VW Passat Alltrack forfra
Biltest

VW Passat - terrængående Passat

Med firehjulstræk og let hævet undervogn kan VW Passat Alltrack tage over, hvor den almindelige Passat må give op. Men en egentlig offroader er den ikke.
VW Passat bagfra

Motors vurdering

VW Passat

16,9 km/l
Diesel
588.971 kr.
  • Motor
  • Gear
  • Firehjulstræk
  • Forbrug
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    155 g/km
  • Effekt
    170 hk
  • Topfart
    211 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,9 sek.

Motors tal

  • Målt forbrug 15 km/l
  • Beregnet økonomi 6,30 kr./km

Sikkerhed

2010
Luk

Passat-familien får nu endnu et medlem i form af en stationcar med øget frihøjde og indbygget firehjulstræk. Målet er bilister, der har behov for at køre i let terræn i ny og næ, og som ikke orker at køre i de store og høje offroadere. Den type køretøj har bl.a. Volvo længe tilbudt i form af sin XC70, og det er disse kunder, som VW nu også vil have fat i.

Faktisk er de to billigste udgaver endda slet ikke forsynet med firehjulstræk, så de kan fås fra 465.000 kr. Men det er ikke dem, vi vil anbefale.  Bilen er nemlig som skabt til firehjulstræk sammen med en god, stærk motor og det selvskiftende automatgear DSG.

Den kombination fås enten med benzinmotoren fra Golf GTI med 210 hk eller i denne dieseludgave på to liter og 170 hk. Sidstnævnte koster 30.000 kr. mere, men har en på papiret betydelig bedre brændstoføkonomi på 16,9 km/l i stedet for benzinmotorens 11,6 km/l.

I forhold til den almindelige Passat er frihøjden hævet med tre cm, så den nu er 16,5 cm. Alene den ændring gør det muligt at køre på grove skovveje uden at skrabe på med undervognen. En beskyttelse for og bag samt under motoren er dog med til at sikre, at selv en mindre kontakt ikke giver store skader.

VW Passat kabine

Ikke rigtig terrænbil

Selve firehjulstrækket er af Haldex-typen, og her sørger automatikken selv for fordelingen af trækkraften mellem for- og baghjul. Fra en „off-road”-knap ved gearstangen kan man dog ændre funktionen af traction control og ESC, så det passer bedre til terrænkørsel.

Det har vi afprøvet, og resultatet er meget overbevisende på tørt, groft underlag. Frihøjden er dog ikke stor nok til, at man også for alvor vil køre bilen ud i hårdt terræn.

En anden smart detalje finder vi ved koblingen mellem motor og gearkasse. Den kan fra førerpladsen indstilles, så bilen går i „friløb”, når man slipper speederen. Det kan spare brændstof ved visse kørselsforhold. Træder man igen på enten speeder eller bremse, kobles motoren til, og man kører herefter normalt.

Samlet set er Passat Alltrack en frisk fornyelse i denne bilklasse. Udgangspunktet er både kendt og vellidt, og det gør Alltrack til en god bil. Men det skal være behovet for at tage en afstikker fra de asfalterede veje, eller ønsket om at spænde op til 2.200 kg på krogen, der for alvor retfærdiggør merprisen på ca. 80.000 kr.