FDM Motor mener: Opel Merivas nye bagdøre giver god adgang, men har til gode at vise sit værd, når hele familien skal ud af bilen på en snæver parkeringsplads.
Et enkelt ord går igen, når Opels ingeniører taler om den nye Opel Meriva: FLEX.
Der er FLEX-døre, som refererer til de baghængslede bagdøre, der både letter ind- og udstigning og gør livet nemt for mor eller far, når barn eller børn skal sikres i barnestolen.
Der er FLEX-space, der betegner en rummelig kabine med et fleksibelt sædearrangement. Bagsædet er delt i tre sektioner og kan hver for sig forskydes eller lægges fladt ned. Der kan være alt fra et bagagerum på 400 liter til et helt plant lastrum med 900-1.500 liter i indhold til to pladser med ekstra albue- og skulderplads for bare at nævne nogle af mulighederne.
Der er FLEX-fix, som er et integreret, udtrækkeligt og rygskånende cykelstativ, og endelig er der en FLEX-skinne, der akkommoderer en flytbar boks imellem sæderne.
Opel lagde kølen til den næste Opel Meriva allerede i februar 2005, kun to år efter lanceringen af 1. generation. På det tidspunkt var beslutningen om de revolutionerende baghængslede bagdøre taget – Opel-ingeniørerne vidste bare ikke, hvordan de skulle konstrueres.
Havde Opel spurgt Rolls-Royce, hvordan de havde gjort det med bagdørene på Phantom, havde de næppe fået et svar. Det var op på trædecyklen. Efter adskillige ombyggede Meriva 1 var problemerne løst, og Opel var klar til at søsætte anden generation af Meriva.
Først og fremmest fremstår den nye Opel Meriva som en mere voksen bil. Designet er elegant og skjuler faktisk, at Meriva er en børnecontainer med plads til enten tre børn i bagsædet eller et eller to børn og flere skovlfulde blandet gods. Bagagerummet er ikke bare stort, det er kæmpestort, når det er udvidet til 1.500 liter fra de oprindelige 400 liter. Udvidelsen er tilmed nem at udføre med enkle greb.
Familien kan virkelig boltre sig i plads og muligheder for at indrette bilen individuelt, men børnefamilier er måske ikke de eneste, der kan blive tiltrukket af Opel Meriva. Den høje kørestilling, nemme betjening, det gode udsyn og den meget nemme adgang til alle sæder kunne nok få seniorer til at kigge en ekstra gang på en Meriva 2.
Pladsen bag rattet er kongepladsen, og på sædet til højre sidder dronningen. Kørestillingen er glimrende, alt er inden for rækkevidde, og alt fungerer med præcision. De berømmede bagsæder får ros for deres villighed for at skifte position, og for at de er højere end forsæderne. Sammen med en lavere rudelinje har børn et bedre udsyn, og det bekommer dem godt.
Når der er to voksne i bagsædet, kan den smalle midterdel klappes ned, og de individuelle ydersæder forskydes mod midten for mere albue- og skulderplads.
Men der er torne på roserne, når det kommer til komforten i bagsædet. Der er ingen ubehagelige stød fra vejen, skønt Meriva er udrustet med den ikke særlig avancerede, men dog fleksible bagaksel fra Opel Zafira. Men sæderne er flade, hårde og uden hold i siden, når Meriva drejer. Årsagen er, at sæder med kontur ikke kan folde fladt. Det betyder desværre, at Merivas bagsæder er dømt til enten at være børnesæder eller voksensæder på en tur på under 100 km.
Når man kører den nye Meriva, forsvinder sådanne detaljer dog som dug for solen. Turboen leverer et solidt bundtræk, der får denne Meriva 1.4 turbo med 120 hk og 175 Nm til at opleves mere let på tå, end sprintet fra 0-100 km/t på 11,5 sek. stiller i udsigt. Motoren leverer varen hele tiden, undtaget hvis der bliver forsøgt at overhale i 5. gear, eller chaufføren ikke forstår at geare ned til et lavere gear på en sej bakke.
Køreegenskaberne er på den sikre side, og den nye elektro-hydrauliske servostyring er et kæmpe skridt frem i forhold til 1. generation. Meriva byder ikke på overraskelser på sogneveje i Holstenske Svejts og ligger stenroligt ved 150 km/t på A20 mod Rostock. Familieglæde og køreglæde er forenet i den nye Meriva
Der er endnu nogle måneder til den nye Opel Meriva står hos forhandlerne, og der er derfor ikke priser endnu. Indikationen er, at Meriva skal være billigere end Opel Astra med samme motor og udstyr.
1.4 liter turbomotoren med 120 hk er ny, men 1.4 Turbo med 140 hk ligger i Astra og koster 278.000 kr. med Enjoy-udstyr. Det får os til at gætte på ca. 255.000 kr. for Meriva Enjoy 1.4 Turbo 120 hk og ca. 265.000 kr. med 140 hk og samme udstyr.