VW Polo GT forfra
Biltest

VW Polo GT - wannabe GTI

Der findes en VW Polo GTI, men den er dyr og byder ikke rigtig på GTI-oplevelser. Spar pengene, og køb den mere avancerede lillebror.
VW Polo GT bagfra

Motors vurdering

VW Polo

22,2 km/l
Benzin
290.171 kr.
  • Teknik
  • Udstyrsniveau
  • Kun to års garanti
  • Komfort
  • Ikke Bluetooth
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,4 liter - 4 cyl.
  • CO2 udledning
    105 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.216 kg
  • Bagagerum
    280 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Mål
    L:397 cm B:168 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 14 km/l
  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km

Sikkerhed

2009
Luk

Selvom VW fortsat ikke kan få menuer på dansk i deres biler, så vækker displayet i Polo Blue GT opmærksomhed. I hvert fald i de sekunder, hvor der står „2 cylinder mode” under forbrugstallet.

Blue GT er noget så usædvanligt som en miljørigtig sportsmodel, hvor det helt store trækplaster er, at den firecylindrede motor fra tid til anden kan nøjes med at køre på to cylindre. Og skiftet mellem to og fire cylindre foregår ganske umærkeligt. Der er ingen ryk i bilen, når der fyres op under de sidste to cylindre. Og ud over meddelelsen i displayet, så bemærkes den tocylindrede drift mest ved en lidt anderledes motorlyd.

Så selvom Blue GT kan accelerere til 100 km/t. på blot 7,9 sek., så kan den også køre over 20 km/l ved landevejshastighed. Og til trods for en overvægt af motorvejskørsel under testkørslen kørte vi 14 km/l, hvilket er fint for en sportslig model, selvom det er noget fra de opgivne 22 km/l.

Vi kørte næsten 19 km/l på en landevejsetape, så afhængigt af kørselsmønster, og når den første entusiasme har lagt sig, bør man kunne køre længere på literen.

VW Polo GT kabine
Kabinen er flot udstyret med lækre sæder, multifunktionsrat og god premium-fornemmelse. DSG-gearkassen skifter som altid silkeblødt. Men 30.000 kr. er også en udskrivning, der kan mærkes.

Lidt for fast affjedring

Testbilen havde automatgear i form af DSG, hvilket som altid giver et fantastisk blidt gearskift og er en lise i hverdagen. DSG-skiftet understreger ikke de sportslige ambitioner, og med en merpris på over 30.000 kr. kunne man overveje at skifte selv. Men i en bil med så avanceret en motor bør gearkassen måske også være af den nye skole.

Et kritikpunkt er affjedringen. Der er tale om en sportslig model, og derfor kan en fast undervogn accepteres eller ligefrem forventes. Men selv på motorvej falder Polo Blue GT ikke til ro, og du bliver rystet rundt i kabinen, når der er kurrer på asfalten. Det er en uskøn oplevelse.

Blue GT har en flot udstyrsliste med specialsæder og flotte fælge. Men én ting mangler: Bluetooth. Man skulle ellers tro, det lå i navnet, men på dette punkt er Poloen ikke med helt fremme.

VW Polo GT sæder
Sæderne er dellæder med Alcantara på siddefladerne. Det er en behagelig og slidstærk kombination.