Volvo XC40 - 3 cylindre og 8 gear
Motors vurdering
Volvo XC40
- Plads
- Udstyr
- Komfort
- Adaptiv fartpilot ej standard
- Blind Spot ej standard
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning164 g/km
-
Effekt163 hk
-
Moment265 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)9,6 sek.
-
Køreklar vægt1.625 kg
-
Maks. påhængsvægt1.600 kg
-
Bagagerum460 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:443 cm B:186 cm H:165 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,50 kr./km
Volvo XC40 blev „Car of the Year 2018“, og dengang var vi særligt imponeret over indretning, udstyr, motorer og sikkerheden.
Nu er der kommet billigere versioner med mindre udstyr og med denne 1.5-liters, trecylindrede benzinmotor. Det har taget lidt af glansen af bilen, der dog stadig imponerer med sin plads og sine køreegenskaber.
Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde
Den lille motor trækker dog overraskende godt, og sammen med det vellykkede ottetrins automatgear bliver kørslen både afslappende og komfortabel.
Godt indrettet bil
Volvo XC40 er en SUV, og selvom det er den mindste i Volvo-familien, så er pladsen overraskende god. På grund af den oprejste sidestilling ved både for- og bagsæder bliver benpladsen ved bagsædet rigelig til selv voksne, og loftshøjden er i alle tilfælde enorm.
Vi kunne dog savne justeringsmuligheder af bagsædets ryglænshældning, men det findes ikke til XC40. Til gengæld giver den høje siddestilling et godt overblik over trafikken, og ind- og udstigningen er let.
Læs også: Motors gruppetest af 10 populære SUV'er
Det sidste er særligt hjulpet på vej af sidedørene, der dækker en del af dørtrinnet. Det betyder, at der bliver kort afstand ind til sæderne, når dørene er åbne, og at man slipper for at det nederste af ens bukser møder et snavset panel, hver gang man stiger ind og ud af bilen. Det er godt tænkt!
Bagagerummet er stort, og under gulvet findes en dyb brønd, der øger anvendeligheden betydeligt.
Stor skærm kræver øvelse
Alle udgaver af Volvo XC40 er udstyret med en 9,3-tommer skærm, der står lodret midt på instrumentbordet. Herfra styres de fleste af bilens funktioner, og Volvo har gjort meget for at skabe en brugeroplevelse, der minder om det man finder i en iPad.
F.eks. er der kun én knap, der altid bringer en tilbage til „Hjem“. Men man skal alligevel øve sig lidt i opbygningen af skærmbillederne, før det hele virker hjemmevant. Har man først forstået ideen, så er den meget let at bruge i hverdagen. Alle menuer er på dansk.
Læs også: Motors test af Hyundai Tucson - velkørende pendler-SUV
Man kan indsætte et sim-kort i bilen, og så er skærmen desuden koblet op, så man kan se vejrudsigter, få turistinformation, høre Spotify og anvende andre Volvo-indbyggede apps.
Apple CarPlay og Android Auto er desværre ikke standard, men kan tilkøbes for 7.000 kr. Mange penge, men det fungerer til gengæld fint på den store skærm, der tillader, at man både ser Apple CarPlay og en del af bilens øvrige funktioner på skærmen.
Alle udgaver af XC40 er desuden koblet op til Volvo on-Call, og det betyder, at man kan kommunikere med bilen via sin smartphone.
Sikkerhed skal tilkøbes
Volvos DNA handler i høj grad om sikkerhed, og langt hen ad vejen er XC40 et godt eksempel på dette. Bilen er sikkerhedstestet af Euro NCAP, og opnåede da et flot resultat med de maksimale fem stjerner.
Derudover finder man tekniske løsninger, som gør bilen ret unik. F.eks. er alle udgaver udstyret med en nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og store dyr, og som også holder øje med modkørende trafikanter.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - stor hybrid-SUV
Men det er alligevel uklogt, at Volvo forvalter sin sikkerheds-historik så skødesløst, at sikkerhedsudstyr, vi i dag ser som standard i minibiler, skal tilkøbes for 30-40.000 kr. til den ellers flot udstyrede bil.
For eksempel savner vi således både en adaptiv fartpilot og et system, der advarer om biler i den blinde vinkel. Det koster ekstra, men burde være standard i enhver Volvo, og den beslutning koster en stjerne i den samlede vurdering.