VW Up fra siden
Biltest

VW Up - en ægte folkevogn

VW Up er formentlig årets mest interessante bilnyhed i Danmark. Den er økonomisk, rummelig, rimelig sikker, og så giver den overraskende meget køreglæde. Motor er begejstret, selvom træerne ikke vokser ind i himlen - det er der nemlig ikke plads til.
VW Up bagfra

Motors vurdering

VW Up

22,2 km/l
Benzin
101.670 kr.
  • Forbrug
  • Motor
  • Udstyr
  • Affjedring
  • Ikke 3 års garanti
  • Rat ej længdejusterbart
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    60 hk
  • Moment
    95 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,4 sek.
  • Køreklar vægt
    929 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:354 cm B:164 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,00 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Det er i sig selv spændende, når VW kommer med en ny model, og det er særlig interessant, når den har en størrelse og en pris, der lander lige midt i det felt, hvor danskerne i øjeblikket køber flest biler. Og der har vi den nye VW Up.

Med en opsigtsvækkende startpris på lige under 94.000 kr. har den rokket markedet så meget, at samtlige konkurrerende bilimportører har måttet genberegne priserne på deres biler. Det har medført store prisnedsættelser og en konkurrence, vi ikke har set tilsvarende før.

Og der er god grund til at tage den nye VW Up seriøst. Den har så mange positive elementer, at den må siges at have fundet en ny måde at være en lille bil på. Det drejer sig om pladsforhold, økonomi, aktiv sikkerhed og ikke mindst teknik i bilen – alle områder, hvor den lille Up byder på særlig interessante egenskaber.

VW Up kabine
Førerpladsen er dejlig enkel i sin opbygning, og VW Up er dermed let at betjene. Desværre er rattet ikke længdejusterbart, og det kan give en mindre god kørestilling.

Tre eller fem døre

Den nye VW Up er netop introduceret herhjemme, og den er blevet mødt med en sjældent set interesse. Flere tusinde danskere har allerede bestilt en Up, før de har haft mulighed for at køre i den, og det har skabt en uforudset ventetid på bilen.

Den danske importør har lovet øgede leverancer fra VW-fabrikken i Slovakiet, så selvom der allerede om to måneder også introduceres en femdørs udgave, og selvom både Skoda og Seat også er ved at introducere sine udgaver af samme bil, så ventes det, at leveringstiden kan holdes nede på nogle måneder.

Indtil videre består modelprogrammet af et tredørs karrosseri og to varianter af samme trecylindrede benzinmotor, det hele kombineret med tre forskellige udstyrsniveauer. Der kommer ikke en dieselmotor eller større benzinmotorer, men der dukker en variant op med selvskiftende gear for dem, der gerne vil slippe for en koblingspedal. Den har vi allerede prøvet, og den kombination virker upåklageligt, selvom det er et ret simpelt selvskiftende gear, der er baseret på samme gearkasse som i udgaven med manuelt gear.

VW Up bagagerum
Bagagerummet er rimelig stort for klassen, og bagsædet kan let foldes forover, hvis der er behov for mere plads. Der er dog ikke blevet råd til lys.

Velafbalancerede motorer

De nye benzinmotorer er på en liter og har indirekte benzinindsprøjtning og fire ventiler pr. cylinder. Selvom der kun er tre cylindre, er det lykkedes at få en god balance og dermed en overraskende jævn motorgang takket være vægtoptimering af de bevægelige dele samt et svinghjul og en krumtapaksel med indbyggede kontravægte.

Uanset om man vælger modellen med 60 eller 75 hk, så får man en omdrejningsvillig motor med en god lyd og et godt bundtræk med et drejningsmoment  – i begge tilfælde på 95 Nm. Forskellen på de to motorer findes derfor kun i ydelsen ved omdrejningstal over 5.500 omdrejninger, så hvis man ellers skifter gear ved ca. 1.800-2.200 omdrejninger, som bilen selv anbefaler, så når man aldrig op i det område, hvor forskellene mellem de to motorer kan mærkes. Det er derfor den mindst kraftige motorudgave, vi anbefaler som bedste køb.

VW Up motor
Den nye trecylindrede benzinmotor har fire ventiler pr. cylinder. Kølesystemet er opdelt i to, så motoren hurtigt bliver varm til fordel for et lavt forbrug og hurtig varme i bilen.

Bremser selv ned

I første omgang har fabrikken kun været i stand til at levere udgaver uden stop-start-system, og som står på en standardundervogn. I den opsætning kører VW Up ifølge standardnormen 22,2 km pr. liter i udgaven med 60 hk, og det er denne version, vi har testet. Her opnåede vi et flot gennemsnitstal på 19,8 km pr. liter.

Allerede inden sommer kommer udgaven med stop-start, sænket undervogn, lidt lavere dæk og en let forbedret aerodynamik, og den kører på papiret 24,4 km pr. liter, og så er der grund til at tro, at man kan runde de 20 km pr. liter i virkelig trafik.

I Danmark medfører afgiftssystemet, at de to udgaver kommer til at koste det samme, så det bliver på længere sigt kun udgaven med stop-start-systemet, den danske importør tager hjem.

Alle udgaver af VW Up har et ganske omfattende udstyr, der på sikkerhedsområdet består af et selvaktiverende bremsesystem, der nedbremser bilen, hvis man ikke har set, at bilen foran bremser. Det er første gang, vi ser noget sådant i så lille en bil. Det virker ved hastigheder på mellem fem og 30 km/t. og bremser bilen i allersidste øjeblik, hvis ikke føreren foretager sig noget. Vi har prøvet systemet, og det virker!

VW Up bagsæde
Der er kun to pladser ved bagsædet, men pladsen er overraskende god. Motors testkører på 192 cm kan få plads med forsædet justeret til sig selv. Adgangen er dog besværlig.

Tre udstyrsniveauer

Derudover har alle udgaver antiudskridningssystemet ESC og fine integrerede hovedstøtter ved forsædet. Der er desværre kun fire airbags, hvoraf de to yderste er udformet, så de både skal støtte krop og hoved.

Det er egentlig ikke decideret ringe, men vi savner reelle airbaggardiner, der ligesom i andre biler ruller ned fra loftet og lægger sig mellem hoved og sideruder ved både for- og bagsæder. Denne mangel medfører, at sikkerheden ved bagsædet – alt andet lige – ikke er lige så god som i mange af konkurrenternes biler.

Danske bilkøbere får valget mellem at købe VW Up i tre udgaver: Take Up, Move Up eller topmodellen High Up. Det koster 8.000 kr. at gå fra Take Up til Move Up og yderligere 13.000 kr. at gå fra Move Up til High Up-versionen. Grundudgaven har elruder i fordørene, fjernbetjent centrallås og radio med cd-afspiller.

I Move Up får man primært lidt mere farve og anderledes ind-
træk plus en smartere sædemekanisme ved førersædet, så stolen glider tilbage til udgangspunktet, når man har sluppet passagerer ind på bagsædet. High Up indeholder 15-tommer-alufælge med lavprofildæk, elspejle med varme, læderrat og muligheden for at individualisere bilen med farver på instrumentbord og lignende.

VW Up skærm 1
Navigon-anlægget fungerer godt, og al tekst og tale er på dansk. Man kan indtale adressen på destinationen.

Interessant pris

Selvom der ikke er den store forskel mellem Take Up og Move Up, peger vi alligevel på Move Up som bedste køb. Det skyldes, at man her har mulighed for at tilkøbe en særlig DK-pakke for 7.500 kr. Så får man et integreret navigationsanlæg med indbygget multimediestyring, varme i forsæder, elspejle og tågeforlygter.

Det er en yderst interessant pris – ikke mindst fordi det specielt konfigurerede Navigon-anlæg også giver mulighed for at styre telefonen, så man kan tale håndfrit, eller man kan få oplysninger op på skærmen om bilens tripcomputer m.m. Det må man ikke snyde sig selv for. Desuden er navigationsanlægget i sig selv godt, og man kan via stemmestyring bare indtale adressen på dansk i stedet for at sidde og indtaste den bogstav for bogstav. Det fungerer på mange måder bedre end de systemer, vi i øjeblikket ser i biler, der koster mere end en million kr. Flot!

Opsummerende er det bedste køb efter vores overbevisning således en Move Up med 60 hk og DK-pakke. Vi vil også anbefale aircondition til 5.000 kr., og så lander den samlede pris på denne udgave på 114.165 kr. plus evt. 5.000 kr. for metallak. Det er et godt køb!

På landevejen opfører den lille Up sig hæderligt. Men man huskes hele tiden på, at Up er en billigt bygget bil, og som i så mange andre forhold får man, hvad man betaler for.

Støjniveauet er knap så udtalt som frygtet, men affjedringen ved kørsel over ujævnheder afslører en mere simpel undervogn end den, vi kender fra f.eks. VW Polo. Og bilens evne til at fastholde kursen ved kørsel på motorvej er heller ikke til topkarakter.

Det er ikke værre, end at det er til at leve med. Men vi nævner det for at gøre opmærksom på, at man ikke uden ofre kan vælge en helt lille bil frem for f.eks. en bil i VW Polo-størrelsen.

Pladsmæssigt tilbyder Up til gengæld mere end ventet. Grundlæggende skal man være opmærksom på, at der kun er plads til fire personer i bilen. Men alle fire har overraskende gode pladsforhold, og ved forsædet sidder man glimrende. Der er ikke de store indstillingsmuligheder, så man må lige afprøve kørestillingen før et evt. køb. Særligt er det et stort minus, at rattet ikke kan justeres i længden, hvilket kan medføre en kørestilling, der ikke er optimal.

Vi var to store personer, som primært kørte i bilen under testen. Den ene sad egentlig rigtig godt, mens den anden netop savnede at få rattet længere bagud i kabinen.

VW Up display
Speedometeret er utrolig skarpt og præcist i sit design. Det avancerede display fås kun til High Up.

To kr. pr. km

Ved bagsædet er der ligeledes god plads, og fire voksne kan faktisk godt sidde i bilen. Det er dog ikke helt let at komme om på bagsædet, og i ingen af bilerne er der en mekanisme, der bringer højre forsæde tilbage til udgangspunktet, når man har givet plads til ind- og udstigning. Alene af den grund bør man kraftigt overveje udgaven med fem døre.

Som Move Up koster de ekstra døre 10.000 kr. mere, men denne udgave har til gengæld aircondition som standard, så den reelle merpris for de ekstra døre er bare 5.000 kr.

VW Up er en meget billig bil at eje. En lav anskaffelsespris og en god benzinøkonomi med tilhørende lav ejerafgift er sammen med en lav forsikringspræmie alt sammen noget, der trækker i den gode retning. Det, der trækker i den anden retning, er en urimeligt ringe garanti på bare 24 måneder, et ret ubeskyttet karrosseri, der kræver en ekstra rustbeskyttelse allerede ved leveringen, samt ganske høje serviceomkostninger.

På papiret er servicebehovet ikke stort, men den danske importør har alligevel beregnet den årlige præmie for en service- og reparationsaftale til 5.534 kr. for en periode på fem år og 100.000 km. Det giver en samlet betaling på 27.670 kr., hvilket må siges at være mere end ventet for så lille en bil. Men vi anbefaler alligevel, at man tegner aftalen for tryghedens skyld og i stedet fokuserer på den samlede økonomi på bare 2,00 kr. pr. km, hvilket er omkring det laveste, vi nogensinde har beregnet for en ny bil.

Set i det lys er det svært at nå frem til andre konklusioner end denne: VW Up er et godt køb.