VW Golf GTI set forfra
Biltest

VW Golf GTI - power-Golfen

Den legendariske Golf GTI bliver stadig mere komfortabel. Men der er stadig godt bid i de 210 hk her i sjette generation.
VW Golf GTI set bagfra

Motors vurdering

VW Golf

13,5 km/l
Benzin
481.680 kr.
  • Gearskifte
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Ikke tre års garanti
  • Pris
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    173 g/km
  • Effekt
    210 hk
  • Moment
    280 Nm
  • Topfart
    238 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.499 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    258 cm
  • Mål
    L:421 cm B:179 cm H:150 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 10 km/l
  • Beregnet økonomi 6,20 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Da VW Golf GTI blev præsenteret i 1975, blev den samtidig stamfader til en hel generation af sportslige biler baseret på hverdagsbiler. Og som trendsætter kastede den glans over de ordinære Golf-modeller.

Tiderne er nu skiftet, og de sportslige biler er veget i baggrunden for de miljørigtige, og hvor man før skulle køre GTI for at være smart, skal der nu stå Bluemotion på bagklappen.

Men den sjette generation Golf GTI er dog også blevet mere økonomisk og kører nu officielt 13,5 km/l. Samtidig er den ligesom de øvrige modeller i sjette generation blevet mere lækker i kabinen og lidt mere komfortabel.

GTI er forkortelsen for Gran Turismo Iniezione, altså en bil til de store køreoplevelser (I’et betyder blot, at bilen har benzinindsprøjtning), og det lever den nye Golf op til. Komforten er ikke i verdensklasse, men bilen er så absolut en fornøjelse at køre lange ture i. Ja, en hvilken som helst køretur i GTIen er faktisk en fornøjelse.

VW Golf GTI med specielt betræk
Funktionel arbejdsplads bag det lækre læderrat. Designet er smag og behag, og sædet er formet til trimmede torsoer.

Vælg manuelt gear

Vores testbil var udstyret med dobbeltkoblingsgearkassen DSG. Den giver mere komfort, men tager også noget af det sportslige islæt, bilen ellers lægger op til. Ønsker man en mere kontant fornemmelse af acceleration, aktuelt 6,9 sek. fra 0-100 km/t, bør man vælge en sekstrins manuel gearkasse og samtidig spare 30.000 kr.

Vi sammenlignede den nye GTI med forgængeren, og den nye havde lidt dårligere føling med underlaget gennem rattet, og med en nyudviklet elektronisk undervogn virkede den lidt mindre adræt. De færreste vil dog være generet over denne udvikling, da man til hverdag får en lidt mere rund og mild bil – med 210 hk, som bider godt fra sig.

Motorrummet i VW Golf GTI
De 210 hk er villige, og vi kunne kun køre 10 km/l mod de opgivne 13,5.