Lexus GS - køreglæde på japansk

Fjerde generation af Lexus GS skal for alvor tage kampen op mod BMW 5-serien, Mercedes E-klasse og Audi A6. Midlet er ikke en lav pris, men derimod avanceret teknik og masser af udstyr.

Lexus GS har fået en markant form og et dynamisk design, der matcher bilens køreegenskaber.
Forpremiere
Bagfra giver de skrå LED-baglygter mindelser om f.eks. Audi A6, som også er en af de nærmeste konkurrenter.
Bagfra giver de skrå LED-baglygter mindelser om f.eks. Audi A6, som også er en af de nærmeste konkurrenter.

Det er på de klassiske tyske dyder som køredynamik, komfort og høj teknisk kvalitet, at Lexus går til angreb mod den tyske trio i luksusklassen BMW, Audi og Mercedes-Benz. Og i den kamp kan Lexus sagtens gå hen og få en fin placering.

Kraftige, men økonomiske benzinmotorer giver bilen en god startposition, når man begynder sammenligningen, og i topversionen er hybridteknologi med til både at øge effekten og begrænse forbruget. En bil med 345 benzinheste, der samtidig kan gå 16,7 km pr. liter, er ikke hverdagskost hos de tyske producenter.

I underkanten af forlygterne er der LED-kørelys. Xenonforlygter er ikke standard på grundudgaven.
I underkanten af forlygterne er der LED-kørelys. Xenonforlygter er ikke standard på grundudgaven.

Om Lexus så formår at holde den position helt til målstregen, er alligevel tvivlsomt. Hidtil har salgstallene været forbløffende små – sidste år blev det kun til en enkelt GSer i Danmark, og det samlede Lexussalg nåede kun op på små 70 biler.

Selv venter Lexus, at ti danskere i år vil vælge en GS frem for en af de tyske konkurrenter. De kan til gengæld godt begynde at glæde sig. For det er en fin køreoplevelse, der venter dem, og det er uanset, om de vælger den „lille” udgave med en 2.5-liters V6 benzinmotor og sekstrins automatgear eller den store hybrid-udgave med en kombination af en 3.5-liters V6er med 292 hk og en elmotor på 200 hk, der sender sine kræfter til de trækkende baghjul gennem en trinløs CVT-gearkasse. Den samlede effekt er i denne version på 345 hk, da de to motorer ikke yder sit maksimale arbejde ved samme omdrejningstal.

Instrumentbordet er præget af den enorme skærm på 12,3 tommer, som er ny rekord i serieproducerede biler.
Instrumentbordet er præget af den enorme skærm på 12,3 tommer, som er ny rekord i serieproducerede biler.

Traditionelt har Lexus altid bygget meget veludstyrede biler, og den strategi er der ikke ændret på. Men hvor det i gamle dage handlede mest om komfortudstyr, er der i den nye GS kommet så mange nye features til, at man har været nødt til at introducere hele tre forskellige udstyrsniveauer, L1, L2 og L3.

L1 er forrygende flot udstyret med bl.a. lækkert læderindtræk og eljusterbare sæder. L2 koster 150.000 kr. ekstra og byder bl.a. på justerbar affjedring, xenonforlygter og masser af komfortudstyr.

For yderligere 100.000 kr. får man i L3 bl.a. navigationsanlæg, head-up display samt et helt forrygende Mark-Levinson musikanlæg. Det er desværre også kun i L3, at vi finder sikkerhedsudstyr som advarsel om trafik i den blinde vinkel, adaptiv fartpilot og en aktiv styring, der fastholder bilen i vejbanen ved motorvejskørsel.

Automatgear er altid standard i en Lexus GS. I den lille udgave er det en traditionel gearkasse med seks trin, mens hybridudgaven anvender den trinløse CVT-gearkasse.
Automatgear er altid standard i en Lexus GS. I den lille udgave er det en traditionel gearkasse med seks trin, mens hybridudgaven anvender den trinløse CVT-gearkasse.

Det havde klædt Lexus at tilbyde maksimal sikkerhed i alle udgaverne.

Køreindtrykket af GS er i høj grad positivt. Men det er sjovt nok ikke den kraftigste version, der virkede bedst. I hybridversionen er gearkassen af den særlige CVT-type, hvor gearskiftene foregår glidende, hvilket giver motoren en lidt sjov karakteristik med et højt konstant omdrejningstal under acceleration. Det giver masser af kræfter, men desværre også lidt for megen motorstøj.

Her gik det langt bedre i GS250, der har traditionel teknologi, og som giver en stadig fuldt tilstrækkelig acceleration, men til en klart bedre dæmpet motorlyd. Vi prøvede topudgaven af hybridversionen, som hedder F Sport til efternavn. F står for firehjulsstyring, og Sport mest for større fælge og nogle designdetaljer.

Firehjulstyringen er elektrisk opereret og fungerer sammen med et styretøj med variabel udveksling. Det ser rigtig smart ud på papiret, men vi lærte aldrig rigtigt at holde af de atypiske sammenhænge mellem ratudslag og bilens bevægelse på vejen. Her var det igen den lille udgave, der var den mest interessante at køre.

Topudgaven er udstyret med et helt vildt Mark Levinson musikanlæg med 17 højttalere og 835 Watt.
Topudgaven er udstyret med et helt vildt Mark Levinson musikanlæg med 17 højttalere og 835 Watt.

Brugsmæssigt er GS at betragte som en fire-fem personers limousine. Der er super plads ved forsæderne og også udmærket plads ved bagsædet, selv om tagets hældning lige kapper et par vigtige cm af loftshøjden.

Bagagerummet er på 564 liter i den lille udgave og 118 liter mindre i udgaven med hybridteknik, da batteriet er placeret bag bagsædets ryglæn. Lexus GS kan derfor også på dette område sagtens måle sig med de store tyskere.

Men vores vurdering af bilens design og indretning, samt det faktum, at Lexus GS ikke kan tilbyde smarte features som f.eks. muligheden for at koble sig til internettet via bilens store skærm, gør, at vi ganske vidst bedømmer den nye GS som et stort skridt fremad for Lexus, men ikke så stort, at de nærmeste konkurrenter for alvor skal være nervøse for at blive overhalet.

Lexus GS er i Danmark nu.