Logo

Toyota Corolla - den tveæggede hybrid

Tests

Biltest

21. juni 2019

Corolla er blevet meget mere sportslig at se på. Dels har den fået skarpe og harmoniske linjer i fronten, dels er selve bilen blevet fem centimeter lavere end forgængeren Auris.
Karsten Meyland Lemche

Vi har sagt „sayonara“ til Auris og kalder igen Toyotas mellemklassemodel for Corolla. Hybridteknikken er ikke overraskende opgraderet, men selvom bilen kører langt på literen, er det ikke alt, som er godt i hybridland.

Toyota Corolla

Touring Sports 1.8 Hybrid H3 aut. (hybrid)

FDMs ekspertvurdering

Toyota Corolla set bagfra

Fordele

Effektivitet / Kørsel i byen / Bagagerum

Ulemper

Motorstøj under acceleration / Lofthøjde på bagsædet / Må kun trække 750 kg

Pris

287.990 kr.

Du får ikke en elbil, når du vælger en hybrid. Men du får en lille smule elbil, samtidig med at din hverdag med bilen er, som du plejer med en benzin- eller dieselbil. Du kan køre ganske kort med eldrift, men kan fortsætte med at tanke brændstof på tankstationen, og du har ikke behov for at få en ladeboks sat op derhjemme.

Hybridbilen lader nemlig batteriet, når du bremser, eller når benzinmotoren er tændt. Dermed samler den overskudsenergi op fra benzinmotoren eller nedbremsningen, og den kan du bruge til at accelerere med.

Læs også: Motors test af hybridbilen Kia Niro Hybrid

Især i byen og på landevejen får du fuldt udbytte af hybridteknikken, og du vil afhængigt af kørselsmønster køre 20-50 pct. længere på literen end med en tilsvarende benzinbil. Det er de mange små bække, der giver en stor å.

Toyota Corolla har en flot kabine

Kvalitetsfornemmelsen i kabinen er blevet løftet markant på den nye generation Corolla. Det er et klart plus, at trykskærmen er placeret højt, så man ikke fjerner blikket for meget fra trafikken, når man skal betjene skærmen.

Hybrid fra 1997

Toyota var først med hybridteknikken, da de i 1997 lancerede Prius i Japan. Siden har de haft mange modeller, og salget af hybridvarianterne er steget voldsomt de seneste år. 91 pct. af den udgående Auris blev solgt med hybridteknik sidste år.

Med relanceringen af Corolla-modellen forventer Toyota at sælge en endnu større andel af hybridbiler. Og forståeligt nok, for den nye generation af Corolla Hybrid er – nok ikke så overraskende – bedre end forgængeren. Det er især samspillet mellem benzin- og elmotor, der er blevet bedre.

Men træerne vokser ikke ind i økohimlen, for løsningen med den trinløse CVT-gearkasse vil være en dealbreaker for mange bilkøbere. I byen eller ved konstant fart er den fantastisk, ved 110 km/t. kører du med blot 1.600 o/min. på benzinmotoren. Men ved acceleration og især mellemacceleration på lande- og motorvej stiger omdrejningstallet mærkbart, og motorlyden bliver anmassende.

Med meget blød speederfod kan det holdes lidt nede, men løsningen er ikke god. Så prøv det, før du køber bilen.

Stor skærm i Toyota Corolla

Trykskærm på otte tommer er standard fra H2-udstyrsniveauet. Den er nem at betjene med knapperne på siden, der dog virker lidt gammeldags. Desværre er Apple CarPlay og Android Auto hverken standard eller muligt at tilkøbe.

Når fem cm gør en forskel

Generelt er der god plads i Corolla, hvor affjedringen er til den komfortable side. Men man skal ikke være for høj, hvis man vil sidde på bagsædet. For selvom benpladsen er god, så lider lofthøjden under Toyotas designpolitik.

Er du 1,85 m eller højere, så støder hovedet mod loftbeklædningen. Enten i taget eller langs taglinjen. I forhold til Corollas forgænger, Auris, er taglinjen generelt sænket med fem centimeter. Og det gør samtidig, at adgangen til både for- og bagsæderne kræver, at man går mere i knæ.

Læs også: Motors test af Kia Ceed - vellykket koreaner

Oppe foran har man ikke samme udfordringer, her er der rigeligt med plads. Samtidig har Toyota virkelig løftet kvalitetsfornemmelsen i kabinen, og det kan være afgørende for nogle bilkøbere.

Bagsædeplads i Toyota Corolla

Der er plads til knæene på bagsædet, men loftet er lavt, og høje personer rammer loftet. Et plus er friskluftdyser til anden sæderække. Det er ikke alle konkurrenter, der har det. 

Godt med udstyr

Prisen på den testede variant ligger i omegnen af 300.000 kr. Toyota tilbyder også hybridvarianter med mindre udstyr, men i denne biltype er klimaanlæg et must, og dermed ender H3-varianten som det oplagte valg.

Du får også adaptiv fartpilot, 8”-tryksskærm, bakkamera, LED-forlygter og nødbremse. Men ganske overraskende – og irriterende - er p-sensorer ikke standard, og de kan kun bestilles som eftermontering.

Den adaptive fartpilot vil du glæde dig over til hverdag, for den holder pænt afstand til den forankørende og virker helt ned til stilstand. Eneste lille minus er, at motoren brummer lidt for lystigt, når bilen skal op i fart efter at have holdt pænt tilbage for en lastbil på motorvejen.

Stort bagagerum i Toyota Corollla

Der er 598 liters bagagerum i Corolla stationcar, det er 68 liter større end i forgængeren. Vælger du Corolla i 2-liters hybridvarianten, er bagagerummet kun på 581 liter. Den må kun trække 750 kg på krogen.

Hvad skal man vælge?

På mange punkter er Corolla en god hybrid, fordi den reelt kører langt på literen, og så vil nogle bilkøbere sætte pris på det store bagagerum i stationcarvarianten.

Men gearkassen og ikke mindst den anmassende motorlyd fik mange af testkørerne til at undre sig. Hvorfor har Toyota ikke fået løst den udfordring, det har i større eller mindre grad været samme oplevelse de seneste mange år? Der er lidt mindre motorstøj på den kraftigere 2-liters hybridvariant, men denne basishybrid med 1.8-liters motor er motorstøjen markant under acceleration.

Corolla Hybrid er et godt valg, men man bør tage en god prøvetur med motorvejskørsel, før man skriver under på slutsedlen.