VW Polo GT - wannabe GTI
Motors vurdering
VW Polo
- Teknik
- Udstyrsniveau
- Kun to års garanti
- Komfort
- Ikke Bluetooth
Fabriksdata
-
Motor1,4 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning105 g/km
-
Effekt140 hk
-
Moment250 Nm
-
Topfart210 km/t.
-
Acc. (0-100)7,9 sek.
-
Køreklar vægt1.216 kg
-
Bagagerum280 liter
-
Akselafstand247 cm
-
MålL:397 cm B:168 cm H:146 cm
Motors tal
- Målt forbrug 14 km/l
- Beregnet økonomi 3,65 kr./km
Selvom VW fortsat ikke kan få menuer på dansk i deres biler, så vækker displayet i Polo Blue GT opmærksomhed. I hvert fald i de sekunder, hvor der står „2 cylinder mode” under forbrugstallet.
Blue GT er noget så usædvanligt som en miljørigtig sportsmodel, hvor det helt store trækplaster er, at den firecylindrede motor fra tid til anden kan nøjes med at køre på to cylindre. Og skiftet mellem to og fire cylindre foregår ganske umærkeligt. Der er ingen ryk i bilen, når der fyres op under de sidste to cylindre. Og ud over meddelelsen i displayet, så bemærkes den tocylindrede drift mest ved en lidt anderledes motorlyd.
Så selvom Blue GT kan accelerere til 100 km/t. på blot 7,9 sek., så kan den også køre over 20 km/l ved landevejshastighed. Og til trods for en overvægt af motorvejskørsel under testkørslen kørte vi 14 km/l, hvilket er fint for en sportslig model, selvom det er noget fra de opgivne 22 km/l.
Vi kørte næsten 19 km/l på en landevejsetape, så afhængigt af kørselsmønster, og når den første entusiasme har lagt sig, bør man kunne køre længere på literen.
Lidt for fast affjedring
Testbilen havde automatgear i form af DSG, hvilket som altid giver et fantastisk blidt gearskift og er en lise i hverdagen. DSG-skiftet understreger ikke de sportslige ambitioner, og med en merpris på over 30.000 kr. kunne man overveje at skifte selv. Men i en bil med så avanceret en motor bør gearkassen måske også være af den nye skole.
Et kritikpunkt er affjedringen. Der er tale om en sportslig model, og derfor kan en fast undervogn accepteres eller ligefrem forventes. Men selv på motorvej falder Polo Blue GT ikke til ro, og du bliver rystet rundt i kabinen, når der er kurrer på asfalten. Det er en uskøn oplevelse.
Blue GT har en flot udstyrsliste med specialsæder og flotte fælge. Men én ting mangler: Bluetooth. Man skulle ellers tro, det lå i navnet, men på dette punkt er Poloen ikke med helt fremme.