Hyundai i20 - skabt til Europa

Den nye Hyundai i20 er designet i Europa for os europæere og bringer dermed det koreanske bilmærke helt tæt på konkurrenterne.

Hyundai i20.
Forpremiere
Hyundai i20 har fået strammet designet gevaldigt op, og bilen har nu meget moderne linjer med tydelig europæisk identitet. Bilen kommer i marts 2015 først som femdørs, men en tredørs dukker op senere. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM
Hyundai i20 har fået strammet designet gevaldigt op, og bilen har nu meget moderne linjer med tydelig europæisk identitet. Bilen kommer i marts 2015 først som femdørs, men en tredørs dukker op senere. Fotos: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Der er fortsat fuld fart på udviklingsafdelingen hos Hyundai. Den nye i20 er blevet næsten helt europæisk, men det bliver først helt perfekt, når den nye turbo-benzinmotor dukker op.

Koreanske Hyundai styrter frem og lancerer nu anden generation af i20, hvilket er en minibil i konkurrence med bl.a. Skoda Fabia og Opel Corsa.

Den nye i20 er designet i Tyskland, og den bygges ligesom i10 på Hyundais nye fabrik i Tyrkiet. Motorprogrammet er indtil videre forfinede udgaver af de kendte benzin- og dieselmotorer, men en helt ny trecylindret turbomotor venter i kulissen og dukker op med 120 hk engang i 2015.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Opel Corsa

Priserne på Hyundai i20 er ikke helt på plads, men vi gætter på, at startprisen ikke flytter sig meget fra den udgående version, hvilket er lige omkring 140.000 kr. for udgaven med den lille 1.25-liters benzinmotor.

Helt ny konstruktion

Der er virkelig kommet klasse over instrumentbordet i den nye Hyundai i20. Alle menuer er på dansk, og der er glimrende fralægningspladser. Bemærk anordningen øverst  her kan man fastgøre sin mobiltelefon.
Der er virkelig kommet klasse over instrumentbordet i den nye Hyundai i20. Alle menuer er på dansk, og der er glimrende fralægningspladser. Bemærk anordningen øverst her kan man fastgøre sin mobiltelefon.

Udgangspunktet for den nye Hyundai i20 er en platform, hvor akselafstanden er øget med 4,5 cm til 257 cm til gavn for en større kabine. Det giver god plads ved forsæderne og rimelig plads ved bagsædet. Bagagerummet er også pænt stort med sine 326 liter, hvilket er ca. 10 procent større end i den udgående model.

Som noget nyt kan bilen leveres med et stort panoramaglastag, der kan åbnes. Det fylder hele tagets areal og gør bilen dejlig lys og venlig, men stjæler også vigtig loftshøjde særligt ved bagsædet.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Suzuki Celerio

Indtil videre kommer i20 kun i femdørsudgaven, men en tredørsudgave dukker op i løbet af 2015. Vores første oplevelse af bilen er positiv, og vi vurderer at bilen snildt kan bruges som basismodel for en familie med børn.

Smart telefonholder

Bagsædepladsen er blevet bedre, men det kniber stadig lidt. Loftshøjden er her kneben som følge af det store panorama-glastag, der dog ikke er standard.
Bagsædepladsen er blevet bedre, men det kniber stadig lidt. Loftshøjden er her kneben som følge af det store panorama-glastag, der dog ikke er standard.

Mens den store trend hos mange bilproducenter er en stor trykfølsom farveskærm i midten af instrumentbordet, er Hyundai gået en lidt anden vej med at forbinde bil med telefon og internet på en smart og billig måde.

Oven på instrumentbordet findes en kombination af et multistik og en holder, hvor man kan fastgøre mobiltelefonholdere, der passer til enten en iPhone (4, 5 eller 6) eller de fleste nyere Samsung-telefoner. Med den monteret har man håndfri telefon og mulighed for at benytte navigationsanlæg via mobilen og benytte andre apps, der giver mening under kørslen.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Polo

Det er en smart måde at løse den opgave på, og da man både får strøm på mobilen og lyd ud gennem bilens højttalere, virker systemet noget mere avanceret, end det egentlig er.

Godkendte køreegenskaber

Klimaanlæg er muligt ekstraudstyr, mens varme i rattet og varme i sæderne ventes at blive standard.
Klimaanlæg er muligt ekstraudstyr, mens varme i rattet og varme i sæderne ventes at blive standard.

Fra førersædet i Hyundai i20 opleves rat, sæder og instrumentbord på et højt niveau, der matcher det, vi ellers ser i større biler. Køreoplevelsen er tilmed ret opløftende, og på landevejene virker bilen komfortabelt affjedret.

Styretøjet er nu blevet rigtig velfungerende, og det virker, som om der er kommet helt nye folk i udviklingsafdelingen, for nu opleves følingen med servostyringen og hjulene på vejen som hos de bedste i klassen.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Skoda Fabia

Vi har testet Hyundai i20 med henblik på at udforske de dynamiske egenskaber. Her mærker man grundlæggende, at der er fint styr på bilens undervogn. ESC-systemet griber markant ind, hvis det går for vildt for sig, men så skal man også køre bilen hårdt.

1.4-liters motoren har fået en teknisk overhaling i forhold til den nuværende i20, og det mærker man ved, at den trækker overraskende godt. Motoren er koblet til en sekstrins gearkasse, og den er langbenet gearet, så omdrejningstallet holdes i ave. Dog er omdrejningerne ikke helt så lave som i de nyeste biler med turbomotorer, og der er derfor god grund til at se frem til senere i 2015, hvor den nye turbomotor dukker op. i20 kan købes fra marts 2015.