Toyota RAV4 set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Toyota RAV4 - stor hybrid-SUV

Der er både god plads og lækker teknik i den nye og store SUV Toyota RAV4. Her har vi prøvet udgaven med hybridteknik og forhjulstræk, og den gør det godt. Alligevel kan det være en god ide at vente med at købe en RAV4.

Motors vurdering

Toyota RAV4

17,9 km/l
Hybrid
481.990 kr.
  • Forbrug
  • Komfortabel
  • Udstyr
  • Apple CarPlay fås ikke
  • CVT-gear ved overhalinger
  • Påhængsvægt (800 kg)
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    126 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    221 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.725 kg
  • Maks. påhængsvægt
    800 kg
  • Bagagerum
    580 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:460 cm B:186 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,00 kr./km

Sikkerhed

2019
Luk

Den store RAV4 fra Toyota kom først på året i en helt ny generation, hvor designet er strammet op, og hvor teknik og sikkerhed er bragt helt up to date.

Bilen fås i udgaver med enten en traditionel toliters benzinmotor, eller denne firecylindrede 2.5-liters hybridudgave. Dieseludgaverne er helt droppet hos den japanske bilproducent.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV 

Hybridudgaven af RAV4 giver god mening, da man her får en fin kombination af benzinmotorens mange kræfter og elmotorens støjsvage fremfærd. Hybridbilen kan ikke lades op fra elnettet, men det indbyggede batteri får sin energi fra nedbremsninger og kørsel ned ad bakke. Alligevel er det muligt at køre på el en stor del af tiden.

Bilen føles meget komfortabel, og kun ved hurtige overhalinger må man kortvarigt bide den høje motorlarm i sig, hvilket skyldes CVT-gearets karakteristik.

Toyota RAV4 kabine
Der er dejlig med plads fortil. Den store 8-tommers skærm i midten rummer navigationsanlæg med danske tekster og dansk tale.

Trækker på forhjulene

Denne udgave er med forhjulstræk, men firehjulstræk kan tilkøbes for 50.000 kr. Det kan man i høj grad overveje, hvis man har behov for at køre med påhængsvogn.

Den tohjulstrukne hybridudgave må nemlig kun trække 800 kg, mens udgaven med firehjulstræk må trække mere rimelige 1.650 kg. Har man behov for en højere tilladt påhængsvægt, må man vælge udgaven med toliters benzinmotoren og manuelt gear, der er godkendt til 2.000 kg.

Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde 

Interiøret er lækkert udformet, og der er god plads i bilen. Vi tester her en H3-udstyrsversion, der er udvidet med en Style-pakke til 57.000 kr. Den omfatter dog en hel del og er derfor anbefalelsesværdig.

Bl.a. får man tofarvet metallak, LED-lys både for og bag, nøglefri adgang, bakkamera, eljusterbart førersæde, elbagklap og meget mere. Vi savner dog Apple CarPlay, som Toyota først nu er ved at indføre på sine modeller.

Toyota RAV4 bagsæde
Der er fremragende plads ved bagsædet, og det er rart, at midterpladsen har et næsten fladt gulv foran sig. Der er friskluftdyse til bagsædet.

Fin hybridteknik

På vejen opleves Toyota RAV4 ret komfortabel. Man glæder sig over et lavt støjniveau takket være gearkassens forsøg på altid at holde motoromdrejningerne nede. Det lykkes særlig godt ved bykørsel og rolig landevejskørsel. Giver man gas, springer motoren hurtigt op i et højt omdrejningstal, og det er lidt generende.

Men samlet set må vi efter en uges kørsel i bilen sige, at Toyota er kommet langt med udviklingen af hybrid-CVT-gearkassen. Den formår på fin vis at styre, om det er benzinmotoren, elmotoren eller dem begge, der skal arbejde. Og den sørger også for, at benzinmotoren lukker ned i samme sekund, der ikke er behov for dens kræfter. Det gør det muligt at køre på el i en ret stor del af tiden, og det er flot.

Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV

Benzinforbruget er opgivet til små 18 km pr. liter, og vores test viste, at det er opnåeligt.

Til næste år dukker RAV4 op som en opladningshybrid, eller plugin-hybrid, som en sådan også hedder, og så kan man køre på el i en større del af tiden.

Vi kender endnu ikke alle data på den bil, men vil man gerne køre endnu mere grønt, kan den være værd at vente på.