Volvo V40 set forfra
Biltest

Volvo V40 - stilsikker svensk fornyelse

Den lille Volvo V40 ser dynamisk ud, kører fantastisk og er yderst økonomisk. Men det kniber med pladsen i bagagerummet og på bagsædet. Motor har testet det, der kan betegnes som verdens sikreste bil.
Volvo V40 set bagfra

Motors vurdering

Volvo V40

27,8 km/l
Diesel
302.480 kr.
  • Design
  • Sikkerhed
  • Komfort
  • Udsyn bagud
  • Bagageplads
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    94 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    270 Nm
  • Topfart
    190 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.434 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    335 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:437 cm B:180 cm H:145 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 21 km/l
  • Beregnet økonomi 3,55 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

Volvo har for længst forladt amerikanske Ford og er i dag en selvstændig bilfabrik med rødder og udviklingsafdelinger i Sverige, produktion i både Sverige og Belgien og penge fra bl.a. Kina. Trods de mange internationale relationer er Volvo tydeligvis blevet „herre i eget hus”, og det synes at passe svenskerne rigtig godt.

Nye modeller skyder nemlig frem som kantareller fra en svensk skovbund, og hver gang præsenteres vi for et design og en idé, der for alvor bringer Volvo videre. Nyeste model er denne V40, der gør det ud for Volvos mindste bil. Trods V’et i navnet er det ikke en stationcar, men derimod en flot femdørs hatchback, der med sin luksuriøse indretning skal tage kampen op mod de nye premiumbiler i den luksuriøse ende af mellemklassen. De nærmeste konkurrenter er dermed Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW 1-serien, Mercedes-Benz A-klasse og en veludstyret udgave af den nye VW Golf.

Volvo V40-priserne begynder på papiret ved små 320.000 kr., men helt frem til maj næste år sælges bilen for rundt regnet 300.000 kr. i en særlig introduktionsudgave. Det er en usædvanlig skarp pris, når man måler det i forhold til mængden af udstyr, motoren og bilens præstationer.

Når Volvo præsenterer en ny bilmodel, er det kutyme, at der samtidig præsenteres mindst én verdensnyhed. I dette tilfælde er det en fodgængerairbag, der er den store nyhed. Her er tale om en „pølse”, der på et splitsekund pustes op, så den lægger sig langs kanten af forruden, så en påkørt fodgængers hoved beskyttes mest muligt. Fodgængerairbaggen er standard i alle versioner af V40.

Volvo V40 kabine
Indretningen er i vanlig Volvo-stil, og førerpladsen indbyder til køreglæde. Nyt er det grafiske instrumenthus, hvilket dog er ekstraudstyr. Den store navigationsskærm (også ekstra) er på dansk. Alt styres fra rattet.

Sikker som aldrig før

Ud over at være en sikker bil for fodgængere i farezonen er V40 også en yderst sikker bil for dem, der er heldige enten at sidde bag rattet eller på en af de fire andre pladser i kabinen.

Standardudstyret omfatter en helt ny generation forsæder, der fint fortsætter Volvos tradition for at bygge nogle af verdens bedste stole. Som noget nyt er hovedstøtten højdejusterbar, så den bedre passer til høje personer. Det har ellers været et princip for Volvo, at man ikke selv skal gøre noget for at få den bedst mulige sikkerhed, men også Volvo har opdaget, at ikke alle mennesker er ens.

Der er i øvrigt syv airbags inde i kabinen, hvor den syvende er en særlig knæairbag under rattet. Alle udgaver af V40 har desuden automatisk nødbremse, der nu virker ved hastigheder op til 50 km/t.

Sammen med en usædvanlig stærk opbygning af hele bilen er det dermed lykkedes Volvo at sætte rekord i kollisionssikkerhed hos Euro NCAP, der som altid står for testen af kollisionssikkerheden for fører og fodgængere. Ikke tidligere har man uddelt så høj en samlet karakter, og det er et af de få punkter, der får en Volvo V40 til at følge i de foregående modellers spor.

Skal udstyrsniveauet hæves yderligere, kan man tilkøbe en hel del ekstraudstyr. Det gøres bedst i form af en sikkerhedspakke til 26.000 kr., der inkluderer en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende. Sikkerhedssystemet kan i øvrigt også bremse for cyklister og fodgængere, der bevæger sig ind foran bilen på en farlig måde. Derudover indeholder pakken et par systemer, der dels holder øje med, om føreren er ved at være træt, dels holder øje med bagfrakommende trafik i de blinde vinkler.

Den pakke bør man købe – har man først prøvet en gang at køre med en fartpilot, der selv regulerer farten efter de forankørende, så vil man helst ikke køre med andet.

Volvo V40 baglygter
Volvo V40 er også en designmæssigt vellykket bil med linjer, man ikke tidligere har forbundet med det svenske mærke.

Økonomiske motorer

På motorsiden kan Volvo V40 leveres med en af to benzinmotorer eller en af tre dieselmotorer. På benzinsiden stammer motorerne grundlæggende fra samarbejdet med Ford. De hedder T3 og T4, men er begge firecylindrede turbomotorer på 1.6 liter og yder enten 150 eller 180 hk.

På dieselsiden findes D2, D3 og D4. Den lille D2 er grundlæggende den 1.6-liters dieselmotor med 115 hk, vi også kender fra Ford, Citroën og Peugeot. D3 og D4 er begge varianter af Volvos egen femcylindrede dieselmotor, og de er begge på to liter, men yder 150 eller 177 hk.

Indtil videre er det kun T4, D3 og D4, der kan fås med automatgear, og mens T4 kan leveres med det lækre dobbeltkoblingsgear PowerShift, er det for dieselmotorernes vedkommende et traditionelt sekstrins automatgear, der er tale om. Vi har prøvet alle motorvarianter, og generelt er det lykkedes for Volvo at holde både lyd og vibrationer ude. Faktisk opleves dieselmotorerne i V40 som bedre dæmpede end i den større V60.

Selvom D2 kun fås med manuelt gear, er det let at blive dus med bilen. Volvo har på fornem vis installeret et styresystem til motoren, så den selv giver lidt gas, i samme sekund man begynder at lette på koblingen. Derved bliver igangsætning dejlig let, og man kommer ikke ud for, at motoren pludselig går ud, som man let kan opleve hos flere af konkurrenterne.

Motoren virker i øvrigt tilstrækkelig, og det er derfor mest ønsket om at vælge automatgear, der udløser springet til D3. D4 er derimod ikke rigtig mærkbart anderledes end D3 i hverdagens kørsel, og det er derfor D3 med automatgear, som vi peger på som bedste køb. Det samme gælder på benzinsiden, hvor T3 kun fås med manuelt gear. Den leverer et flot arbejde, men kan slet ikke hamle op med T4 i udgaven med dobbeltkoblingsgear. Det er dermed enten D2, D3 med automatgear og T4 med automatgear, der er de mest vellykkede udgaver af V40.

Volvo V40 gear
Lys i gearstangen er en del af intropakken. Det lyder bedre, end det er.

Førerpladsen i centrum

De manuelle udgaver er enten energimærket med A eller A+, mens automatgearsversionerne må nøjes med B-mærket. D2 er den mest økonomiske med sine 27,8 km pr. liter. Så langt nåede vi ikke i praksis, men 20,5 km pr. liter er da også et pænt forbrugstal. D3 går officielt lidt kortere på literen, men her er det vores oplevelse, at der i praksis ikke er den helt store forskel at spore.

Volvo V40 er tydeligvis skabt for at tilfredsstille manden eller damen bag rattet. Det er her, de store nyheder er placeret, og det er her, man sidder bedst. Det er da også lykkedes at skabe en unik følelse, og vælger man at tilkøbe det særlige grafiske display (del af intropakke til 12.500 kr.), får man vitterlig smæk for skillingen i form af et instrumenthus, der kan komponeres på tre forskellige måder. Dermed kan det enten afspejle en elegant instrumentgruppe med speedometer og omdrejningstæller, en økoversion, hvor det handler om at køre så økonomisk som muligt, eller endelig en sportsindstilling, hvor omdrejningstælleren er placeret i midten med speedometeret som store, hvide tal på rød baggrund. Det er både sjovt og flot at se på og yderst vellykket rent brugermæssigt betragtet.

Volvo V40 aircon
Klimaanlæg med to zoner er standard i alle udgaver af V40. Indstillingerne vises på den store skærm.

Pladsen er begrænset

Mens fører og forsædepassager på den måde kan tage for sig af plads og komfort, ser det mindre tillokkende ud på bagsædet. Pladsen er særligt begrænset ved loftet på grund af bilens skrånende tag. Men også den midterste plads er noget snæver på grund af midterkonsollens form.

Er der derimod kun to mellemstore passagerer bagi, kan de begge nyde godt af varme i bagsædet, et praktisk midterarmlæn og de indbyggede kopholdere. Sammen med fralægningsrum ud mod døren indgår dette i bilens mange praktiske løsninger. Vi savner dog separate friskluftdyser til bagsædet. Det fås ikke og er et væsentligt minus i forhold til f.eks. Volvo V60.

Ved bagagerummet møder vi et andet af bilens svage punkter. V40 rummer kun 335 liter i bagagerummet, og det er en størrelse, der kan gøre det problematisk at køre med kufferter til lufthavnen, barnevogn og andre store sager.

Men i hverdagen fungerer indretningen til gengæld fremragende, og tilkøber man den variable bagagerumsbund til 2.000 kr., får man på glimrende vis styr på indkøbsposerne, ligesom rummet nedenunder kan indeholde de mere sårbare varer. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og det foregår let, uden at hovedstøtterne skal afmonteres.

Volvo V40 bagsæde
Bagsædepladsen er præget af en lav loftshøjde på grund af det skrånende tag. Men ellers er komforten fin, og der er varme i bagsædet i alle versioner af V40.

To udstyrsniveauer

Volvo V40 kommer til Danmark i kun to udstyrsniveauer, Kinetic og Summum. Prisforskellen er 70.000 kr., og ser man på den udstyrsmængde, man får med til den pris, virker det meget rimeligt. Men selv Kinetic er fint udstyret. Udvendigt er der f.eks. 16-tommers alufælge og LED-lys, der lyser op rundt om bilen, så man kan komme sikkert det sidste stykke. Indvendigt er der f.eks. klimaanlæg, stort radioanlæg, fartpilot, læderrat og en lang række andre praktiske detaljer. Vi savner dog Bluetooth i Kinetic.

Til begge udstyrsniveauer kan der tilkøbes en lang række udstyrsdetaljer, der er med til at øge bilens komfortniveau. Det er f.eks. læderindtræk, glastag, navigationsanlæg, parkeringskamera, motorvarmer, parkeringsautomatik, der selv parkerer bilen, xenonforlygter, der selv blænder op og ned for det lange lys, og endelig den omtalte sikkerhedspakke.

En anden sjov detalje finder man i Volvo On Call, hvor bilen i tilfælde af en ulykke selv ringer op til alarmcentralen. Man kan dog også selv trykke på enten en SOS-knap ved ulykker eller en Volvo-knap ved f.eks. en punktering. Med Volvo On Call kan man i øvrigt kommunikere med bilen via en smartphone og derved aflæse bilens aktuelle status, tænde motorvarmeren eller blot låse dørene, hvis man blev usikker på, om man fik det gjort.

På den måde kan Volvo V40 distancere sig fra de mere gennemsnitlige biler og skabe en behagelig atmosfære af luksus, som man ellers skal op i de noget dyrere biler for at opleve. Men selv i Volvo V40 kan prisen også let kravle i vejret, hvis man sætter mange krydser på bestillingslisten.

Volvo V40 bagagerum
Bagagerummet er bilens svage side. Det rummer 335 liter, hvilket ikke er meget. Bagsædet kan dog let foldes forover i to dele. Det kan også deles op.

Kører komfortabelt

Man mærker tydeligt, at Volvo V40 vejer ca. 200 kg mindre end f.eks. Volvo V60. Det er nemlig lykkedes at få undervognen til at opfange ujævnhederne på en mere komfortabel måde, og det er med til at øge køreglæden. Den finder man også ved styretøjet, der trods det faktum, at det er blevet elektrisk styret, faktisk formår at give føreren fin føling med bilen.

På FDM Jyllandsringen kunne V40 dels demonstrere sin sporsikkerhed og sin balance ved undvigemanøvrer, dels underholde med sin letkørthed. Sådan skal det være i en bil som denne, for det er netop glæden ved at køre bil, der kan retfærdiggøre merprisen i forhold til andre biler i samme klasse.

Bremserne har et formidabelt bid fra starten og er lette at dosere. Når man virkelig bremser, aktiveres alle blinklys for at advare bagvedkørende. Det er en udmærket detalje. Ved igangsætning fastholdes bremsetrykket kortvarigt, så bilen ikke ruller baglæns. Det er igen med til at gøre bilen letkørt.

Alt i alt virker V40 som en god bil for dem, der er klar til at gå på kompromis med brugsværdien til fordel for design, køreglæde, sikkerhed og en udpræget grad af komfort.