VW Golf set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

VW Golf - bedste bil i klassen

Nykonstrueret karrosseri, nye motorer, nyt interiør og ny undervogn gør den nye VW Golf til en usædvanlig gennemarbejdet bil. Men pas på prisen, hvis det mest moderne udstyr skal med.
VW Golf set fra siden

Motors vurdering

VW Golf

25,6 km/l
Diesel
326.674 kr.
  • Pladsforhold
  • Køreegenskaber
  • Gearkasse
  • Ikke tre års garanti
  • Bluetooth ej standard
  • Sikkerhedsudstyr fås ikke til alle varianter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    102 g/km
  • Effekt
    105 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    192 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.313 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    380 liter
  • Akselafstand
    264 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:426 cm B:179 cm H:145 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 3,80 kr./km

Sikkerhed

2012
Luk

For det utrænede øje kan det være svært at se forskel på den nye Golf og forgængeren. Den er nemlig tydeligvis designet, så den skal ligne en Golf, som vi har lært at kende den gennem nu syv generationer og 39 år.

Men det er et synsbedrag, for når man sammenligner den direkte med forgængeren, er der masser af synlige forskelle, og når man går ind under skallen, er alt forandret. Man kan fristes til at sige, at aldrig har en Golf adskilt sig så meget fra forgængeren, som vi ser nu.

Grundlaget for den nye VW Golf er en helt ny platform, som i første omgang deles med Audi A3, Skoda Octavia og Seat Leon. Men platformen er fleksibel, og i løbet af de kommende år dukker den op i et utal af nye modeller. Det smarte ved platformen er, at akselafstanden kan varieres, og i den nye Golf er den med sine knap 264 cm blevet næsten seks cm længere end forgængerens.

Alt i alt virker den nye Golf virkelig veldesignet. Også kvaliteten har fået et nøk opad. Det høres, når dørene lukkes, og det ses, når de er åbne ...

Det er meget og er en af forklaringerne på den gode plads ved bagsædet. Højden er i øvrigt sænket små tre cm, mens bredden nu er oppe på 180 cm – 13 mm mere end før. Det er også lykkedes at gøre bagagerummet større, så det nu rummer 380 liter mod 350 liter før. Alt i alt er den nye Golf således vokset både ud- og indvendigt.

Linjerne er strammet op hele vejen rundt, og langs siderne er den skarpe kant nu rykket ned under dørhåndtagene, hvilket er med til at give bilen et mere dynamisk udtryk. En lille trekantsrude foran fordørene får bilen til at se større ud, ligesom den giver et godt udsyn.

Alt i alt virker den nye Golf virkelig veldesignet. Også kvaliteten har fået et nøk opad. Det høres, når dørene lukkes, og det ses, når de er åbne, hvor dobbelte gummitætninger sørger for at holde både støj og møg ude af kabine og dørfalse.

I første omgang kommer den i to versioner med enten tre eller fem døre, og senere på året dukker en stationcar op.

VW Golf kabine
Instrumentbordet er meget flot udformet med stor vægt på betjening og materialevalg. Rattet kan justeres i både højde og længde, og man sidder fremragende på førersædet.

Nye motorer

Selvom motorbetegnelserne umiddelbart ligner dem fra forgængeren, er der virkelig sket ting og sager i motorrummet. Alle motorer er forsynet med turbolader, og de har alle direkte indsprøjtning af brændstof. Benzinmotorerne tilhører den nye generation, som vi først så i forbindelse med den nye VW Up, men i Golferne er de alle forsynet med en ekstra cylinder, så de nu har fire af slagsen.

De er helt i aluminium, og som noget nyt trækkes knastakslerne af en tandrem i stedet for en kæde. Det sparer vægt og sænker støjen, og så er det samtidig slut med de problemer, nogle har oplevet med kæderne i de gamle motorer. Tandremmen kan i øvrigt holde i 10 år eller 240.000 km.

Som noget nyt er kølesystemet opdelt i to kredse, så man kun cirkulerer en lille del af kølevandet, når motoren er kold. Det sikrer en hurtig opvarmning af motoren til gavn for lavere emissioner, og det sikrer samtidig en hurtigere opvarmning af kabinen til gavn for udsyn og komfort.

VW Golf bagagerum
Bagagerummet rummer 380 liter og er forsynet med en fast bund, der kan indstilles i to højder. Bagsædets ryglæn er asymmetrisk delt og foldes let forover.

Cylindre slås fra

Mindste motor er en 1.2-literssag på enten 85 eller 105 hk afhængigt af udstyrsniveau, og de mest almindelige vil være en 1.4-litersmotor, der kommer i tre versioner. Den mindste yder 122 hk, og de to andre 140 hk.

Den dyreste af slagsen er udstyret med et system, så de to midterste cylindre kan kobles fra ved moderat kørsel til gavn for et lavere benzinforbrug. Den kommer først til foråret, men vil kunne køre op til 21 km pr. liter – knap to mere end den almindelige udgave.

På dieselsiden udgør en 1.6-litersudgave grundstammen, mens en række tolitersmotorer står for topmodellerne. Også her er der tale om nye konstruktioner med lavere forbrug og lavere emissioner. Også dieselmotorerne er udstyret med det omtalte tokredskøleanlæg. Alle motorstørrelser kan fås med det glimrende selvskiftende gear, DSG.

Vi har prøvet 1.4 TSi og 1.6 TDI med 105 hk samt tolitersudgaven med 150 hk. Dieselmotorerne er virkelig blevet harmoniske med hensyn til støj og vibrationer – tolitersudgaven er udstyret med dobbelte balanceaksler – men det er helt klart benzinudgaven, man skal vælge, hvis man er ude efter en køreglad, dynamisk bil.

Mens dieselmotoren af natur er en smule træg, sprinter benzinmotoren afsted på mindske vink fra speederfoden. I 1.6 TDI kørte vi i gennemsnit 18,9 km/l, mens vi i 1.4 TSI kun nåede 14,1 km/l. I begge tilfælde kørte vi i biler med DSG-gear og på vinterdæk.

VW Golf skærm
Radioen er som standard udstyret med touchscreen og mulighed for at indsætte SD-hukommelseskort.

Kører forbilledligt

Den nye Golf har tabt tæt ved 100 kg, lidt afhængigt af hvilken variant man ser på. Det er i sig selv med til at trække køreegenskaberne i den rigtige retning. Også servostyring, undervogn, motorer og gearkasser trækker i den gode retning, og samlet set er det svært at sætte en finger på et område, hvor bilen falder igennem. VW Golf kører forbilledligt, og man bliver bare mere og mere glad for den, jo længere man kører.

Som standard er alle biler udstyret med et elektronisk differentiale, XDS. Det arbejder ved høje hastigheder og nedbremser det inderste forhjul ved hurtig kørsel gennem en kurve. Med XDS-systemet undgår man, at det inderste hjul spinner, og i stedet overføres kræfterne til det yderste hjul, der står godt fast. Det betyder mere vejgreb, mere neutral styring og generelt set en sjovere bil.

Bremserne er i øvrigt meget harmoniske, og de er i alle versioner udstyret med et system, der fastholder bremsetrykket kortvarigt ved igangsætning, så bilen ikke ruller baglæns. Der er elektrisk aktiveret parkeringsbremse i alle udgaver, og den er samtidig udstyret med en „Auto-Hold”-funktion, som, når den er aktiveret, direkte aktiverer P-bremsen, hver gang man holder stille. Det er meget praktisk ved kørsel i bakket terræn eller ved kørsel med påhængsvogn. P-bremsen slækker selv ved igangsætning, hvis man har husket at tage sin sikkerhedssele på.

VW Golf kopholdere
Parkeringsbremsen er elektrisk i alle versioner. Den lille knap giver god plads til kopholdere.

Må trække op til 1.800 kg

Både ved for- og bagsæder er der rigtig god plads til voksne, men ved midterpladsen på bagsædet er det svært at få plads til fødderne. Den plads er derfor mest egnet til mindre børn. Der er isofixbeslag til autostole ved de to yderste pladser på bagsædet.

Bagagerummet er udformet med dobbelt fast bund, hvor den øverste bund kan placeres i to højder. Det er smart og giver en fleksibel anvendelsesmulighed. Bagsædets hynde er fast, og det betyder, at ryglænet ikke falder ned og bliver helt plant, når man folder ryglænet fremover. Det hjælper dog, når man sætter gulvet i øverste position.

Denne udgave af Golfen må trække hele 1.800 kg, men det kræver enten et B+- eller et B/E-kørekort. På et almindeligt B-kørekort kan man med de nye regler kun udnytte de 1.690 kg, hvilket dog stadig er en hel del og en klar forbedring i forhold til de gamle regler, hvor en bil som denne kun måtte trække 1.360 kg på et B-kørekort.

Alt i alt er VW Golf dermed en glimrende trækvogn til f.eks. en campingvogn, og har man planer om dette, kan det være en god idé at overveje at tilkøbe et fabriksmonteret træk. Det vipper smart op under vognbunden, når det ikke er i brug, men koster p.g.a. registreringsafgiften små 19.000 kr.

VW Golf rat
Fartpilot er standard i alle udgaver af den nye VW Golf, og funktionen styres let fra rattet.

Masser af udstyr

Den nye Golf kommer i fire udstyrsniveauer, hvoraf det billigste, Startline, kun findes til den mindste benzin- og dieselmotor. Det er her, vi finder startprisen på 229.000 kr. for en femdørs udgave med benzinmotoren på 1.2 liter og 85 hk. Ellers hedder det Trendline, Comfortline og Highline, dog sådan at Trendline kun fås til udgaverne med 105 hk.

Selv Startline byder på et flot udstyrsniveau med bl.a. aircondition, fartpilot samt radio med berøringsfølsom skærm. Ulempen er, at man til Startline-udgaverne ikke rigtig kan tilkøbe noget af det avancerede udstyr, som er forbeholdt de mere veludstyrede udgaver.

Næste niveau, Trendline, byder på varme i sæderne og klimaanlæg, men går man efter en Golf med mere end 105 hk, er det kun Comfortline og Highline, der er i spil. Her er merprisen til Highline 22.000 kr., og de er givet godt ud, da muligheden for tilkøb af udstyr er størst til Highline. Vælger man det, vil vi i høj grad anbefale komfortpakken til 11.000 kr., der bl.a. indeholder en fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler. Den fungerer fremragende og er i den grad med til at forbedre køreoplevelsen.

VW Golf gearstang
Mindste motor har en femtrins manuel gearkasse, mens resten har seks gear. Til de fleste kan tilkøbes DSG-gear, som er en selvskiftende dobbeltkoblingsgearkasse. Den koster 25.000 kr. ekstra og er alle pengene værd.

Dyr at udstyre

Hvis du bare vil have en veludstyret Golf uden det mest moderne sikkerhedsudstyr og DSG-gear, så bør du kigge på en 1.6 TDI Trendline eller en 1.4 TSI Comfortline til ca. 290.000 kr. Her får du en fornuftig bil, hvor prisen bedre matcher konkurrenter som Ford Focus og Kia Ceed.

Vil du et ekstra trin op ad stigen, bliver det hurtigt en del dyrere, da en del udstyr er koblet op på de dyrere motorudgaver. Her kan en god kombination af motor og udstyr være en Golf 1.4 TSI med 122 hk og DSG-gear i Highline med komfortpakke til i alt lige under 350.000 kr.

Så er man virkelig flot kørende. Skal det være en dieseludgave, får man en fin bil med tolitersmotoren med 150 hk, DSG-gear og samme udstyr til lige under 400.000 kr.

På ekstraudstyrslisten er der desuden mulighed for at tilkøbe automatisk op- og nedblænding af forlygterne (3.000 kr.), automatisk parkeringssystem, der kan parkere på langs og på tværs af vejen (3.600 kr.), vejbaneassistent, der aktivt fastholder bilen i kørebanen (12.000 kr.), og aktive xenonforlygter (30.000 kr.).

Det både lyder og er dyrt, og selvom det primært skyldes de danske afgifter, er det også medvirkende til, at VW Golf ikke får Motors maksimale seks stjerner. Alligevel skal Volkswagen have ros for at tilbyde sikkerhedsudstyr i disse mængder i denne bilklasse. Det peger fremad og vil på sigt blive standard i mange nye biler – på samme måde som VW Golf allerede nu kan prale af at have gjort både multikollisionsbremse, Presafe og træthedsregistrering til standardudstyr i samtlige versioner.

VW Golf aircon
Fra og med udstyrsniveauet Trendline er et tozoners klimaanlæg standard. Det fungerer fint!

God økonomi

Sammenlignet med den udgående Golf ser økonomien rigtig skarp ud. Dels kører alle versioner lidt længere på literen, dels medfører de lave forbrugstal også en lav ejerafgift.

Forsikringspræmien er traditionelt også i den lave ende for en VW Golf, og sammen med muligheden for at tegne en service- og reparationsaftale til en fornuftig pris lander de samlede udgifter på et rimeligt niveau. Vi har beregnet den samlede udgift pr. år over en periode på fem år og 100.000 km til i alt 76.350 kr., eller hvad der svarer til 3,80 kr. pr. km. Det er i orden.

Vil man ikke tegne en service- og reparationsaftale, tilbyder VW også en mere simpel ordning, der ligner en garanti-forlængelse til fire år, og som koster 3.500 kr. en gang for alle. Vi peger dog på service- og reparationsaftalen til 8.000 kr. om året som det bedste valg, da man jo her også får dækket de planlagte serviceeftersyn.

Traditionelt er VW godt beskyttet mod rust i hulrum og vanger, og det kan derfor være fristende at springe en rustbeskyttelse over. Men vi råder på det kraftigste til at få bilen behandlet fra ny, da erfaringen viser, at der netop hos VW’s biler hurtigt kan komme rustskader i undervognen, hvis ikke bilen får en gang supplerende rustbeskyttelse så hurtigt som muligt. Vælger man det, er der derimod udsigt til, at VW Golf kan gå hen og blive et rigtig godt bekendtskab i en lang årrække, og så ser økonomien rigtig fin ud, også selvom den skal rustbeskyttes fra ny.