VW Passat - gennemtænkt fra A til Z

Motors vurdering
VW Passat Variant
- Motor
- Fralægningsplads
- Eljusterbart ryglæn
- Pris
- Bagsædeplads
Det er ikke længe siden, at vi havde fat i VW Passat i en stortest, og her lod vi os begejstre af bilens overbevisende komfort, dens høje kvalitet og mange lækre detaljer.
Under denne test kunne vi endnu en gang sætte kryds ud for de egenskaber, men denne gang kunne vi også begejstre os over toliters-dieselmotoren, der i modsætning til den mindre 1.6’er fra stortesten overstråler alle konkurrenterne. Det er virkelig en fin maskine, VW her har skabt, og det er dens ekstremt lave motorstøj og dens evne til at trække, der imponerer allermest – begge forhold, vi kunne nyde på de tyske motorveje og de mere snørklede polske landeveje.
VW Passat er ny på den måde, at den har fået et facelift, der indebærer en lidt anden front og lidt småændringer her og der. Der er derfor ikke nogen stor synlig forskel på denne udgave og den, vi kender fra tidligere. Men under skallen er teknikken forbedret, og under vores test kunne vi nyde de mange forbedringer, der trods alt er sket.

Fin fralægningsplads
Førerpladsen er typisk for VW – alt er placeret med omtanke, og der er mere alvor end leg over udformningen. Det er med til at øge funktionaliteten, men det har også gjort bilen en anelse kedelig at se på. Førersædet er fremragende, og Passat er den eneste i feltet, hvor man kan regulere ryglænshældningen elektrisk. Det er godt og udstiller de andres ret dårlige løsninger på dette område. Fralægningspladsen mellem forsæderne er bedst blandt de fire biler.
Pladsforholdene ved bagsædet er lidt ringere end i Avensis og 508, og en stor kardantunnel stjæler vigtig plads for midterpassageren. Til gengæld er der fine friskluftdyser, og der er gode hovedstøtter, 12-volt-udtag og fint læselys.
Bagagerummet er praktisk indrettet med et stort rum under gulvet, fine lastsikringskroge og et velfungerende vandret gardin. Vores udgave var ekstra udstyret med elbagklap, men den vil vi ikke anbefale – den er simpelthen for langsom.
Som en lille, sjov, men alligevel alvorligt ment gimmick er alle udgaver af Passat udstyret med en overvågning af førerens kørestil. Bliver kørslen slingrende, anbefales føreren en kaffepause via et lysende symbol.
Vi har støjmålt alle bilerne ved 80, 110 og 130 km/t., og generelt er der ikke megen forskel. Lavest og helt ens var Passat og 508 med 66, 69 og 71 dB(A), mens Insignia og Avensis generelt lå 1-2 decibel højere.
