Toyota Prius - alletiders hybridbil
Motors vurdering
Toyota Prius
- Forbrug
- Automatgear
- Sikkerhedsudstyr
- Forbrug følsomt for kørselsmønster
Fabriksdata
-
Motor1.8 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning76 g/km
-
Effekt122 hk
-
Moment163 Nm
-
Topfart180 km/t.
-
Acc. (0-100)10,6 sek.
-
Maks. påhængsvægt725 kg
-
Bagagerum502 liter
-
Akselafstand270 cm
-
MålL:454 cm B:176 cm H:147 cm
Motors tal
- Målt forbrug 28 km/l
- Beregnet økonomi 4,80 kr./km
Med et fabrikstal på over 30 km pr. liter benzin hopper vi direkte ind i hjertet af den helt nye Prius. Bilen er fjerde generation af den hybridbil, der i 1997 blev skabt til at være den serieproducerede bil, der kunne køre længst på literen.
Idéen var, at man skulle opsamle al den energi, der normalt går til spilde i en almindelig bil, og lade energien blive genbrugt til gavn for et lavere benzinforbrug. Dengang var der ikke fokus på CO2-udslip og global forurening – det hele handlede om at reducere kundernes benzinudgifter.
Vi står altså med en bil, der på papiret er tankevækkende grøn.
Læs også: FDMs tema om hybridbiler
Siden har verden ændret sig, og med denne nyeste generation er målet selvfølgelig stadig at reducere benzinudgifterne, men det står i dag i skyggen af det mere presserende mål: at reducere bilismens klimabelastning.
CO2-udslippet skal ned, og med et udslip på helt ned til 70 gram pr. km sætter Prius rekord for benzindrevne biler. Samtidig er benzinbilens teknik så ren, at også de lokale skadelige stoffer som kvælstofilter (NOx) og partikelforureningen, som vi kender fra dieselbilerne, nærmest er helt væk.
Vi står altså med en bil, der på papiret er tankevækkende grøn, idet den viser, at det faktisk er muligt både at have skrappe mål for klimabelastningen og køre i velfungerende og sikre biler på en og samme tid.
Sikkerheden er i top
De første generationer af Prius havde så stort et fokus på benzinøkonomien, at mange andre hensyn blev tilsidesat. F.eks. var det ikke muligt at montere anhængertræk, sikkerheden var ikke i top, og køreegenskaberne var ikke, som man kunne forvente af så stor en bil. Det er der nu kommet fokus på.
Derfor er Prius nu relevant for flere. F.eks. må den nu trække 725 kg på krogen. Ikke nok til en tur med en campingvogn, men nok til at løse hverdagens mange opgaver med trailer og cykelholdere.
På sikkerhedsområdet er Prius opdateret med alt det nyeste i sikkerhedsudstyr. Det har båret frugt, idet den som den første bil har fået de maksimale fem stjerner af Euro NCAP efter de skrappe 2016-kriterier. Flot! Samtidig har Prius fået glimrende køreegenskaber, og det betyder, at komforten er på et højt niveau, affjedringen er vellykket, og bilens øvrige præstationer på vejene er på et niveau som en af de bedre normale personbiler.
Modnet hybridteknik
Teknisk er der også sket meget godt i Prius. Motoren er nyudviklet og har fået en termisk virkningsgrad på rekordhøje 40 procent. Man mister altså stadig 60 procent af energien i benzinen, men for mange andre motorer ligger virkningsgraden helt nede omkring de 30.
Motoren arbejder sammen med en elmotor, der er vældig god til at udnytte energien. Den får sin energi fra et metalhydridbatteri, der oplades, hver gang man bremser, eller hver gang bilen triller ned ad bakke. Batteriet kan altså ikke lades op fra en stikkontakt.
Læs også: Motors test af Kia Niro - hybrid på koreansk
De to motorer trækker via samme CVT-gearkasse på forhjulene. Den nye gearkasse er som før af typen med konstant skiftende udveksling, men nu er styringen blevet mere forudsigelig, og ofte slipper man for, at motoren – som tidligere – kører op i vilde omdrejningstal ved f.eks. en overhaling. Man kan stadig presse den en del, men alt i alt er oplevelsen til den positive side.
Gearvælgeren opleves lige så let at betjene som i en elbil, og det er en af de store fordele ved hybridteknikken.
Under vores test af bilen viste den indbyggede måler, at benzinmotoren havde været slukket i lidt over en tredjedel af al køretiden. I den periode er det alene elmotoren, der står for fremdriften, og det er her, gevinsten på forbrugssiden ligger.
Ca. 25 „ægte” km pr. liter
Når man sætter i gang, er det oftest elmotoren, der lægger for. Det foregår tyst og gnidningsfrit og giver en god acceleration uden ryk. Efter kort kørsel starter benzinmotoren, men man skal lytte godt efter for at bemærke det. På samme måde stopper benzinmotoren, længe før man får bragt bilen til standsning ved f.eks. et lyskryds, og derved glider man lydløst hen mod det røde lys, som var det en elbil. Det er godt lavet.
Fabrikken stiller som nævnt godt 30 km pr. liter i udsigt, men så langt har man meget svært ved at nå i praksis. Vi nåede på vores standardiserede strækning at køre 28 km pr. liter, og det er flot, men over længere tids mere varieret kørsel stiger forbruget. Så kørte vi ofte kun 23-25 km pr. liter, men det er også flot og ganske unikt.
Man kan f.eks. sammenligne Prius med opladningshybriderne VW Golf GTE og BMW 225xe. De kører på papiret endnu længere pr. liter, men når der ikke er mere strøm på batteriet i de biler, kommer man ikke over 20 km pr. liter benzin, og dermed er Toyota Prius den mest brændstoføkonomiske benzinbil på markedet.
Rummelig kabine
I lighed med de tre første generationer er også denne nye udgave konstrueret, så den skiller sig markant ud fra mængden. Indvendigt er instrumentbordets layout futuristisk udformet, og materialevalget sender med sine højglanspolerede hvide plastflader tankerne i retning af Apples produkter.
Et stort display står på toppen af instrumentbordet og giver rigeligt med oplysninger om forbruget og andre nyttige data, men det er næsten for meget af det gode. Man skal i hvert fald være ret dus med bilen, før man for alvor fanger de rigtige informationer, uden at det går alt for meget ud over opmærksomheden under kørslen.
Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq
Så er det langt bedre med det meget klare og tydelige head up-display, der også er en del af standardudstyret. Her får man projiceret hastighed og et par andre nyttige oplysninger op i forruden, og så er det både om dagen og om natten let at se, hvad der skal ses, uden at det går ud over opmærksomheden.
Den store skærm i midten rummer navigationsanlæg og betjening af telefon, radio og bilens computer. Og som noget nyt er der MirrorLink, så man let kan koble sin smartphone til bilen og betjene en del af dens apps fra den store skærm.
Masser af udstyr
Toyota Prius er proppet med sikkerhedsudstyr af den avancerede slags. Standard på alle udgaver er den nye aktive fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Den kører nu helt ned til 0 km/t., og på den måde er Prius som skabt til bytrafik og køkørsel.
Der er også automatisk nødbremse, der får bilen til at bremse for både biler og fodgængere, der er på kollisionskurs med bilen. Det kan ikke afværge alle kollisioner, men kollisionshastigheden nedsættes betydeligt, og ved lavere hastigheder undgås de helt. Er det en bil, virker systemet op til 180 km/t., mens fodgængerbremsen kun virker op til 80 km/t.
Særligt fartpiloten er et stort plus. Når man først har tillært sig at køre med den, vil man helst ikke køre i biler uden.
Desuden fastholder et system bilen i vognbanen og drejer selv lidt på rattet, hvis der er behov for det. Også advarsel for biler i den blinde vinkel og advarsel for tværgående biler, når man bakker, er med på udstyrslisten. Bilen har også et system, der aflæser hastighedsskilte langs vejen og viser dem i instrumentpanelet, samt et andet system, der selv blænder op og ned for det lange lys afhængigt af trafikken.
De fleste af systemerne fungerer rigtig godt i hverdagen, og særligt fartpiloten er et stort plus. Når man først har tillært sig at køre med den, vil man helst ikke køre i biler uden. Skiltegenkendelsen havde derimod flere missere, så den skal man ikke stole blindt på.
God lang garanti
Økonomien bag Prius er både attraktiv og betænkelig. Prisen er konkurrencedygtig, og ser man på forholdet mellem pris og udstyr, er Prius et godt køb. Da man samtidig får fordel af lave benzinudgifter og den lave ejerafgift, er grundlaget for et fornuftigt bilbudget lagt.
Også prisen for en service- og reparationsaftale trækker i den retning, og hybridteknologien har vist sig at være yderst driftssikker. Men hidtil har Prius haft svært ved at fastholde værdien lige så godt som andre biler i denne prisklasse, og det har kastet et øget værditab af sig. Vi ved af gode grunde ikke, om det også vil være tilfældet med denne generation af Prius. Toyota har generelt fået godt fat i salget af hybridbiler, og det burde hjælpe, men vi har alligevel valgt et konservativt udgangspunkt, og det har trukket den samlede km-pris op på 4,80 kr., og det er i den høje ende.
Til gengæld kan man glæde sig over en god garanti på bilen. Som på andre biler fra Toyota er der tre år eller 100.000 km generel garanti på bilen, men Toyota giver desuden fem års garanti på hybridteknikken og mulighed for at udvide garantien til 10 år på batteriet, hvis man følger den fastlagte serviceplan hos Toyota.
Det spænder et økonomisk sikkerhedsnet ud under Prius-ejeren, der gør det attraktivt at springe med på hybridvognen, ligesom bilister i resten af verden har gjort i så stor stil, at Toyota er blevet verdens største producent af hybridbiler.