Opel Insignia - en ægte tysker

Opel Insignia kendetegnes ved klassiske tyske dyder som høj oplevet kvalitet, fine køreegenskaber og stort udvalg af ekstraudstyr.

Opel Insignia
Forpremiere

Motor mener: Insignia er en fortrinlig og helstøbt bil, der vil blande sig i toppen af firmabils-klassen. 

Det virker en anelse alt-modisch med det standard-monterede askebæger, der stjæler sparsom fralægsplads, men ellers er der sandelig blæst et frisk pust ind over Opels medlem af firmabils-klassen. Tysk præcision kalder Opel det, og det kan der være noget om.

Forvandlingen er så gennem-gribende, at selv navnet er skiftet ud – fra Vectra til Insignia – og logoet på fronten har fået en ordentlig opfrisk-ning. Alt fra undervogn og motorer til sæder og instrumentering er nyt.

Insignias formgivning virker vellykket  solidt tysk på den ene side, let og moderne på den anden. Den firedørs (billedet) og den femdørs er næsten ens at se på.
Insignias formgivning virker vellykket solidt tysk på den ene side, let og moderne på den anden. Den firedørs (billedet) og den femdørs er næsten ens at se på.

Fra førerpladsen er fornyelsen nem at få øje på, for knapper og instrumentering er langt mere moderne end i Vectra, og de store og vel-ordnede knapper gør det nemt at betjene de mange funk-tioner. Helt efter Opel-bogen.

De nye forsæder er ligeledes eksemplariske, og det er der en god grund til, forklarer Opel-folkene:

– Ejerne sidder i bilen 90 minutter om dagen, og det er et sted, man altid er i kontakt med bilen, siger svenskeren Stefan Petterson, der er øverste ansvarlige for sæderne i alle General Motors modeller.

Førerpladsen er eksemplarisk med store og overskuelige kontakter og velformede sæder, men med for lidt fralægningsplads. Denne version med lyse paneler og plastictræ bliver ikke almindelig i Danmark.
Førerpladsen er eksemplarisk med store og overskuelige kontakter og velformede sæder, men med for lidt fralægningsplads. Denne version med lyse paneler og plastictræ bliver ikke almindelig i Danmark.

Køreegenskaberne er til den sportslige side med fin præcision. Wunderbar. Det lave støjniveau ved alle hastigheder er også bemærk-elsesværdigt. Medvirkende hertil er det særdeles vind-glatte karrosseri – Cw-værdien er helt nede på 0,27.

Et forbehold: Motor har kun prøvekørt modeller med mindst 160 hk og mindst 18 tommer hjul.

Motorprogrammet er stort, men den danske interesse samler sig om 110 hestes diesel og 140, eventuelt 115 hestes benzin. Alle motorer har sekstrins gearkasse og opfylder 2011-miljøkravene. Brændstof-økonomierne er pæne uden at være prangende.

Mindste model må trække 1.150 kg, mens den firehjulstrukne 2.8 Turbo klarer op til 2.000 kg. For dieselerne er det 1.600 kg.

Næste år kommer en spareudgave, Ecoflex, med 160 hk diesel-motor, der kører pænt over 19 km/l, en 190 hestes diesel og en 1.6 benzinturbo med 180 hk.

Bagsædet har en fornuftig størrelse, men loftshøjden er kritisk i både den firedørs og den femdørs. Er man 1,88 meter høj som her, går det slet ikke. Stationcaren løser problemet.
Bagsædet har en fornuftig størrelse, men loftshøjden er kritisk i både den firedørs og den femdørs. Er man 1,88 meter høj som her, går det slet ikke. Stationcaren løser problemet.

Som ekstraudstyr fås blandt andet undervogn med elektronisk styret dæmpning, og nogle modeller kan leveres med firehjulstræk med Haldex-kobling og elektronisk spærredifferentiale.

Insignia fås i de tre klassiske karrosserivarianter, sedan, hatchback og (fra april) stationcar, mens der intet tegn er på kommende crossover-modeller. Keine Experimente!

Bagagerummet i de fire- og femdørs er Opel-traditionen tro stort – 500 og 520 l – mens loftshøjden ved bagsædet er behersket.

Insignia har alt forventeligt komfort- og sikkerhedsudstyr, og derudover findes der gode ting „auf wunsch”: elektronisk parkeringsbremse, sportssæder, avanceret forlygtesystem, skilteaflæsning og sideairbag til bagsædet.

Dansk lancering sker til januar, og priserne bliver ret gunstige. Med en startpris på 303.000 kr. for en 140 hestes benzin, ligger listepriserne markant under Ford Mondeos. Også selv om alle Insignia stiger 10.000 kr. 1. april.