VW Up fra siden
Biltest

VW Up - sikker og sjov

VW Up har en kraftig motor og er alligevel benzinøkonomisk. Automatisk nødbremse er unik i klassen.
VW Up bagfra

Motors vurdering

VW Up

24,4 km/l
Benzin
111.670 kr.
  • Motor
  • Instrumenter
  • Mulighed for navigationsanlæg
  • Påhæng ikke muligt
  • Hovedstøtter, for
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1,0 liter - 3 cyl.
  • CO2 udledning
    96 g/km
  • Effekt
    60 hk
  • Moment
    95 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    14,4 sek.
  • Køreklar vægt
    929 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    251 liter
  • Akselafstand
    242 cm
  • Mål
    L:354 cm B:164 cm H:149 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 22 km/l
  • Beregnet økonomi 2,03 kr./km

Sikkerhed

2011
Luk

Mens VW Up hidtil kun har kunnet fås i en tredørs udgave, er den femdørs nu dukket op og sætter endnu mere skub i salget. Merprisen for de to ekstra sidedøre er beskedne 10.000 kr. og inkluderer endda aircondition, der altid er standard på en femdørs udgave.

Modelprogrammet består af to motorvarianter og tre udstyrsniveauer. På motorsiden kan man vælge mellem to varianter af samme trecylindrede 1.0-liters-motor med enten 60 eller 75 hk. Vi peger på mindste motor som bedste køb, selvom merprisen er beskedne 7.000 kr.

Laveste udstyrsniveau fås dog kun med den lille motor, mens højeste udstyrsniveau kun fås med den store motor. Den model, vi anbefaler som bedste køb, er magen til testbilen: Move Up 60 hk til 111.670 kr.

VW Up kabine
Instrumentbordet er enkelt, og instrumenthuset yderst overskueligt. Bemærk navigationsanlægget, der er en del af DK-pakken til 7.500 kr. Det bør man ikke spare væk.

Fås med navigationsanlæg

Bag rattet sidder man godt, og man nyder et tydeligt instrumenthus, den gode plads til knæene og de gode fralægningsmuligheder. Udsynet er glimrende hele vejen rundt, men vi savner et længdejusterbart rat. Det findes ganske vist ikke i de andre biler, men her kunne VW godt have vist vejen.

På udstyrssiden er der elruder i fordørene, mens sideruderne i bagdørene kun kan stilles på klem. Elruderne fortil styres fra hver sin dør, og højre knap er derfor svær at nå fra førerpladsen. En meget attraktiv DK-pakke til 7.500 kr. indeholder varme i forsæderne, elspejle med varme, tågeforlygter plus et meget anvendeligt navigationsanlæg med indbygget Bluetooth, så man kan tale håndfrit i telefon. Det er altså genialt!

VW Up bagagerum
Hylden over bagagerummet vipper ikke selv op og – frem for alt – heller ikke selv ned igen. Det blokerer udsynet bagud og generer i hverdagen.

Bremser selv i bytrafik

Brugsmæssigt er VW Up begrænset af kun at have fire siddepladser. Men kan man leve med det, får man en rummelig bil med acceptabel plads ved bagsædet. Bagagerummet er godt indrettet med en dobbeltbund, der gør det muligt at opdele rummet i to dele. Nederst er der endda et ekstra rum.

På sikkerhedssiden er VW Up testet sidste år til de maksimale fem stjerner. Sidebeskyttelsen er dog uden egentlige airbaggardiner. I stedet har VW valgt en model, hvor sideairbaggen i forstolene går op og beskytter hovedet. Det gælder dog kun ved forsæderne, hvorfor beskyttelsen bagtil er dårligere end i mange andre biler.

Til gengæld er VW Up eneste bil i denne test, der tilbyder et automatisk bremsesystem, der selv nedbremser bilen, hvis man er ved at køre op i bilen fortil. Systemet virker ved hastigheder op til 30 km/t. og er et stort plus for det samlede sikkerhedsniveau.

((Denne test indgik i en gruppetest sammen med Fiat Panda, Kia Picanto og Toyota Aygo))

VW Up bagrude
Vinduerne i bagdørene kan blot stilles på klem. Det giver god ventilation, men kører man alene, må man ind til siden for at betjene dem.