Honda HR-V - en pioner krydser sit spor

Honda HR-V er tilbage 16 år efter sin præmature fødsel. Nu er tiden moden til kompakte crossovers, men hvor lille eller stor er HR-V egentlig?

Honda HR-V.
Forpremiere

Motor mener: Dynamisk kørestil og rigtig god rummelighed forenes i denne elegante crossover, som dog er ved at sætte sig mellem to stole, når det gælder pris og størrelse.

– Nu vil vi tilbage til den bilklasse, vi selv skabte.

16 år efter at Honda kom med den besynderlige og lidet succesfulde blandingsbil HR-V, gør Honda med de ord klar til at tage kampen op med de mange nye crossover-modeller – et ord der slet ikke fandtes i 1999.

Honda har tilstræbt coupédesign på HR-V med den opadstigende sidelinje og faldende taglinje samt ved at skjule de bageste dørgreb. Bagruderne kan langt fra køres helt ned. Fotos: Torben Arent, FDM
Honda har tilstræbt coupédesign på HR-V med den opadstigende sidelinje og faldende taglinje samt ved at skjule de bageste dørgreb. Bagruderne kan langt fra køres helt ned. Fotos: Torben Arent, FDM

Dengang stod HR-V for Hybrid Recreational Vehicle, og det gør det vel stadig – hybrid for blanding af biltyper, ikke for el-benzin-drift. I 1999 var tiden åbenlyst ikke moden. Det er den nu, men spørgsmålet er, hvilken klasse Honda nu sigter på med den moderne og vellykkede HR-V? Den lille eller den mellemstore crossover-klasse.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Nissan Qashqai

Førerpladsen er cockpit-agtig med den høje midterkonsol. Det går dog ud over fralægspladsen.
Førerpladsen er cockpit-agtig med den høje midterkonsol. Det går dog ud over fralægspladsen.

Med en akselafstand på 2,61 meter er HR-V præcis lige så stor som Renault Captur, men længden er lidt større, og et kik i bagagerummet afslører en rummelighed som Renault Kadjar eller Nissan Qashqai.

Bagsædepladsen er imponerende og overraskende større end i begge de to store modeller, selv om totallængden er noget mindre. Så kender vi Honda igen – stor rummelighed er også et særkende ved Jazz og Civic. Dermed får prisen lov at afgøre klassetilhørsforholdet, og med en startpris på godt 260.000 kr. koster HR-V det samme som Qashqai – dog med forskelle i motor og udstyr.

God rummelighed

Honda mener, at HR-V blander styrken fra en SUV, den personlige oplevelse fra en coupé med en MPVs anvendelighed.

HR-V deler i hvert fald byggeklodser med den næste Jazz, og begge er baseret på „global small platform”, men HR-V har både større akselafstand og sporvidde. Fælles for de to er bl.a. den usædvanlige placering af brændstoftanken under forsædet, noget der ifølge Honda forklarer den gode rummelighed. Det gør det f.eks. muligt at klappe bagsædehynderne op til lodret som i en biograf, så der kan proppes alverdens store genstande ind her.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Peugeot 2008 og Renault Captur

Med tryk på en knap kan HR-V automatisk aktivere parkeringsbremsen, så snart bilen står stille.
Med tryk på en knap kan HR-V automatisk aktivere parkeringsbremsen, så snart bilen står stille.

Instrumenthuset har meget klare instrumenter, mens den høje midterkonsol er mindre vellykket. Den omslutter føreren tæt som i en coupé og mangler SUV’ens luft og pladsfornemmelse. Ud over en fin kopholder er der ikke megen fralægsplads, og USB- og (usædvanligt) HDMI-stik sidder godt gemt under midterkonsollen. Forstolene er i sportslig tilsnit med god sidestøtte.

Skuffende sikkerhedspakke

HR-V får som standard „city saftety”, der automatisk klarer at bremse bilen helt ved maks. 32 km/t. Men derover tør Honda ikke garantere, hvad det radarbaserede system gør. Måske ingenting.

Klimanlæg m.m. betjenes fra en stor trykfølsom skærm. Det giver ikke rigtig nogen fordele, men fungerer udmærket.
Klimanlæg m.m. betjenes fra en stor trykfølsom skærm. Det giver ikke rigtig nogen fordele, men fungerer udmærket.

Autobrems, der klarer landevejsfart, fås ikke, og det er skuffende taget i betragtning, at Honda var tidligt ude med autobrems på den større CR-V, og at den erklærede hovedrival, Qashqai, har det som standard.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Renault Kadjar

HR-V er tidligt ude ved at tilbyde skiltegenkendelse, der med førerens accept justerer fartbegrænseren til ikke at kunne overskride fartgrænsen. Det er dog en svaghed, at systemet kun får data fra kameraet og ikke også navigationsanlægget, og ved Motors første møde med bilen gav det uheldige resultater – fartbegrænseren lod sig forvirre af skilte og ville ikke tillade at køre med den faktisk tilladte hastighed.

Mere vellykket er en anden usædvanlig funktion: automatisk parkeringsbremse, når bilen holder stille med motoren tændt. Som en slags udvidet „hill holder” forhindrer den bilen i at trille, når bilen under kørslen holder stille, f.eks. ved kø eller rødt lys. Når der trædes på speederen, løsnes bremsen straks.

Ingen hybrid-model på vej

Bagagerummet har lav læssehøjde og er imponerende stort i forhold til bilens udvendige længde: 470 liter. Når bagsæderne er nedfældet, kommer HR-V dog med 1.026 liter til kort i forhold til store SUVer som Nissan Qashqai.
Bagagerummet har lav læssehøjde og er imponerende stort i forhold til bilens udvendige længde: 470 liter. Når bagsæderne er nedfældet, kommer HR-V dog med 1.026 liter til kort i forhold til store SUVer som Nissan Qashqai.

Kørestilen er til den dynamiske side, uden at det går nævneværdigt ud over komforten. Dog virker det som om, bilen er lidt lydfølsom over for grov asfalt.

HR-V fås med en ny 1.5 benzinmotor ydende 130 hk, og det er perfekt til bilen, men ved præsentationen var det kun muligt at prøve motoren med et trinløst (og meget brændstoføkonomisk) CVT-gear, som lægger et slør over motorens personlighed.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda CR-V

Gearkassen har fået 'europæisk' software, fortalte Honda stolt, men det har på ingen måde kunnet fjerne den trælse CVT-oplevelse. Motorlyd og bilens reaktioner passer ikke sammen. Derimod er den manuelle gearkasse meget sportslig med korte, kontante skift.

Et sikkert valg er Hondas kendte og vellykkede 1.6 diesel med 120 hk. Merprisen er ca. 25.000 kr.

Honda HR-V har en elegant og dynamisk fremtoning  mindre kontroversiel end den større CR-V. Sammensmeltningen af grill og lygter er et Honda-kendetegn.
Honda HR-V har en elegant og dynamisk fremtoning mindre kontroversiel end den større CR-V. Sammensmeltningen af grill og lygter er et Honda-kendetegn.

En benzin-hybrid findes i Japan, men Honda har ingen planer om at tage den til Europa. Det samme gælder en version med firehjulstræk. En kraftigere benzin-turbo eksisterer også, og den motor vil Honda ikke udelukke, kan komme senere. Det kræver, at bilen sælger godt i Europa.


Den nye HR-V, der fremstilles i Mexico, lanceres officielt i Danmark til oktober.