyldes en fremragende indretning med god plads ved både for- og bagsædet, mange smarte løsninger for opbevaring af småting og bagage, samt en virkelig god kørekomfort og en fin køresikkerhed.
Fremragende motor
I denne testede udgave af Karoq ligger en 1.5-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og mulighed for at lukke ned for to cylindre, når man kører med let speeder og dermed kun har behov for en smule motorkraft.
Ideen er, at man derved sparer benzin, og det fungerer fint, og skiftet kan man kun med største iagttagelsesevne mærke. I praksis registrerer man ikke, om den kører på to eller fire cylindre.
Læs også: Motors test af 10 små SUV'er
I vores testbil var motoren koblet sammen med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse af DSG-typen, og den kombination fungerer forrygende godt. Dette er efter vores overbevisning noget af det bedste, man kan købe i øjeblikket, og er du i tvivl, om du skal vælge bilen med DSG-gear, så er vores anbefaling klar: Brug de ekstra 20.000 kr., det vil du ikke fortryde.
I Karoq kan man endda som standard blande sig i gearskiftene via skiftegreb bag rattet, mens selve gearstangen er af den gammeldags type, man selv skal sætte i „P“, når køreturen er slut.
To slags bagsæder
Style-udgaven er en ret godt udstyret bil. Klimaanlæg, en radio med stor skærm og indbygget Apple CarPlay, en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, samt nøglefri adgang er alt sammen standardudstyr, og noget man hurtigt lærer at sætte pris på.
Skulle vi pege på en ide til køb af mere udstyr, er det det variable bagsæde til 6.500 kr. Det fuldender oplevelsen af en bil med enorm god brugsværdi, idet sædet så både kan længdeforskydes og justeres i ryglænshældningen.
Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV
I vores testbil noterede vi bl.a. rigtig god plads ved bagsædet, der giver god støtte og fin komfort. Der er friskluftdyser, 12-volt udtag, usb-stik samt et fint midterarmlæn med indbyggede kopholdere. Det fungerer også til gennemlæsning af for eksempel ski, men så kan man selvsagt ikke benytte midterpladsen.
Fortil er der trinløs justering af ryglænshældningen, gode hovedstøtter og masser af fralægningspladser.
Indbygget lommelygte
Udsynet er rigtig godt fra både for- og bagsæderne, og man fornemmer hurtigt, at Skoda Karoq er en bil, hvor brugsværdi, mange praktiske løsninger og flere gennemtænkte detaljer hele tiden har fået førsteprioritet.
Det er muligt, at bilen ikke ser helt så spændende ud som nogle af konkurrenterne, men Karoq er til gengæld en af de biler, der overrasker mest positivt i hverdagen, i takt med at man opdager flere og flere finesser.
Tag nu bare lyset i bagagerummet, der er udformet som en lommelygte, man kan tage ud ved behov. Næppe særlig dyrt at lave, men brugsværdien er enorm på en mørk aften.
God sikkerhed
En sjov detalje ved Skoda Karoq er muligheden for at bestille bilen med en parkeringsassistent. Det er et system, der kan overtage rat og bremser og på den måde klare at parkere bilen på enten langs af en vej eller på tværs i en p-bås.
Sammen med den funktion får man også en indbygget nødbremse, der bremser bilen op, hvis man er ved at bakke ind i noget. Det afprøvede vi, og det virker på overbevisende vis. Systemet koster ganske vist 11.000 kr. ekstra, men mon ikke der er nogle, der vil blive glade, hvis det kan modvirke en parkeringsskade i ny og næ?
Ellers har alle udgaver af Karoq en nødbremse, der kan holde øje med forhindringer foran, når man kører. Den kan klare at bremse bilen helt op ved hastigheder op til 45 km/t., hvilket er ok, men ikke blandt de bedste systemer. Men man får en advarsel med lyd og lys, og så kan man jo som fører ofte nå at reagere.
Karoq er til gengæld en af de biler, der overrasker mest positivt i hverdagen, i takt med at man opdager flere og flere finesser.
Kører man hurtigere end 45 km/t., vil bilen fortsat bremse hårdt op, men den kan ikke nå at forhindre en kollision, der dog vil blive noget mindre dramatisk, end hvis bilen ikke havde haft nødbremse.
På FDM Jyllandsringen kørte Skoda Karoq overbevisende, og ved en dobbelt undvigemanøvre griber antiudskridningssystemet kraftigt ind og holder bilen i balance og får farten ned. Det opleves meget udramatisk og virker i det hele taget meget trygt.
Skoda Karoq er derudover nyligt testet af Euro NCAP, hvor bilen opnåede de maksimale fem stjerner i 2017.