VW Polo forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

VW Polo - haler ind på Golf

Kigger du på en VW Golf, men synes, at den bliver for dyr, hvis den skal have lidt af det gode udstyr, så kommer løsningen her: Køb en veludstyret VW Polo i stedet.
VW Polo fra siden

Motors vurdering

VW Polo

20,8 km/l
Benzin
216.594 kr.
  • Motor
  • Plads
  • Økonomi
  • Ikke friskluftdyser til bagsædet
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    107 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.267 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    351 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:405 cm B:175 cm H:146 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 2,85 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Det er ikke alle, der går op i udstyr. Men hører du til dem, der gør, så se lige her: Et digitalt instrumenthus, en stor skærm ved midterkonsollen, hvorfra du kan styre apps fra din mobiltelefon, nøglefri adgang til bilen, bakkamera, LED-forlygter, klimaanlæg, indbygget navigationsanlæg, DAB-radio, et fedt lydanlæg fra Beats og et stort glastag, der kan åbnes.

Så har du et billede af denne udgave af VW Polo, der er i højeste udstyrsniveau, og som tilmed har fået godt med ekstraudstyr.

Affjedring, styretøj og betjening minder meget om det, man oplever i en Golf, og på den måde imponerer Polo.

Læs også: Motors stortest af VW Polo

Grundprisen er med sine 216.500 kr. naturligvis i den høje ende af minibilernes skala, og med udstyret lagt til runder den faktisk 280.000 kr. Men så har du også en bil, der kan mere end de fleste.

Det nye i dette regnestykke er, at det nukan lade sig gøre at købe en bil i minibilklassen med det udstyr, man ellers skulle op i klassen over for at få. Så kan man leve med en lidt mindre bil, ligger løsningen lige for: Køb den lille med masser af udstyr i stedet for den store med et lavere udstyrsniveau.

VW Polo kabine
Instrumentbordet er velordnet, og den store skærm i midten giver god mening i hverdagen. Men reguleringen til varme- og ventilationsanlægget er kommet lige langt nok ned. Så er det godt, at det for det meste blot skal stå på ’Auto’.

Kører godt

Det er naturligvis ikke altid, man uden videre kan gå ned i størrelse, og så alligevel få omtrent samme køreoplevelse. Men i dette tilfælde kommer man til at opleve en bil, der bare kører godt. Affjedring, styretøj og betjening minder meget om det, man oplever i en Golf, og på den måde imponerer Polo.

Også på sikkerhedsområdet slipper man for de store kompromiser. Køber man bilen med det omtalte udstyr, er den udstyret med en effektiv nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel, en adaptiv fartpilot og effektive LED-forlygter. Og det er alt sammen tilføjet en bil, der opnåede et flot femstjernet resultat i sikkerhedstesten fra Euro NCAP.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

Denne udgave af VW Polo er udstyret med en trecylindret benzinmotor med turbolader. Den er på blot en liter, men med sine 115 hk har man indtryk af en bil, der ikke savner kræfter. Og ikke mindst i samarbejde med det syvtrins DSG-gear får man en køreglæde, der godt kan matche den høje pris.

Under vores standardiserede testkørsel kørte vi 20 km pr. liter, og det er flot og tæt på fabrikstallets 21,3 km pr. liter.

VW Polo bagagerum
Bagagerummet rummer 351 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Gulvet kan sættes i to niveauer. Med bunden i højeste position bliver gulvet en stor flade, der er næsten vandret.

Pas på garantien

Vi har regnet på, hvad det vil koste at holde bilen kørende. Ser man på en periode på fem år og 100.000 km, lander den samlede pris for grundmodellen på bare 2,85 kr. pr. km. Hvis vi indregner udgiften til ekstraudstyret stiger km-prisen til noget der ligner 3,30 kr. pr. km, hvilket stadig er attraktivt.

Det underbygger ideen med at gå ned i bilstørrelse og op i udstyr. Og da vi i vores beregning har indregnet udgiften til en service- og reparationsaftale i hele perioden, kommer man til en vis grad ud over det faktum, at VW i Danmark stadigt sælges med blot to års reklamationsret, hvilket på ingen måde lever op til FDMs mindstekrav, der er en garanti på mindst tre år og 100.000 km.