Honda Jazz - gevaldig rummelighed

Tredje udgave af Hondas minibil er blevet endnu bedre til det, den var god til før: plads, fleksibilitet og fikse kabineløsninger. Og støjen er næsten forsvundet.

Honda Jazz.
Forpremiere
Bagtil er forandringen stor og får Honda Jazz til at se mere moden ud. Markant er de store, tredimensionelle baglygter. Fotos: Torben Arent, FDM
Bagtil er forandringen stor og får Honda Jazz til at se mere moden ud. Markant er de store, tredimensionelle baglygter. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Jazz er uovertruffen i plads og indretning. Hondas kombination af rummelighed og sportslighed er et imagemæssigt paradoks, uden at der er noget galt med nogen af delene.

Da Honda Jazz i 2008 blev kåret til Årets Bil i Danmark, skete det i høj grad på grund af bilens fænomenale rummelighed og fleksibilitet i kabinen.

De dyder er i behold i den helt nye udgave, som er klar i Danmark til oktober. Og faktisk er der blevet mere af alt det gode.

Dermed kan den fire meter korte Jazz på mange måder gøre det ud for en familiebil i stedet for en model i den lille eller måske også store mellemklasse. Når det gælder bagsædeplads, er Jazz lige så rummelig som en Mercedes-Benz S-klasse, har Honda regnet ud – i hvert fald når det gælder knæ- og benplads.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af minibilerne Hyundai i20, Mazda 2, Skoda Fabia og VW Polo

Førerpladsen er orienteret mod føreren, bl.a. med en midterkonsol der vender mod føreren. Materialer og design af kabinen foran passageren virker billig. Syvtommerskærmen er standard fra Comfort-niveau.
Førerpladsen er orienteret mod føreren, bl.a. med en midterkonsol der vender mod føreren. Materialer og design af kabinen foran passageren virker billig. Syvtommerskærmen er standard fra Comfort-niveau.

Tredje generation Jazz er vokset lidt, men mærkbart på flere afgørende parametre. Akselafstanden er øget tre cm, og i kombination med endnu bedre udhuling er knæpladsen bag øget seks cm. Bagagerummet er vokset en anelse til pæne 354 liter.

To voksne sidder godt, og det skrå gulv virker som fodstøtte. Største problem heromme: De to ydersæder er udhulet, så en person i midten sidder på en høj, smal og ukomfortabel hynde. Ærgerligt, når nu gulvet er næsten plant og dermed ikke udgør den traditionelle hurdle for midterpassageren.

Fleksibelt sædearrangement

Foruden de generøse pladsforhold er indretningen meget fleksibel. Bagsædet kan som tidligere klappes op som i en biograf, og det giver mulighed for at proppe f.eks. en stor plante ind på bagsædegulvet – og nu kan planten, eller hvad det nu måtte være, have en større diameter. Men en sikkerhedsstrop til bemeldte plante er stadig ikke til at få øje på.

Jazz kan hurtigt laves om til en hvilekabine, hvor begge forsæder foldes helt ned.
Jazz kan hurtigt laves om til en hvilekabine, hvor begge forsæder foldes helt ned.

Når bagsædet klappes ned, bliver det udvidede bagagerum plant. De 897 liter er dog kun på niveau med andre minibiler.

LÆS OGSÅ: Motors test af Kia Rio

Lange genstande kan fragtes ved at folde passagersædet ned. Da begge forsæder nemt lægges helt ned, kan man skabe sig en fin hvilekabine. „Refresh” kalder Honda denne mulighed, der danner en 1,58 meter lang sofa. Ud over at ligge ned foran kan man sætte sig på bagsædet og smække fødder op på forsædet. Sjov og utraditionelt, men nok ikke noget, man vil benytte ofte.

Alle disse sædefunktioner er standard.

Fin sikkerhedspakke

Bagagerummet er vokset 17 liter til nu 354 liter. Det er rigtig meget for en minibil. Under gulvet er der også en del plads.
Bagagerummet er vokset 17 liter til nu 354 liter. Det er rigtig meget for en minibil. Under gulvet er der også en del plads.

Nuvel, Jazz er andet end rummelighed. Teknisk er bilen baseret på en helt ny platform, der også benyttes til SUV’en HR-V. Det giver mulighed for en række nye sikkerhedsfunktioner. Standard er nødbremse til byfart, men allerede fra mellemniveauet er en stor sikkerhedspakke standard, og det er flot.

ADAS indeholder nødbremse til høj fart, fartbegrænser, der selv aflæser fartskiltene, advarsel mod at forlade vognbanen, skiltegenkendelse og automatisk op- og nedblænding.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Opel Corsa

Valget af motor er nemt. Næsten for nemt. Der findes kun én variant, og der er ikke planer om flere. De hidtidige 1.2 og 1.4 er erstattet af en ny 1.3 med 102 hk. Det er bestemt en fin motor, der Honda-traditionen tro gerne vil have nogle omdrejninger.

Med bagsædet lagt ned bliver bagagerummet plant og har en pæn rummelighed på næsten 900 liter.
Med bagsædet lagt ned bliver bagagerummet plant og har en pæn rummelighed på næsten 900 liter.

Det er lykkedes Honda at fjerne den værste motorstøj fra den gamle model, men også i den nye opleves motoren på godt og ondt „energisk”. Trods skiftet fra fem til seks gear er bilen ret lavt gearet i sjette. De korte gearskift fungerer fint og giver en sportslig følelse.

Udviklet til verden

Diesel findes ikke. Eneste valgmulig ved drivlinjen er en trinløs CVT-gearkasse. Trods Hondas udsagn opleves den i de fleste situationer som en traditionel CVT-gearkasse – d.v.s. at motorlyd og køreoplevelse ikke hænger sammen. Til gengæld går denne variant længere på literen end den manuelle.

Førerpladsen er typisk Honda med et førerorienteret layout og dybe, runde instrumenter. Men ellers er den forreste del af kabinen præget af, at bilen er udviklet til hele verden, bl.a. Asien. Instrumentbordet i højre side med det skinnende plast og ufikse design virker billigt, og sædestoffet og den halvbløde polstring virker også lidt asiatisk.

LÆS OGSÅ: Motors test af Toyota Yaris Hybrid

Honda Jazz i tredje generation er mere frisk og markant i designet end den forrige model, bl.a. med de markante indpresninger i dørene. Stilen er den samme med en forrude, der går ud i et med motorhjelmen.
Honda Jazz i tredje generation er mere frisk og markant i designet end den forrige model, bl.a. med de markante indpresninger i dørene. Stilen er den samme med en forrude, der går ud i et med motorhjelmen.

Den nye Jazz kommer fra Japan, og i modsætning til forrige generation bliver der ikke suppleret med eksemplarer bygget i Kina.

Jazz koster fra 154.000 kr., og det kan virke lidt dyrt i miniklassen, men traditionelt for Honda „mangler” versioner med lille motor og lavt udstyr. En fint udstyret og relevant Comfort-version koster fra 179.000 kr., og det passer meget godt med konkurrenterne. Og så er der jo rummeligheden.