Volvo XC40 set forfra
Biltest

Volvo XC40 – trecylindret Volvo

Med den helt nye 1.5-liters benzinmotor er prisen på Volvo XC40 kommet ned på et pænt niveau. Motoren i sig selv er glimrende, men basis-udgaven har mistet nogle af de smarte løsninger, som de første modeller havde.
Volvo XC40 bagfra

Motors vurdering

Volvo XC40

15,9 km/l
Benzin
372.634 kr.
  • Kabine
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Adaptiv fartpilot ikke standard
  • Automatgear fås ikke
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    146 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.568 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:443 cm B:186 cm H:165 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 16 km/l

Sikkerhed

2018
Luk

Volvo er fortsat i gang med en stor forandring fra den tid, hvor alle motorer typisk var på fem til otte cylindre, og hvor benzinforbruget var en mindre væsentlig detalje. Første skridt kom for nogle år siden med den nye motorgeneration på to liter og fire cylindre, og nu er der taget hul på næste skridt med denne trecylindrede benzinmotor.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 2.0 D4 AWD aut. Momentum

Det er populært sagt en modificeret udgave af den firecylindrede motor, hvor man har ’skåret’ en cylinder fra. Dermed er motorstørrelsen også gået ned fra to liter til nu 1.5 liter. Den nye motor trækker dog ganske godt, og med fabrikstal på 156 hk og 265 Newtonmeter har man kræfter, der matcher en mindre dieselmotor. Det mærkes, når man kører bilen, hvor man hverken savner bundtræk eller topfart.

Fås ikke med automatgear

Den manuelle gearkasse byder på letgående gearskift, og udvekslingen i de seks gear er lagt godt ud. På motorvej har man derfor ikke megen motorstøj. Vores testbil var forsynet med en adaptiv fartpilot, som er del af en ekstra sikkerhedspakke, der også omfatter Pilot Assist, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen.

Med den adaptive fartpilot skal man naturligvis selv følge med i gearene, når fartpiloten øger eller reducerer farten, men det foregår let, da fartpiloten ikke slår fra, selvom man kobler ud ved gearskiftet.

For både Base- og Momentum-udgaverne gælder det, at man skal tilkøbe en sikkerhedspakke, hvis man vil have alt i sikkerhedsudstyr.

På den måde er den fortsat en god hjælp i en bil med manuelt gear. Alligevel lægger XC40 mere op til at have automatgear, og lige her møder man et af problemerne ved denne nye trecylindrede motor. Den fås nemlig ikke med automatgear.

Vil man have det, skal man derfor op i en T4, som er en firecylindret version. Vælger man den med automatgear begynder prisen ved 482.000 kr., og så står man altså med en merpris på over 100.000 kr.

Vores udgave med manuelt gear kører ifølge fabrikken 15,9 km pr. liter, og under vores test af forbruget kørte vi i snit 16 km/l. Det er flot og viser endnu engang, at de nye WLTP-normtal er ret præcise sammenlignet med de tal, fabrikkerne opgav efter den gamle norm.

Volvo XC40 kabine
Instrumentbordet er præget af det digitale instrumenthus og den store 9-tommer skærm i midten. Langs hele instrumentbordet er en grafik, der viser et kortudsnit af Göteborg med Volvos fabrikker placeret lige ud for rattet. En sjov gimmick.

Fire udstyrsniveauer

Den nye trecylindrede XC40 fås i enten Base-udgaven, som er den med mindst udstyr, eller i næste niveau, der hedder Momentum. Her er merprisen 69.000 kr. De øvrige motorversioner fås også i topniveauerne Inscription og R-Design, som principielt koster det samme, men som enten går i retning af komfort eller sport.

For både Base- og Momentum-udgaverne gælder det, at man skal tilkøbe en sikkerhedspakke, hvis man vil have alt i sikkerhedsudstyr. En sådan pakke koster 35.500 kr. og inkluderer udover automatisk nedblændelige sidespejle, der kan klappes elektrisk ind, også en adaptiv fartpilot, Pilot Assist, en blindvinkel alarm samt en ekstra nødbremse, der virker, hvis man bakker, og har overset forhindringer.

Læs også Motors test af familie-SUV'en Skoda Karoq

Derudover er selerne ved forsæderne udstyret med en elektrisk anordning, der strammer dem helt op, hvis der er fare på færde. Alt i alt en pakke med mange gode funktioner, men desværre også til en ret høj pris.

Volvo XC40 rat
Fartpilot og funktioner i det digitale instrumenthus styres fra rattet.

Mulighed for fjernstyret benzinfyr

Så ser det straks bedre ud med det, der kaldes en ’Volvo On Call’-pakke. Den koster 16.000 kr. og indeholder et benzinfyr, der kan styres fra en app på din smartphone. Så kan man varme bilen op om vinteren før start, og det er godt for både motorens holdbarhed, miljøet, komforten og udsynet.

Udover denne funktion indeholder pakken også et indbygget nødkald, der selv ringer op til vagtcentralen, hvis man kører galt. Punkterer man, kan man også selv trykke efter hjælp, og så ved vagtcentralen med det samme, hvem man er, hvor man er, og hvad problemet er.

Læs også Motors test af VW Tiguan med plads til syv personer

Base-udgaven har et pænt udstyrsniveau sammenholdt med mange af konkurrenterne. F.eks. finder vi også i denne grundudgave et digitalt instrumenthus samt den store 9-tommer skærm i midten af instrumentbordet. Bilen har også 17-tommer alufælge og den avancerede nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere cyklister og store dyr som f.eks. en elg. Der er også LED-lygter for og bag, og der er nøglefri start, klimaanlæg og en del mere.

Men nogle af de mange smarte løsninger, som fandtes i de første udgaver, er ikke med i grundmodellen. Sæderne er som standard beklædt med et lidt tarveligt stof. Her kan man heldigvis gøre en del ved at opgradere til komfortsæder med imiteret læder og stof til 7.500 kr. Det havde vores testbil, og det hjalp en hel del. Også den berømte taskekrog i handskerummet, den indbyggede skraldespand, den smarte opdeling af bagagerummet og den avancerede kabinebelysning er mangelvarer i Base-udgaven.

Volvo XC40 forlygte
Alle udgaver af Volvo XC40 har LED-forlygter og LED baglygter. Den særlige form på baglygterne gør det let at genkende bilen i mørke.

Flere motorversioner på vej

Alligevel må Volvo XC40 betragtes som en glimrende bil. Og selv om det uden tvivl var de mere veludstyrede udgaver, der lagde grundlaget til titlen ’Car of the Year 2018’, så er denne grundudgave samlet set ikke helt ueffen i den sammenligning.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Sidst i 2019 dukker Volvo XC40 op i endnu en ny motorversion i form af en plugin-hybrid. Her er samme 1.5-liters motor koblet til en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, dog med en elmotor indbygget mellem benzinmotoren og gearkassen. Man kan lade et batteri op, og så kan elmotoren køre bilen de første 50-60 km. Derefter starter benzinmotoren og fortsætter med traditionel hybriddrift, til man er fremme. Endnu er der ingen oplysninger om prisen på denne model.

En egentlig elbil er også på vej, men her skal vi vente til 2020.