Toyota Yaris forfra
Fotograf:
Biltest

Toyota Yaris - hybrid til lavpris

Toyota Yaris Hybrid er Danmarks billigste hybridbil og byder på god benzinøkonomi og høj kørekomfort.
Toyota Yaris forfra

Motors vurdering

Toyota Yaris

30,3 km/l
Hybrid
203.775 kr.
  • Udstyr
  • Garanti
  • Kørekomfort
  • Støj ved overhaling
  • Ingen trækkrog
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,5 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    75 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    111 Nm
  • Topfart
    165 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,8 sek.
  • Bagagerum
    286 liter
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    dog højst 100.000 km

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 2,65 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Toyota Yaris er nyligt kommet i en faceliftet udgave, hvor der er skruet op for materialekvaliteten i kabinen, ligesom de udvendige linjer er opdateret, så bilen på mange områder fremstår frisk og dynamisk. Vi har her prøvet hybridudgaven af bilen, der kan bryste sig af at være billigste hybridbil herhjemme.

Grundudgaven, H1, koster 184.000 kr. Vores udgave har næste udstyrsniveau, H2. Ligesom alle andre hybridbiler er Yaris Hybrid forsynet med automatgear, og er man glad for dette, er denne biltype et godt valg.

Kørslen er utrolig behagelig det meste af tiden, for bilen sætter stille og roligt i gang med sin elmotor, og kører man hen mod et rødt lys, slukker benzinmotoren, allerede mens man kører 50 km/t., og så glider man nærmest lydløst det sidste stykke af vejen.

Toyota Yaris kabine
H2-udgaven har flot læderrat, klimaanlæg og automatgear. Materialekvaliteten er løftet mærkbart.

To motorer i én

Hybridbilen er i bund og grund en benzinbil, men den er opbygget så smart, at der er et batteri og en elmotor i bilen foruden benzinmotoren.

Motorerne arbejder sammen om at trække på forhjulene via et særligt automatgear. Når man bremser, virker elmotoren som en generator, der producerer strøm til batteriet, og når man senere skal sætte i gang igen, løber strømmen den modsatte vej, så batteriet kan levere strøm til elmotoren.

Det er smart og noget, der på papiret kan få bilen til at køre meget langt på literen. I praksis er det dog svært at nå det høje fabrikstal på over 30 km/l, men lærer man sig den særlige hybridkørestil med lav fart, lette accelerationer og moderate nedbremsninger, kan man i praksis snildt køre mellem 20 og 25 km pr. liter.

Det prøvede vi flere gange, men så langt nåede vi ikke i gennemsnit, da vi havde mange motorvejskilometer på vores testtur. Her får man nemlig ikke meget gavn af hybridsystemet, og det kunne vi aflæse på vores resultat. Omvendt vil man få meget ud af det, hvis man kører meget i byen.

Toyota Yaris bagagerun
Trods batterierne rummer bagagerummet 286 l. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele.

Til tider støjsvag

For netop ved bykørsel er Yaris Hybris i sit es, og man lærer hurtigt at sætte pris på at køre let og ubesværet med næsten ingen motorstøj. På motorvejen er oplevelsen derimod omvendt, og skal man f.eks. overhale en lastbil, så går motoren helt op i omdrejninger, så man næsten ikke kan høre, hvad man selv tænker. Det skal man lige vænne sig til.

Yaris Hybrid er derfor mest oplagt for dem, der ofte kører små ture med lave hastigheder, for så kan man udnytte bilens potentiale. Hører man i stedet til dem, der ofte kører gennem landet på tværs, så kan Yaris fortsat være en udmærket løsning, men så vil versionen med dieselmotor være et bedre valg.

Det samme gælder, hvis man har et ønske om at sætte en påhængsvogn efter bilen. Det går ikke, da Yaris Hybrid ikke er godkendt til anhængertræk.

Toyota Yaris er endnu ikke på plads med det nyeste sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, sporassistent eller fartpilot, der selv kan holde afstand. Men fabrikken har lovet, at det dukker op i løbet af 2015. Det er nok værd at vente på.

Toyota Yaris skærm
Den trykfølsomme farveskærm med radio/CD, bakkamera og Bluetooth med MirrorLink er standard.