Lexus CT 200h: Gearet kvæler køreglæden

Med minibilen CT 200h vil Lexus mere end fordoble sit salg. Det er en kvalitetsbil med lavt støjniveau og god benzinøkonomi, og prisen er i orden. Men på et par afgørende punkter falder den igennem i forhold til rivalerne.

Lexus' minibil er lækker men døjer med et dårligt gear
Forpremiere

Motor mener: CT 200h er en ægte Lexus med luksusfornemmelse. Men en sportslig bil med CVT-gear lokker ikke mange Alfa-, Audi- og BMW-kunder til.

På udkik efter en anderledes, lille luksusbil? Så er her en usædvanlig en af slagsen. Lexus CT 200h er første model i den lille prestigeklasse fra Toyotas luksusafdeling. Bilen er et nummer mindre end IS og er den første europæiske Lexus med forhjulstræk. Og så er hybridteknik standard.

Lexus CT 200h er en femdørs hatchback og er mærkets første forhjulstrukne model i Europa.
Lexus CT 200h er en femdørs hatchback og er mærkets første forhjulstrukne model i Europa.

Drivlinjen – motor, gear m.m. – er lånt hos hybridbilen Toyota Prius, og det giver en flot benzinøkonomi på 24,4 km pr. liter. I Lexus’en er der arbejdet videre med teknikken, så CT 200h selv ved høj fart kobler benzinmotoren fra, hvis det f.eks. går en smule ned ad bakke.

Men mens det trinløse og effektive CVT-gear er fint til miljøbilen Prius, så er det helt forkert i en sportslig bil, der vil bide skeer med Audi A3 og BMW 1-serie. Giv gas og omdrejningstælleren lægger sig fast ved 4.500 omdrejninger stort set uafhængig af hastigheden.

Det er ikke støj, for CT 200h er tyst, men det er bare en forkert og irriterende lyd. Og da den samlede ydelse på 136 hk ganske vist er tilstrækkelig, men ikke overvældende, kommer omdrejningstælleren ofte derop. Det hjælper ikke at sætte gearvælgeren i Sport, og der er ingen mulighed for at „skifte” manuelt.

Det trælse trinløse automatgear styres via den lille gearvælger. Der er ingen manuel funktion. Den store drejeknap skifter mellem normal, sparekørsel og sport.
Det trælse trinløse automatgear styres via den lille gearvælger. Der er ingen manuel funktion. Den store drejeknap skifter mellem normal, sparekørsel og sport.

Der findes kun denne ene motorvariant, og der er ikke aktuelle planer om andre.

Bilen kører kontant, præcist og sportsligt med et meget direkte styretøj. Men affjedringen virker unødigt stivbenet. Det opdager man på dårlige veje – det gør næsten ondt at køre hen over et kloakdæksel.

Kabinen er sort, flot og gedigen, og det digitale instrumenthus skifter fuldstændig personlighed afhængig af, om motorprogrammet er sat på Normal, Spare eller Sport – fra blå-grønne miljø-toner til en rød djævel.

Prisen begynder ved 382.411 kr., og det er en fin pris, selv om en Audi A3 Sportback 1.4 med S-tronic gear fås til 359.000 kr.

Motoromdrejningerne hænger ikke sammen med bilens fart. Ved belastning lægger motoren sig på høje, konstant omdrejninger.
Motoromdrejningerne hænger ikke sammen med bilens fart. Ved belastning lægger motoren sig på høje, konstant omdrejninger.

Men udstyrsniveauet er ufleksibelt og skruet mærkeligt sammen. For at få sædevarme må man op i en model til 432.653 kr., fartpilot udløser en modelpris på 462.139 kr., og regnsensor følger først med ved 480.003 kr. Undervejs har man så også fået en del andet udstyr med. Leasingpriser kendes endnu ikke.

Mens grundprisen er god, så er forhandlernettet tyndt. Der er kun én Lexus-butik i Danmark – i København.