Audi TT – oplyst køreglæde

Audi TT er klar til en ny omgang med unik teknik, vild power og et yderst flot design.

Audi TT.
Forpremiere
Linjerne er strammet op, men Audi TT er umiskendeligt sig selv i denne nyeste generation. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
Linjerne er strammet op, men Audi TT er umiskendeligt sig selv i denne nyeste generation. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Audi TT formår stadig at give føreren er bredt smil på læben.

Den lille Audi TT har altid stået som et fyrtårn for den teknik og den begejstring for køredynamik, der ligger bag de fire ringe fra et af Tysklands mest sofistikerede bilmærker.

Nu er den klar i en helt ny generation, og her er alle dele af bilen blevet opdateret, så TT rummer den mest moderne teknik. Om det så er varmtpressede stålplader i kombination med aluminiumsrammer, eller om det er et vildt imponerende instrumenthus udformet ved hjælp af en kæmpe HD-skærm.

Nye motorer og firehjulstræk i kombination med dobbeltkoblingsgearkasser er naturligvis også en del af konceptet, der dermed giver køreoplevelser i særklasse.

De vildeste forlygter

Instrumentbordet er holdt i sort og krom, og man sidder fremragende bag rattet.
Instrumentbordet er holdt i sort og krom, og man sidder fremragende bag rattet.

En anden sjov detalje ved den nye Audi TT er de avancerede LED-forlygter, man kan købe som ekstraudstyr. Standardlygterne er xenonlygter, og de kan opgraderes til LED-lygter af den simple type, der blot lyser med konstant udformet lyskegle.

Men har man råd, kan man også opgradere disse til de helt vildt avancerede LED-Matrix-lygter. Det er forlygter, hvor det lange lys styres af to gange 12 dioder, der oplyser hver sin lille del af vejen foran. Møder man modkørende trafik, kan man stadig køre med det lange lys tændt, og så slukkes blot den eller de dioder, der ellers ville blænde de modkørende biler.

De runde friskluftdyser er udformet som små jetturbiner, og i midten af dem alle sidder betjening af sædevarme og klimaanlæg.
De runde friskluftdyser er udformet som små jetturbiner, og i midten af dem alle sidder betjening af sædevarme og klimaanlæg.

Vi prøvede lygterne i det mørke Nordjylland, og her oplevede vi, hvordan nat nærmest blev til dag. Mageløst!

Firehjulstræk er sjovt

Audi TT findes i versioner med forhjulstræk eller firehjultrækket Quattro. Motorerne omfatter en toliters dieselmotor med 184 hk samt to udgaver af en toliters benzinmotor med turbo og henholdsvis 230 hk eller 310 hk. Sidstnævnte er altid en Quattro, og den kan også kombineres med dobbeltkoblingsgearkassen S tronic.

Vi prøvede dieseludgaven og den „lille” benzinudgave, og her må man bare konstatere, at hvis opgaven var at skabe en bil, der giver størst muligt smil i hovedet på føreren, så er opgaven løst til topkarakter.

Den store højtopløselige skærm lader for eksempel navigations-kortet fylde det meste af skærmen, hvis man ønsker dette. Man kan også blot lade de store runde instrumenter være store på nogenlunde samme måde, som var det analoge viserinstrumenter.
Den store højtopløselige skærm lader for eksempel navigations-kortet fylde det meste af skærmen, hvis man ønsker dette. Man kan også blot lade de store runde instrumenter være store på nogenlunde samme måde, som var det analoge viserinstrumenter.

Og så kan man godt leve med, at de to bagsæder på ingen måde giver plads til folk med ben, eller at bilens brugsværdi i øvrigt er tilrettelagt efter, at man primært rejser rundt med et par kreditkort, der skal løse de mere praktiske udfordringer, en rejse kaster af sig.