Motor mener: Kræfter nok og en fin pris gør Drive-modellen til det bedste V60-køb for en afgiftsplaget dansker.
Langt på literen er et mantra også i den danske firmabilsklasse, så det er en vigtig model-variant, Volvo gør klar til at lancere i Danmark.
Den nye V60 kommer nu – som de øvrige Volvoer – i den sparsommelige Drive-version med dieselmotor. Og ikke alene er denne variant den mest brændstoføkonomiske i V60-familien, det bliver også den billigste og ventes at blive den klart mest solgte variant i Danmark.

Den store stationcar klarer officielt 22,2 km pr. liter, hvilket er flot, selv om det ved Motors første møde med bilen i Sverige kun blev til omkring 17 km pr. liter med en overvægt af landevejskørsel. Det officielle tal for sedan-udgaven – S60 – hedder 23,3 km pr. liter.
Det gode ved denne spare-Volvo er, at bilen ikke er blevet død i sværen eller ukomfortabel af nøjsomhedskuren. Kernen i det hele er en ny udgave af Peugeot-Citroëns forbedrede 1.6 diesel. Den er blevet mere økonomisk, bl.a. fordi den interne friktion er nedsat ved at gå fra fire til to ventiler pr. cylinder.
Samtidig er ydelsen hævet fra 109 til 115 hestekræfter, og særlig mærkbart er drejningsmomentet hævet fra 240 til 270 newtonmeter. Det sidste opleves som en reel forbedring.

Det samme gælder, at bilen har fået seks gear i stedet for fem, og det hjælper også på brændstoføkonomien, at denne V60 som den første store Volvo med dieselmotor har fået stop-start-teknik. Det virker perfekt, om end det ikke var til den store nytte ved den megen landevejskørsel under præsentationen.
S60 og V60 Drive kan fås med anhængertræk – noget der ikke er en selvfølge, når det gælder spareudgaver.
Den gode brændstoføkonomi og lave ejerafgift (2.600 kr.) krones med en moderat anskaffelsespris. Drive-versionen er den billigste model i 60-serien med en listepris på 424.900 kr. for S60 sedan og 440.300 kr. for V60 stationcar.
I en ikke nærmere angivet periode fås begge modeller dog for 403.580 kr.