Motor mener: Alfa Giulietta er ikke den rene nostalgi, men en demonstration af Alfas formåen inden for moderne bilteknologi. En fryd for øje og sjæl.
Alfa Romeo Giulietta er et resultat af Alfa Romeos nye indgang til design, der begyndte med Alfa 8C Competizione og dermed også indførelsen af navne i stedet for numre, som MiTo og nu Giulietta, der klinger af historie tilbage fra1954.

Formen er en iøjefaldende blanding af sport og italiensk stil. Havde Giulietta været en mand, ville hun have båret kulørt slips med stor knude til en hvid skjorte under en krøllet jakke i hør.
Frontens luftindtag er endnu en ny fortolkning af Alfas karakteristiske trekant sekunderet af to vandrette indtag og med emblemet lidt mere prominent end før set. Lygternes form er en del af dekorationen, og motorhjelmen har fået fine konturer. Nummerpladen sidder stadig til venstre.
Bagendens form har ikke helt samme styrke, for her har Alfa ingen tradition at læne sig opad. Bagruden har knækket forneden som 147, og lygterne rækker rundt om hjørnet, som det hører sig til for tiden. Der mere karakter over MiTos runde baglygter. Både forlygter og baglygter anvender den nyeste LED-teknik, der lyser kraftigere med mindre strømforbrug og har længere levetid.

Ikke uventet er proportionerne i balance med forholdsvis korte udhæng både for og bag. Der er prægninger i siden til at understrege dynamik, og store hjul fylder hjulkassen godt ud, som de skal på en sportslig hatchback, der tidligere ville have fået betegnelsen GTI. Nu hedder den hvasseste Giulietta Quadrifoglio Verde, på dansk Firkløver; igen råder historien. Det næste er, at motoren i QV er en 1.750 ccm og ikke en 1.800, for 1.750 er et historisk tal.
Fem motorer og to typer gearkasser er til rådighed inden for det første halve år efter lanceringen i august. To benzinmotorer på 1.4 liter med turbo og henholdsvis 120 hk og 170 hk med MultiAir-teknik. En 1.750 ccm med 235 hk afslutter benzinmotorprogrammet. To JTDM turbodiesel med enten 105 hk eller 170 hk udgør rækken at oliebrændere.
Alle motorer vil have en nykonstrueret 6-trins gearkasse med tre aksler, der gør konstruktionen kortere. En længe ventet TCT-dobbeltkoblingsgearkasse med 6 trin er lige om hjørnet og vil blive tilvalg på 170 hk- og 235 hk-motorerne.
Indendøre er alt nyt og alligevel til at kende igen. Nostalgien har ikke taget overhånd, kun rækken af vippekontakter viser et kærligt tilbageblik til dengang. Runde ure, stilke bag rattet, midterkonsol med sekundær betjening af klimaanlæg og radio, der i øvrigt har nærbetjening på rattet i den ene side, fartpiloten okkuperer den anden side. Det hele er som det skal være.

Ergonomien passer fint til mine 186 cm i flade sko, og med sædet sat i bund og rattet tættest på og i højeste position er jeg klar til at skyde 170 hk af. Der er to versioner til rådighed og kun dem med de fleste pruheste: 1.4 MultiAir med 170 og Quadrifoglio Verde med 235 af de samme krikker.
Speeder, kobling og bremse er i højde og indbyrdes afstand skræddersyet til mine str. 42, gearstangen står, hvor min højre hånd forventer at møde den, forruden er ren – hvad er der at vente på? Avanti!
Afsættet skuffer ikke. 170 hk til knap 1.400 kg er ikke så ringe endda. 0-100-tiden er 7,8 sek. i 1.4 MultiAir og 6,8 sek. i QV. Topfarten, hvis nogen skulle have klip tilbage, er 218 km/t og 242 km/t.
De seks gear er så godt afstemt, at det næste gear tager over, uden at motoren mister moment. Lyden er dejlig sportslig, og skubbet i ryggen bliver kun overgået af QV med massive 235 turboheste. De to varianter af Giulietta kører meget ens med en lidt tung, men meget præcis styring, der vender ryggen til den lidt for følsomme styring i Alfa 147.
Forhjulene er ligeglade med, om de skal overføre 170 hk eller 235 hk, men det går selvfølgelig lidt mere tju-hej med de fleste kræfter. Det viser bare, at chassiset kan håndtere flere kræfter, end der er til rådighed lige nu. Vi lader lige billedet stå et øjeblik, for der er ikke tvivl om, at Alfa har planer om en ekstrem udgave med ca. 275 hk med TCT-gearkasse.
Som MiTo har også Alfa Romeo Giulietta DNA-styring af motorens profil. I A (All weather) er toppen kappet af kræfterne for at få mere greb under dårlige vejrforhold. N er motorens normale virkeområde, og i D er profilen noget mere dynamisk med markant højere drejningsmoment. I 1.4 TB MultiAir stiger det fra 230 Nm til 250 Nm, 1.750 QV fra 300 Nm til 350 Nm, 1.6 JTDM fra 280 Nm til 320 Nm og i 1.9 JTDm fra 320 Nm til 350 Nm.
Selvsagt er denne forskel i karakter særdeles mærkbar, og den „rigtige” Giulietta kommer frem, når „D” er valgt, og speedergangen bliver kortere, styringen mere skarp og affjedringen stivere. Så er det Alfa med stort A.
Alfa Romeo Giulietta QV bliver prøvet på Fiat-Alfas prøvebane ved byen Balocco mellem Torino og Milano. Her er der plads og sikkerhed til at lade alle hestene slå over i galop. Det går forrygende, så forrygende, at bremserne begynder at lugte brændt. Det vil næppe ske på sognevejen, men viser, at Giulietta QV kan presses til kanten uden at falde ud over.
I Alfas sportslige ånd har Alfa Giulietta danmarkspremiere i weekenden 7-8. august i Fælledparken i København i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix.