Mini Countryman - en Mini til familien

Den moderne Mini er kendt som en lille bil, der giver et kæmpe smil på læben. Med anden generation Countryman kan hele familien trække smilet frem.

Mini Countryman.
Forpremiere
Mini er desværre gået væk fra det store speedometer i midterkonsollen, som var på den første genfødte Mini. Med den firkantede skærm bliver den runde form en lidt underlig historisk designreference. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
Mini er desværre gået væk fra det store speedometer i midterkonsollen, som var på den første genfødte Mini. Med den firkantede skærm bliver den runde form en lidt underlig historisk designreference. Foto: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Endelig en familievenlig Mini.

Mini Countryman har fået vokseværk og er blevet 20 cm længere end forgængeren. Så hvor Countryman tidligere var en sjov, men ganske upraktisk familiebil, er der nu reelt plads til fem.

Countryman rammer lige ind i den bølge af crossover-modeller eller små SUV’er, som danskerne har taget til sig. Men med en startpris på godt 360.000 kr. hører den til i den dyre ende, stort set samme pris som forgængeren, der var en fiasko herhjemme.

Designet er låst

Countryman er blevet 20 cm længere, 3 cm bredere og 1 cm højere og kan nu reelt rumme en familie på fire. Designet minder stadig om den originale Mini. Mini er vilde med kromløsninger, som listerne omkring ruderne eller baglygterne. Firehjulstræk fås til ca. 40.000 kr. afhængig af motorvariant.
Countryman er blevet 20 cm længere, 3 cm bredere og 1 cm højere og kan nu reelt rumme en familie på fire. Designet minder stadig om den originale Mini. Mini er vilde med kromløsninger, som listerne omkring ruderne eller baglygterne. Firehjulstræk fås til ca. 40.000 kr. afhængig af motorvariant.

En stor Mini er lidt af en selvmodsigelse, men også resultatet af at basere et helt bilmærke på en enkelt models dna. Det låser også i nogen grad designet, så baglygterne, bilens silhuet og ikke mindst formgivningen af kabinen ligner basis-Minien. Det er lidt samme designmæssige spændetrøje, som Fiat befinder sig i med deres mange 500-modeller.

LÆS OGSÅ: Gruppetest af crossoverne Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar

Det ses især i midterkonsollen, hvor skærmen er omkranset af en LED-besat cirkel. Den skal få tankerne tilbage på det runde speedometer i de originale Minier. Men historiske referencer skal kun benyttes, hvis de har en funktion, og det har cirklen ikke længere. I forhold til konkurrenterne er Mini-kabinens øvrige design unikt, og det gør, at den skiller sig ud på positiv vis. Bl.a. kan du ændre farven på LED-lyset i kabinen, afhængig af hvilken stemning du er i. Det er sjovt tænkt.

Plads til familien

Basisskærmen er på 6.5, men du kan tilkøbe denne større 8.8-skærm, der som noget nyt i Mini-land er trykfølsom. Prisen er 42.000 kr.
Basisskærmen er på 6.5, men du kan tilkøbe denne større 8.8-skærm, der som noget nyt i Mini-land er trykfølsom. Prisen er 42.000 kr.

Kabinen er i øvrigt blevet noget mere rummelig med Countrymans vokseværk. Der er nu rimelig benplads også på bagsædet, men for at modellen bliver en fuldgod familiebil, skal du tilkøbe længdejusterbart bagsæde. Det kan justeres 13 cm i længderetningen, heraf tre centimeter bagud i forhold til standardsædet. Disse tre centimeter gør en forskel, hvis du har teenagere eller vil have voksne med på tur.

Lofthøjden er udmærket på alle sæder takket være det meget firkantede design, og bagagerummet er med 450 liter stort nok. Omend et par af de liter forsvinder, hvis du kører bagsædet helt tilbage.

Klar til eventyr

Bagagerummet er standard på 450 liter, dog lidt mindre, hvis man som her har længdejusterbart bagsæde, der er kørt helt tilbage. Smart, at der ikke er indre læssekant.
Bagagerummet er standard på 450 liter, dog lidt mindre, hvis man som her har længdejusterbart bagsæde, der er kørt helt tilbage. Smart, at der ikke er indre læssekant.

Den originale Mini blev især kendt på sin gode rummelighed og fænomenale køreegenskaber. Og det sidste holder Mini stædigt fast i. Countryman er trods sin størrelse fortsat en meget køreglad bil.

Den har et styretøj, der reagerer prompte, og byder samtidig på en komfort, der selv på dårlige veje er behagelig. Mini lancerer modellen som en eventyrsbil, og derfor kan du få den med firehjulstræk. I så fald kan du klatre på lette offroadspor og vitterligt komme rundt omkring.

LÆS OGSÅ: Stortest af Årets bil i Danmark - crossoveren Peugeot 3008

Countryman kommer til februar med fire traditionelle motorer, to der kører på benzin, og to, som kører på diesel. Begge motortyper findes i en basisversion og en hurtigudgave. Og selvom topmodellerne med mange kræfter kan fascinere, så er basismotorerne mest imponerende.

Krom går igen flere steder i kabinen bl.a. på de små vippekontakter til at starte motoren, styre antispind og andre funktioner. Heldigvis er elrudekontakterne kommet ud i dørene nu.
Krom går igen flere steder i kabinen bl.a. på de små vippekontakter til at starte motoren, styre antispind og andre funktioner. Heldigvis er elrudekontakterne kommet ud i dørene nu.

Især den trecylindrede benziner på 1.5-liter trækker imponerende og har samtidig et herligt lydspor. Men for godt 10.000 kr. ekstra kan du få basis-dieselmotoren med 150 hk, og den står som bedste valg. Især hvis du vælger leasing. Basis-dieselmotoren er på to liter og har et bomstærkt bundtræk. Meget passende for biltypen.

Strøm er vejen frem

Til sommer kommer Countryman også som opladningshybrid. Teknisk er den identisk med BMW 225xe. Det vil sige et mindre batteri, hvor du kan køre omkring 25 km på ren strøm, men efterfølgende har du en hybridbil.

Her er priserne ikke offentliggjort endnu, men de bør lande omkring de 400.000 kr., og da denne model altid har automatgear, virker det som den mest interessante Countryman. Især som seniorbil, da bagagerummet er lidt mindre, fordi der skal være plads til batteriet.

LÆS OGSÅ: Duel mellem crossoverne Mazda CX-3 og Peugeot 2008

Runde forlygter er et af kendetegnene ved det oprindelige hundehus, som Minien blev kaldt. Men i Countryman er lygten mere aflang, og den form giver modellen lidt kant og passer godt til bilens form.
Runde forlygter er et af kendetegnene ved det oprindelige hundehus, som Minien blev kaldt. Men i Countryman er lygten mere aflang, og den form giver modellen lidt kant og passer godt til bilens form.

Uanset model vil leasing være en god løsning. For den gamle Countryman blev aldrig en stor succes i Danmark, og biler med lav efterspørgsel giver usikkerhed for gensalgsværdien. Og selvom Mini har høje førstegangsydelser på 30.000 kr., så koster basis-dieselmotoren efterfølgende 4.000 kr. om måneden, mens basisbenzin-udgaven koster 200 kr. mere.

Med den økonomiske usikkerhed bortvisket og en meget mere familievenlig indretning står Countryman som et friskt pust blandt de små SUV-modeller. Den er et spændende valg, hvis du ikke vil køre Nissan Qashqai som alle de andre.