Selvkørende Toyota Landcruiser

Den nye Toyota Landcruiser overtager selv kommandoen i terrænet. Kun rattet er overladt til føreren.

Toyota Lancruiser
Forpremiere

Motor mener: Den er for tung og for tørstig – men hold op hvor er den lækker.

Landcruiser er nået til ottende generation og viderefører dermed en tradition for store personbiler, der ikke stikker op for noget som helst. Og lad det være sagt med det samme: Det er ikke en bil for hvem som helst. På hvide plader koster den i runde tal 1,5 mio. kr. og som varevogn godt det halve. For den pris får man så til gengæld noget af det ypperste inden for genren, hvad angår sikkerhed, komfort og fremkommelighed.

Prisen er høj, men til gengæld er alt standard  også navigationsanlæg. Kun soltag fås som ekstraudstyr.
Prisen er høj, men til gengæld er alt standard også navigationsanlæg. Kun soltag fås som ekstraudstyr.

Den nye Landcruiser har fået tilnavnet V8, fordi en ny V8-diesel erstatter den gamle række-sekser. Sammen med den gamle V8-benzin udgør de to modelprogrammet. Automatgear er altid standard – fem trin på benzinudgaven, seks på dieselversionen.

Udefra er stilen fra den udgåede model bevaret, men under skallen er der sket meget nyt. Opbygningen er stadig baseret på en yderst solid ramme. Men hjulene er nu alle ophængt i skruefjedre, og med en ny luftaffjedring på alle hjul kan bilen hæve sig hele 10 cm i terrænet og give øget frihøjde.

Reduktionsgearet kobles ind fra en drejeknap, og den kendte ekstra gearstang er dermed sendt på pension. I terrænet er alle tænkelige hjælpemidler til rådighed for kørsel op og ned ad bakker og ved risiko for hjulspind.

Men som om det ikke kunne være nok, er benzinudgaven også udstyret med en anordning Toyota kalder crawl. Sætter man det system i gang, kører bilen selv med en fast hastighed på mellem 1 og 8 km/t (vælges med en drejeknap), og føreren skal dermed kun koncentrere sig om at styre.

Som personbil har Landcruiser altid syv sæder, men de to bageste kan klappes op til siden.
Som personbil har Landcruiser altid syv sæder, men de to bageste kan klappes op til siden.

Det prøvede vi, og netop fordi bilen aldrig går i stå, fordi systemet aldrig begår fejl i forbindelse med gasgivning, bliver bilen terrængående i en grad der overgår alt, hvad vi hidtil har set. Dermed bliver den store og tunge luksusbil at sammenligne med det vildeste, man kan forestille sig.

På landvejen nyder man i høj grad godt af luksus, luksus og luksus. Støjniveauet er nærmest ikke eksisterende og pladsforholdene i de store lædersæder er umådeligt gode. Men en rigtig køremaskine bliver Landcruiser aldrig. Hertil er bilen med sin egenvægt på 2,5 tons blevet for tung, affjedringen for levende og styretøjet for upræcist. Men har man først lært at sætte pris på bilens øvrige egenskaber er Landcruiser et af de køretøjer man har svært ved at sætte fra sig.

Selv om bilen er dyr, har den et fast publikum herhjemme, der værdsætter bilens evne til at trække op til 3.500 kg. Det er bl.a. entreprenører, hesteejere og bådfolk, og de behøver ikke at vente længe. Landcruiser er allerede på vej ud til forhandlerne.