Opel Agila - lille bil med stor stil

Opel Agila demonstrerer, at små biler ikke behøver at være kedelige og upraktiske. Prisen er god, og så kører den rigtig godt.

Opel Agila
Forpremiere

Motor mener: Herlig minibil, der fint kan klare hverdagens mange opgaver.

Med en startpris på 128.500 kr. styrer Agila ret mod en succes i Danmark, hvor indkøb af billige biler minder om en nationalsport. Opel Agila er søsterbil til Suzuki Splash, og begge bygges i Ungarn med helt identisk teknik. Trods fællesskabet er det lykkedes at designe bilerne, så man aldrig er i tvivl om, hvilken der er en Opel, og hvilken der er en Suzuki.

Opel Agila har således linjer, der minder om både Corsa, Astra og den alsidige Meriva. Det er gjort både flot og overbevisende. Agila er højt bygget, men både længde og bredde er klart mindre end hos Corsa. Alligevel føles bilen overraskende stor indvendigt, hvilket dels kan tilskrives bilens højde, som gør, at man sidder meget oprejst, dels konstruktionen med en næsten plan vognbund, som ikke stjæler kostbar plads ved fødderne.

Instrumentbordet er enkelt med et stort speedometer i midten. Det lille ekstra instrument foroven er en omdrejningstæller, som er ekstraudstyr.
Instrumentbordet er enkelt med et stort speedometer i midten. Det lille ekstra instrument foroven er en omdrejningstæller, som er ekstraudstyr.

Der bliver tale om to udstyrsversioner og to benzinmotorer. Senere dukker en dieselvariant op. Der bliver ca. 15.000 kr. mellem de to udstyrsniveauer – Essentia og Enjoy – men da man for den pris både får aircondition, radio med cd-afspiller, centrallås og 15-tommer hjul, ventes det, at stort set hele salget samler sig om de bedst udstyrede modeller.

De to benzinmotorer er begge nyudviklet af Suzuki, og de gør det overraskende godt. Mindste er en trecylindret sag på 1.0 liter med 65 hk. Den går 22,2 km pr. liter. For 10.000 kr. mere får man den større 1.2er. Den har fire cylindre og yder 85 hk, men går til gengæld kun 19,2 km/l.

Bagagerummet er ikke stort  225 liter  men man kan så let som ingenting folde ryglænet fremover, og så bliver gulvet helt plant.
Bagagerummet er ikke stort 225 liter men man kan så let som ingenting folde ryglænet fremover, og så bliver gulvet helt plant.

Efter at have prøvet begge udgaver, peger vi på mindste motor og største udstyrsniveau som et godt køb. Så hedder bilen Agila 1.0 Enjoy og koster ca. 143.500 kr. Køreegenskaberne er overraskende gode, og i det hele taget opleves bilen meget harmonisk.

Søsterbilen Suzuki Splash er netop crashtestet af Euro NCAP i en version med kun fire airbags og opnåede fire ud af fem stjerner. Opel Agila er identisk, så her overføres de fire stjerner rent administrativt af Færdselsstyrelsen. Det danske udstyrsniveau inkluderer seks airbags og antiudskridningssystemet ESC. Agila er i landet i slutningen af maj.