Toyota Yaris - hybrid til lavpris
Motors vurdering
Toyota Yaris
- Udstyr
- Garanti
- Kørekomfort
- Støj ved overhaling
- Ingen trækkrog
Toyota Yaris er nyligt kommet i en faceliftet udgave, hvor der er skruet op for materialekvaliteten i kabinen, ligesom de udvendige linjer er opdateret, så bilen på mange områder fremstår frisk og dynamisk. Vi har her prøvet hybridudgaven af bilen, der kan bryste sig af at være billigste hybridbil herhjemme.
Grundudgaven, H1, koster 184.000 kr. Vores udgave har næste udstyrsniveau, H2. Ligesom alle andre hybridbiler er Yaris Hybrid forsynet med automatgear, og er man glad for dette, er denne biltype et godt valg.
Kørslen er utrolig behagelig det meste af tiden, for bilen sætter stille og roligt i gang med sin elmotor, og kører man hen mod et rødt lys, slukker benzinmotoren, allerede mens man kører 50 km/t., og så glider man nærmest lydløst det sidste stykke af vejen.
To motorer i én
Hybridbilen er i bund og grund en benzinbil, men den er opbygget så smart, at der er et batteri og en elmotor i bilen foruden benzinmotoren.
Motorerne arbejder sammen om at trække på forhjulene via et særligt automatgear. Når man bremser, virker elmotoren som en generator, der producerer strøm til batteriet, og når man senere skal sætte i gang igen, løber strømmen den modsatte vej, så batteriet kan levere strøm til elmotoren.
Det er smart og noget, der på papiret kan få bilen til at køre meget langt på literen. I praksis er det dog svært at nå det høje fabrikstal på over 30 km/l, men lærer man sig den særlige hybridkørestil med lav fart, lette accelerationer og moderate nedbremsninger, kan man i praksis snildt køre mellem 20 og 25 km pr. liter.
Det prøvede vi flere gange, men så langt nåede vi ikke i gennemsnit, da vi havde mange motorvejskilometer på vores testtur. Her får man nemlig ikke meget gavn af hybridsystemet, og det kunne vi aflæse på vores resultat. Omvendt vil man få meget ud af det, hvis man kører meget i byen.
Til tider støjsvag
For netop ved bykørsel er Yaris Hybris i sit es, og man lærer hurtigt at sætte pris på at køre let og ubesværet med næsten ingen motorstøj. På motorvejen er oplevelsen derimod omvendt, og skal man f.eks. overhale en lastbil, så går motoren helt op i omdrejninger, så man næsten ikke kan høre, hvad man selv tænker. Det skal man lige vænne sig til.
Yaris Hybrid er derfor mest oplagt for dem, der ofte kører små ture med lave hastigheder, for så kan man udnytte bilens potentiale. Hører man i stedet til dem, der ofte kører gennem landet på tværs, så kan Yaris fortsat være en udmærket løsning, men så vil versionen med dieselmotor være et bedre valg.
Det samme gælder, hvis man har et ønske om at sætte en påhængsvogn efter bilen. Det går ikke, da Yaris Hybrid ikke er godkendt til anhængertræk.
Toyota Yaris er endnu ikke på plads med det nyeste sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse, sporassistent eller fartpilot, der selv kan holde afstand. Men fabrikken har lovet, at det dukker op i løbet af 2015. Det er nok værd at vente på.