Renault Talisman - flot fransk firmabil

Renault Talisman er et yderst rummeligt alternativ som firmabil for dem, der ønsker masser af plads og masser af udstyr.

Renault Talisman.
Forpremiere
Med en længde på tæt på fem meter er Talisman st.car en full-size firmabil. Designet er rigtig vellykket. Fotos: Søren W. Rasmussen, FDM
Med en længde på tæt på fem meter er Talisman st.car en full-size firmabil. Designet er rigtig vellykket. Fotos: Søren W. Rasmussen, FDM

Motor mener: Talisman er et fint alternativ til de traditionelle firmabiler, og det er overraskende at mærke bilens høje byggekvalitet og dens komfortable kørestil.

Renault er inde i en omfattende fornyelse af sit modelprogram, og i den forbindelse breder det franske mærke sig på ny ind i firmabilssegmentet med en helt ny bilmodel. Den hedder Talisman og kommer til Danmark til maj som både firedørs sedan og stationcar.

Bilen er ganske stor, idet den er bygget på den nye platform, der huser både den store Espace og den mindre Megane. Det betyder, at også Talisman råder over de nye Renault teknologier som en stor farveskærm i midten af instrumentbordet, avancerede forlygter, flere forskellige sikkerhedssystemer og i topmodellerne sågar firehjulsstyring.

LÆS OGSÅ: Motors test af Ford Mondeo

De store tværgående LED-baglygter gør det let at kende den nye Talisman i trafikken.
De store tværgående LED-baglygter gør det let at kende den nye Talisman i trafikken.

Stationcarudgaven passer ret godt ind i den danske bilpark, hvor kombinationen af rigtig fin plads, masser af udstyr og en gunstig pris plejer at resultere i et stort salg.

Danske menuer

Vi har kørt den nye Talisman stationcar, der er en meget komfortabel bil med en behagelig undervogn, et lavt støjniveau og en overraskende flot samlekvalitet. Bagagerummet er nærmest enormt, og med to håndtag kan man med et snuptag lægge bagsædets ryglæn ned, hvorved der dannes et næsten plant gulv på små to meter i længden.

LÆS OGSÅ: Motors test af VW Passat

Bagagerummet rummer 572 liter med bagsædet i brug, og det er blandt klassens største. Bagsædet foldes frem med et snuptag.
Bagagerummet rummer 572 liter med bagsædet i brug, og det er blandt klassens største. Bagsædet foldes frem med et snuptag.

Ved bagsædet er der imponerende benplads og god loftshøjde. Foran er der et vellykket instrumentbord med en stor skærm i midten, der styrer både navigationsanlæg, DAB+ radio og bilindstillinger. Herfra kan man f.eks. indstille farver og layout af instrumenthuset, så man stort set kan få det, som man vil have det. Meget flot, og med dansk tekst i alle menuer.

Nødbremse ikke standard

Sikkerhedsudstyret er grundlæggende omfattende, men det er uforståeligt at Renault ikke har gjort automatisk nødbremse til standardudstyr. Det skal tilkøbes til de billigste udgaver.

Motorprogrammet er lagt an på dieselmotorer, men en 1.6-liters benzinmotor er også en mulighed. Dobbeltkoblingsgearkasse med et meget fint skiftemønster fås til alle udgaver. Det løfter køreoplevelsen betydeligt, så det vil vi helt klart anbefale.

Talisman har trykskærm og danske menuer.
Talisman har trykskærm og danske menuer.

Billigste Talisman er en 1.5-liters dieselversion til 378.000 kr., og det er en skarp pris. Talisman ventes dog mest at blive leaset, og er man firmabilsbruger, kan man se frem til et beskatningsgrundlag, der begynder ved 275.000 kr.

Talisman leveres med en fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km.