
Motor mener: Den mere rå E-klasse kombinerer på fin vis klasse med mudder, men firehjulstrækket savner raffinement.
En grovkornet udgave af en traditionel luksuriøs stationcar er oprindeligt en idé fra svenske Volvo, men efterhånden er biltypen vokset i popularitet, og det har bl.a. fået Audi og VW til at følge med.
Hos Mercedes har man indtil nu henvist sine kunder til de større og mere voldsomme modeller, hvis kunderne har efterspurgt lignende biler, men salgstallene har nu også fået det store tyske luksusmærke til at melde sig ind i kampen om de særegne kunder, der vil kombinere en luksusbil med et barskt udseende og gode fremkommelighed, når man kører væk fra den flade asfalt.
Luftaffjedring er standard

For at gøre de traditionelle biler gode til terrænkørsel er der to ting, der skal være på plads. Det ene er en højere frigang, så man kan køre i dybe spor, og det andet er naturligvis et velfungerende firehjulstræk.
For Mercedes var disse opgaver lette at løse, for alle komponenterne var i forvejen på programmet. Firehjulstrækket er ganske vist af den ret enkle type, hvor et fordelingsgear hele tiden sørger for at både for- og baghjul trækker med rundt.
Ikke noget med at justere kræfterne efter behov – der er fuldt træk på hele tiden, og så behøver man som kører ikke at bekymre sig mere om det. Det er ikke så elegant som hos Audi og Volvo, men nok også en del billigere at bygge.
LÆS OGSÅ: Motors test af firehjulstrækkeren Volvo V60 CC

Kravet om mere frihøjde har Mercedes løst med en luftaffjedring, der kan varieres i højde samt ved at montere lidt større hjul på bilen. Tilsammen giver det som udgangspunkt en frihøjde, der er 2,9 cm større end i den traditionelle E-klasse.
Man kan øge frihøjden med yderligere to cm, når man kører i terrænet ved lav hastighed, og man kan sænke den med 1,4 cm, når man kører stærkt på motorvej. Det hele styres enten manuelt fra en knap eller fuldautomatisk, hvis man har bedt om dette. Samlet set kan frihøjden varieres fra 12,1 cm til 15,6 cm.
Kun to motorer

Det er primært i Europa, at denne biltype efterspørges, og derfor er der kun to dieselmotorer i programmet – den nye firecylindrede toliters motor (220 d) samt en treliters sekscylindret V-motor (350 d).
Begge udgaver har fået det nye nitrins automatgear som standard og har som nævnt altid firehjulstræk. Udstyret er grundlæggende pænt, men på samme måde som for den almindelige E-klasse skal man tilkøbe en del, før man for alvor har fået en luksusbil.
LÆS OGSÅ: Motors stortest af Mercedes E-klasse

En teknikpakke med den store skærm og navigationsanlæg er en oplagt mulighed, ligesom den store sikkerhedspakke egentlig burde være standard i så dyr en bil. Også avancerede forlygter og lækre forsæder er på udstyrslisten.
Dygtig i terrænet
Vi prøvede den nye All-Terrain på både asfalt og i terræn, og egentlig var det på asfalt at den gjorde det største indtryk. Den standardmonterede luftaffjedring var virkelig godt afstemt, når man kører i ’Comfort’, og det løfter køreoplevelsen til en ny højde.
De små stød var helt væk, og alene den funktion gør All-Terrain interessant. Vil man slippe for plastpanelerne langs siden, kan denne affjedring dog også købes til den almindelige E-klasse.
LÆS OGSÅ: Testen af Audi Q3 - dyr lækkerbisken

En tur gennem en ret grovkornet rute i en skov viste også, at firehjulstrækket er godt, når det gælder. Denne bil kan noget som en almindelig E-klasse aldrig vil kunne klare, og har man behov for det, er den værd at kigge nærmere på. Desværre er den tilladte påhængsvægt ikke øget, og med kun to ton er det ikke alle, der kan nøjes med denne udgave.
Mercedes-Benz All-Terrain er i Danmark til foråret, og priserne begynder formentlig et sted omkring de 800.000 kroner.