Hyundai Tucson - velkørende pendler-SUV
Motors vurdering
Hyundai Tucson
- Komfortabel
- Høj indstigning
- Fem års garanti
- Motor savner kræfter
- Adaptiv fartpilot ikke standard
Fabriksdata
-
Motor1.6 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning146 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart201 km/t.
-
Acc. (0-100)9,5 sek.
-
Køreklar vægt1.842 kg
-
Maks. påhængsvægt1.900 kg
-
Bagagerum513 liter
-
Akselafstand267 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:448 cm B:185 cm H:166 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,25 kr./km
Tucson er en vellykket SUV, der fås for under 300.000 kr., og som samtidig har plads til selv en familie med tre teenagere. Fordi det er en SUV, sidder du højt, og ud over en nemmere indstigning i bilen, får du også et godt udsyn i trafikken.
Man skal dog vare sig for basisversionerne, for de har ikke automatisk nødbremse som standard, så de versioner skal man styre udenom. Udover at du får en mindre sikker bil, vil du også stå med en umoderne bil, når den skal sælges igen.
Derfor er topversionen N-Line et interessant valg, men vi har også et ekstra tip til sidst i artiklen.
N-Line er topmodellen
N-modelbetegnelsen er forbeholdt Hyundais sportslige modeller, og N-Line bruges på de modeller, som er blevet gjort mere sportslige.
I Tucson betyder det heldigvis ikke, at modellen har fået sænkningssæt og stenhård affjedring. For til trods for at modellen kører på 19”-alufælge, så er komforten overraskende god, uanset om du kører på lande- eller motorvej.
Læs også: Motors gruppetest af SUV'er
Dermed er Tucson velegnet til både pendlere og dem, som kører mange kilometer i erhvervsmæssigt ærinde.
Bunker af udstyr
Ud over store fælge har N-Line-versionen en ekstraordinær lang liste med udstyr. For en komplet liste, må du ind på Hyundais hjemmeside, men af highlights vil vi nævne:
- læder/alcantarasæder
- nøglefri betjening
- trådløs mobilopladning
- kraftige LED-forlygter
- bakkamera
- varme i både for- og bagsæder
- 8”-trykskærm med navigation og Apple CarPlay/Android Auto
Et stort minus er, at adaptiv fartpilot ikke er standard, men et tilvalg til 10.000 kr. i en pakke. Den adaptive fartpilot reagerer hårdt ved nedbremsninger, men er generelt med til at øge både komforten og sikkerheden.
Pænt sikkerhedsudstyr
Den automatiske nødbremse, har fodgængergenkendelse og er standard på N-Line udgaven. Men derudover er sikkerhedsudstyret pænt uden at være imponerende.
Du får træthedsregistrering, blindvinkelalarm samt en aktiv vognbaneassistent. Vognbaneassistent, der næsten har en vognbanecentrerende funktion, har en aflastende funktion på motorvejen, men kan også afværge et utilsigtet vognbaneskifte.
Læs også: Motors test af Toyota RAV4 - stor hybrid-SUV
På smalle veje er den næsten for aktiv, og kan være til gene, i så fald kan du slå den fra på en knap.
Vi savner dog, at der udover et bakkamera med p-sensorer er en decideret advarsel for tværgående trafik, gerne kombineret med en bremsefunktion.
Velfungerende mildhybrid
Testbilen havde Hyundais nye 1.6-liters dieselmotor med mildhybrid-teknik samt automatgear. Dobbeltkoblingsgearkassen har et meget fint gearskifte i andre Hyundai-modeller, og kombineret med mild-hybridteknikken fungerer det endnu mere smidigt.
Læs også: Motors test af Honda CR-V - hybrid-SUV
48-Volt-generatoren fungerer også som startermotor og hjælper til under acceleration med op til 16 hk. Når du bremser ned mod et lyskryds, så standser motoren ved 30 km/t. Dermed sparer du også lidt brændstof på turen.
I forhold til den almindelige 1.6-liters dieselmotor kører mildhybrid-varianten fire pct. længere på literen.
Overvej 2-liters motoren
Selvom mildhybrid-teknikken gør køreoplevelsen bedre, så kan teknikken ikke ændre på, at Tucson er en stor bil. Derfor savner man ofte lidt kræfter under acceleration.
Dem kan du få ved at opgradere til den 185 hk stærke toliters dieselmotor, der også fås med mildhybrid-teknologi.
Læs også: Motors test af Volvo XC60 - Danmarks mest solgte store SUV
Samtidig med flere kræfter får du også firehjulstræk, og det betyder at merprisen på 70.000 kr. bør overvejes kraftigt. Ulempen er, at du kommer til at betale ved tankstationen, da denne udgave kører ca. tre km kortere pr. liter.
Fem års garanti
Hyundai har helt usædvanligt på markedet fem års garanti uden kilometerbegrænsning, hvilket er interessant, hvis man kører mange kilometer.
Det vil være oplagt i denne version af Tucson, hvor du både får en rummelig familie-SUV, god komfort og et meget højt udstyrsniveau.
Læs også: Motors test af SUV'en Audi Q3 - høj af køreglæde
Men synes 400.000 kr. af for meget, kan du overveje kampagnemodellerne som p.t. kaldes Value Edition+. Her får du meget af de udstyr som er i N-Line, dog ser den ikke helt så smart ud, og du må give afkald på mild-hybridteknikken.
Til gengæld er prisen blot 320.000 kr. med for en variant med 1.6-liters dieselmotor og automatgear.