Renault Captur - forklædt minibil

Renault Captur skjuler godt, at den er en forvokset Clio. Den nye „crossover” er blandt de første, der blander SUV og stationcar i miniklassen, og den gør det forfriskende godt.

Renault Captur viser mærkets nye designstil med et kæmpe Renault-logo i fronten, bløde linjer og ingen skarpe kanter
Forpremiere
Et særligt designelement ved Renault Captur er muligheden for tofarvet karrosseri. Tre selvstændige tagfarver tilbydes.
Et særligt designelement ved Renault Captur er muligheden for tofarvet karrosseri. Tre selvstændige tagfarver tilbydes.

Motor mener: Renault Captur er et frisk pust i en ny klasse, de kompakte SUV’ere. Den ser godt ud ude og inde, har o.k. med plads og er venlig og omgængelig.

Små multibiler blev aldrig noget hit. Men meget tyder på, at små SUV-modeller eller crossovers går hen og bliver det.

Renault står centralt i den forvandling. Mærkets Modus blev en skuffelse og kunne ikke følge med de lidt bedre salgstal for Opel Meriva og Citroën C3 Picasso. Og nu er Renault blandt de første til at lancere en kompakt SUV-type. Det sker på bekostning af Modus, der er død og borte.

Renault Captur – udtales kaptyyyr - hedder en ny tids alternativ minibil, der ikke er så mini endda. Det er en kompakt, smart og forholdsvis billig bil til især den unge familie eller de ældre bilkøbere.

Renault Captur har i modsætning til Clio traditionelle dørgreb ved bagdørene. Mindste hjulstørrelse er 16 tommer; bilen her kører på 17 tommer.
Renault Captur har i modsætning til Clio traditionelle dørgreb ved bagdørene. Mindste hjulstørrelse er 16 tommer; bilen her kører på 17 tommer.

Teknisk er Renault Captur baseret på Clio, og den markante designstil er den samme. Captur er dog større på alle leder, inklusive bredde og akselafstand. Det betyder, at de trange pladsforhold ved bagsædet fra Clio femdørs og til dels Clio stationcar er forduftet. Foran sidder man ti cm højere end i Clio.

Læs Motors test af Renault Clio

Selv voksne sidder nu godt på bagsædet. Benpladsen er rigelig til voksne, særligt når sædet er kørt længst tilbage, og loftshøjden har fået en beskeden, men mærkbar forøgelse. Bagagerummet er nu også familie-anvendeligt med en størrelse på 377-455 liter afhængig af bagsædets position.

Renault Captur – mere praktisk end aktiv

Stilen er SUV, men der er intet offroader over bilen ud over en frihøjde, der er øget tre cm fra Clio. Firehjulstræk findes ikke og kommer heller ikke. Renault Captur skal ses som en moderne blanding af stationcar og SUV.

Førerpladsen minder en del om Clios, inklusive den markante berøringsskærm. I de højere udstyrsniveauer er der masser af muligheder for at friske kabinen op med ekstra farver og sæder med aftageligt betræk.
Førerpladsen minder en del om Clios, inklusive den markante berøringsskærm. I de højere udstyrsniveauer er der masser af muligheder for at friske kabinen op med ekstra farver og sæder med aftageligt betræk.

Praktiske egenskaber omfatter bagagerum i to etager, pænt med fralægningsplads og et stort handskerum, der ikke er til handsker, men usædvanligt er en praktisk udtræksskuffe.

Når nu Captur er skabt til aktive mennesker, er der nogle mindre, men påfaldende mangler. F.eks. er der ikke køling i handskerummet, kopholderen dur ikke til større kaffekrus, „hill holder” findes ikke, og der er heller ikke avanceret traction control, der kunne give bedre fremkommelighed i terræn, på græs eller i sand og sne. Men det sidste kommer senere, oplyser Renault.

Anhængervægten er 1.200 kg uafhængig af motor.

Renault Captur kan skræddersys

Captur handler som Clio meget om design og personlig tilpasning. De udvendige og meget emotionelle, bløde linjer kan yderligere forstærkes ved at bestille bilen med tofarvet karrosseri. Det er standard på topmodellen og kan tilkøbes til mellemmodellen.

Renault Captur har ikke gearskifte-indikator, men i stedet en farvet bjælke, der viser grøn, gul eller orange afhængig af, hvor brændstoføkonomisk, man kører.
Renault Captur har ikke gearskifte-indikator, men i stedet en farvet bjælke, der viser grøn, gul eller orange afhængig af, hvor brændstoføkonomisk, man kører.

Også kabinen er i den friske afdeling. Standard er den store tablet-agtige berøringsskærm, der kan udvides med navigation og internetopkobling. Ligeledes som tilvalg kan kabinen pyntes op med detaljer i krasse farver, og sæderne kan have betræk, der både har stærke, matchende farver, og som kan lynes af for vask eller udskiftning.

I alt tilbydes ni karrosserifarver, tre tagfarver, to kabinefarver og tre-fire farver på sædehynderne.

Captur kører fint, behageligt og helt ukompliceret bedømt efter det første korte møde. Undervognen er mere komfortabel end i Clio – ifølge Renault fordi Captur henvender sig mere til familiekørsel.

Fine, små motorer i Renault Captur

Motormæssigt samler interessen sig om to muligheder: en 0.9 turbo-benzin og en 1.5 turbo-diesel, begge med 90 hestekræfter. Dieselmotoren gør – ved første møde – et rigtig godt indtryk, når det gælder trækkraft og støjniveau, og den har en fornem, officiel brændstoføkonomi på 27,8 km pr. liter.

Fornuftige 359 liter kan der være i bagagerummet med bagsædet længst tilbage og bundpladen taget ud. Med bagsædet længst fremme er tallet 455 liter..
Fornuftige 359 liter kan der være i bagagerummet med bagsædet længst tilbage og bundpladen taget ud. Med bagsædet længst fremme er tallet 455 liter..

Benzinmotoren var ikke til rådighed ved præsentationen.

Renault tilbyder også en 1.2-liters turbobenzin med 120 hestekræfter, som giver dejligt kraftoverskud. Men da den kun findes i kombination med en dobbeltkoblingsgearkasse, ryger prisen uden for skiven for de fleste – formentlig 45.000 kr. over 0.9’eren.

Generelt virker prisen på Captur interessant, når den lander til juni. Ca. 175.000 kr. for billigste version forventer Renault. Det er pænt under Opel Mokkas 224.000 kr. – her får man dog stærkere motor.

Konkurrenter af samme type er Peugeot 2008, Opel Mokka og Nissan Juke. Mange flere vil komme – og måske bliver de et hit.