Motor mener: Form og funktion går hånd i hånd i den nye Peugeot 3008, der ud over at ramme trenden for crossovere giver en glæde ved bilen i hverdagen, der langtfra er en modedille.
Det er med en mærkbar og høj grad af selvsikkerhed, at Peugeot præsenterer den nye 3008. Med syv års erfaring i et segment, der dengang var nærmest ikkeeksisterende, kan det franske bilmærke nu kalde sig ekspert på crossover-området.
Og det er ikke bare tom snak. For den nye 3008 imponerer med en række nyskabende løsninger, der i høj grad er med til at øge fornemmelsen af, at man kører i noget særligt.
LÆS OGSÅ: Gruppetest af crossoverne Mazda CX-3, Honda HR-V, Nissan Qashqai og Renault Kadjar
Bag rattet mødes man af en indretning, der er futuristisk anlagt i lækre materialer. Alle viserinstrumenter er erstattet af en stor farveskærm, der næsten svæver over det lille rat, så man let ser hastighed og andre oplysninger, når man kører.
Midterkonsollen er præget af en lækker form, flotte materialer, gode kopholdere og næsten skulpturelle kontakter. En stor skærm foroven leverer oplysninger om bil, radio og telefon samt et navigationsanlæg, der som noget nyt omfatter danske menuer og dansk tale.
Fine motorer
Peugeot har i mange år været kendt for sine dieselmotorer, der har været både økonomiske og fleksible. Dem har de stadig, men markedet er ved at vende, så dieselandelen er nedadgående. Det tager man roligt hos Peugeot, for en række nye benzinmotorer står klar til at tage over.
Mindste benzinmotor er denne 1.2-litersbenzinmotor med turbo og 130 hk. Den glæder vi os til at prøve, når den om kort tid er klar i Danmark.
Indtil da kan vi give melding om kørslen i 1.6-litersdieseludgaven med 120 hk og topudgaven med tolitersmotor og 180 hk.
LÆS OGSÅ: Crossover-klassens skæve indslag Toyota C-HR
Mindste motor er rigelig og leverer et godt samlet indtryk af bilen, men det er, som om 3008 er skabt til automatgear, og det får man blandt andet i topudgaven. Dermed bliver dynamik og komfort løftet op til et nyt niveau, der i den grad klæder bilens øvrige karakter.
I Danmark har alle udgaver af 3008 en automatisk nødbremse som standard. Den viste sig at virke yderst tilfredsstillende under vores test, og med helt op til 55 km/t. nåede bilen at bremse for en forhindring. Euro NCAP har allerede testet bilen, og med dette udstyr får den topkarakter.