Hyundai Tucson set forfra
Fotograf:
Biltest

Hyundai Tucson - velkørende pendler-SUV

Den prisbillige SUV Hyundai Tucson er kommet i to mildhybrid-varianter. Udgaven med den mindste dieselmotor kører velsmurt, men savner lidt kræfter.
Hyundai Tucson set bagfra

Motors vurdering

Hyundai Tucson

17,9 km/l
Diesel
399.995 kr.
  • Komfortabel
  • Høj indstigning
  • Fem års garanti
  • Motor savner kræfter
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    146 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    201 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.842 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.900 kg
  • Bagagerum
    513 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:448 cm B:185 cm H:166 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km

Sikkerhed

2015
Luk

Tucson er en vellykket SUV, der fås for under 300.000 kr., og som samtidig har plads til selv en familie med tre teenagere. Fordi det er en SUV, sidder du højt, og ud over en nemmere indstigning i bilen, får du også et godt udsyn i trafikken.

Man skal dog vare sig for basisversionerne, for de har ikke automatisk nødbremse som standard, så de versioner skal man styre udenom. Udover at du får en mindre sikker bil, vil du også stå med en umoderne bil, når den skal sælges igen.

Derfor er topversionen N-Line et interessant valg, men vi har også et ekstra tip til sidst i artiklen.

Hyundai Tucson kabine
Der er god fralægningsplads, og Tucson er generelt let at betjene. Den trådløse lader til mobiltelefonen er foran gearvælgeren, men det betyder, at du kan se, når mobilen bliver aktiv.

N-Line er topmodellen

N-modelbetegnelsen er forbeholdt Hyundais sportslige modeller, og N-Line bruges på de modeller, som er blevet gjort mere sportslige.

I Tucson betyder det heldigvis ikke, at modellen har fået sænkningssæt og stenhård affjedring. For til trods for at modellen kører på 19”-alufælge, så er komforten overraskende god, uanset om du kører på lande- eller motorvej.

Læs også: Motors gruppetest af SUV'er

Dermed er Tucson velegnet til både pendlere og dem, som kører mange kilometer i erhvervsmæssigt ærinde.

Hyundai Tucson lædersæder
Man sidder godt i læder/alcantarasæderne, der samtidig giver kabinen et mere eksklusivt udtryk. På bagsædet er der gode håndtag, så du let kan ændre på ryglænshældningen.  

Bunker af udstyr

Ud over store fælge har N-Line-versionen en ekstraordinær lang liste med udstyr. For en komplet liste, må du ind på Hyundais hjemmeside, men af highlights vil vi nævne:

  • læder/alcantarasæder
  • nøglefri betjening
  • trådløs mobilopladning
  • kraftige LED-forlygter
  • bakkamera
  • varme i både for- og bagsæder
  • 8”-trykskærm med navigation og Apple CarPlay/Android Auto

Et stort minus er, at adaptiv fartpilot ikke er standard, men et tilvalg til 10.000 kr. i en pakke. Den adaptive fartpilot reagerer hårdt ved nedbremsninger, men er generelt med til at øge både komforten og sikkerheden.

Hyundai Tucson skærm
Topmodellerne af Tucson har denne 8”-trykskærm med navigation og Apple CarPlay/Android Auto. Den har drejeknap til volumen samt knapper direkte til de vigtigste funktioner. Let at betjene og med god betragtningsvinkel.

Pænt sikkerhedsudstyr

Den automatiske nødbremse, har fodgængergenkendelse og er standard på N-Line udgaven. Men derudover er sikkerhedsudstyret pænt uden at være imponerende.

Du får træthedsregistrering, blindvinkelalarm samt en aktiv vognbaneassistent. Vognbaneassistent, der næsten har en vognbanecentrerende funktion, har en aflastende funktion på motorvejen, men kan også afværge et utilsigtet vognbaneskifte.

Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - stor hybrid-SUV

På smalle veje er den næsten for aktiv, og kan være til gene, i så fald kan du slå den fra på en knap.

Vi savner dog, at der udover et bakkamera med p-sensorer er en decideret advarsel for tværgående trafik, gerne kombineret med en bremsefunktion.

Hyundai Tucson fralægningsplads
Gearkassen er meget moderne med dobbeltkobling og mildhybrid-teknik, men selve gearvælgeren er af den gamle type, der ikke automatisk går i ”P”, når du standser motoren på stopknappen.

Velfungerende mildhybrid

Testbilen havde Hyundais nye 1.6-liters dieselmotor med mildhybrid-teknik samt automatgear. Dobbeltkoblingsgearkassen har et meget fint gearskifte i andre Hyundai-modeller, og kombineret med mild-hybridteknikken fungerer det endnu mere smidigt.

Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV

48-Volt-generatoren fungerer også som startermotor og hjælper til under acceleration med op til 16 hk. Når du bremser ned mod et lyskryds, så standser motoren ved 30 km/t. Dermed sparer du også lidt brændstof på turen.

I forhold til den almindelige 1.6-liters dieselmotor kører mildhybrid-varianten fire pct. længere på literen.

Hyundai Tucson bagagerum

Overvej 2-liters motoren

Selvom mildhybrid-teknikken gør køreoplevelsen bedre, så kan teknikken ikke ændre på, at Tucson er en stor bil. Derfor savner man ofte lidt kræfter under acceleration.

Dem kan du få ved at opgradere til den 185 hk stærke toliters dieselmotor, der også fås med mildhybrid-teknologi.

Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV

Samtidig med flere kræfter får du også firehjulstræk, og det betyder at merprisen på 70.000 kr. bør overvejes kraftigt. Ulempen er, at du kommer til at betale ved tankstationen, da denne udgave kører ca. tre km kortere pr. liter.

Fem års garanti

Hyundai har helt usædvanligt på markedet fem års garanti uden kilometerbegrænsning, hvilket er interessant, hvis man kører mange kilometer.

Det vil være oplagt i denne version af Tucson, hvor du både får en rummelig familie-SUV, god komfort og et meget højt udstyrsniveau.

Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde

Men synes 400.000 kr. af for meget, kan du overveje kampagnemodellerne som p.t. kaldes Value Edition+. Her får du meget af de udstyr som er i N-Line, dog ser den ikke helt så smart ud, og du må give afkald på mild-hybridteknikken.

Til gengæld er prisen blot 320.000 kr. med for en variant med 1.6-liters dieselmotor og automatgear.