Peugeot 3008 - meget mere løve

Moden dikterer i øjeblikket høje biler med spændende design. Peugeot var blandt pionererne for denne biltype, og med den nye 3008 er den biltype løftet til et nyt niveau.

Peugeot 3008.
Forpremiere
Peugeot 3008 er blevet flot og høj og virker i det hele taget meget mere moderne og robust end tidligere. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
Peugeot 3008 er blevet flot og høj og virker i det hele taget meget mere moderne og robust end tidligere. Foto: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Form og funktion går hånd i hånd i den nye Peugeot 3008, der ud over at ramme trenden for crossovere giver en glæde ved bilen i hverdagen, der langtfra er en modedille.

Det er med en mærkbar og høj grad af selvsikkerhed, at Peugeot præsenterer den nye 3008. Med syv års erfaring i et segment, der dengang var nærmest ikkeeksisterende, kan det franske bilmærke nu kalde sig ekspert på crossover-området.

Og det er ikke bare tom snak. For den nye 3008 imponerer med en række nyskabende løsninger, der i høj grad er med til at øge fornemmelsen af, at man kører i noget særligt.

LÆS OGSÅ: Gruppetest af crossoverne Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

Bag rattet mødes man af en indretning, der er futuristisk anlagt i lækre materialer. Alle viserinstrumenter er erstattet af en stor farveskærm, der næsten svæver over det lille rat, så man let ser hastighed og andre oplysninger, når man kører.

Førerpladsen er præget af det lille rat, det digitale instrumenthus samt den store skærm i midten. Instrumenthuset er helt digitalt og er placeret, så man ser det hen over rattet.
Førerpladsen er præget af det lille rat, det digitale instrumenthus samt den store skærm i midten. Instrumenthuset er helt digitalt og er placeret, så man ser det hen over rattet.

Midterkonsollen er præget af en lækker form, flotte materialer, gode kopholdere og næs­ten skulpturelle kontakter. En stor skærm foroven leverer oplysninger om bil, radio og telefon samt et navigationsanlæg, der som noget nyt omfatter danske menuer og dansk tale.

Fine motorer

Peugeot har i mange år været kendt for sine dieselmotorer, der har været både økonomiske og fleksible. Dem har de stadig, men markedet er ved at vende, så dieselandelen er nedadgående. Det tager man roligt hos Peugeot, for en række nye benzinmotorer står klar til at tage over.

Knapperne til betjening af en del af bilen er helt skulpturelt udformet og meget lækre at betjene.
Knapperne til betjening af en del af bilen er helt skulpturelt udformet og meget lækre at betjene.

Mindste benzinmotor er denne 1.2-litersbenzinmotor med turbo og 130 hk. Den glæder vi os til at prøve, når den om kort tid er klar i Danmark.
Indtil da kan vi give melding om kørslen i 1.6-litersdieseludgaven med 120 hk og topudgaven med tolitersmotor og 180 hk.

LÆS OGSÅ: Crossover-klassens skæve indslag Toyota C-HR

Mindste motor er rigelig og leverer et godt samlet indtryk af bilen, men det er, som om 3008 er skabt til automatgear, og det får man blandt andet i topudgaven. Dermed bliver dynamik og komfort løftet op til et nyt niveau, der i den grad klæder bilens øvrige karakter.

I Danmark har alle udgaver af 3008 en automatisk nødbremse som standard. Den viste sig at virke yderst tilfredsstillende under vores test, og med helt op til 55 km/t. nåede bilen at bremse for en forhindring. Euro NCAP har allerede testet bilen, og med dette udstyr får den topkarakter.