Hadet og elsket er den. Nu ser det ud til, at flere kan lokkes over på holde af-holdet. Dacias rustikke SUV Duster deler vandene med sine tunge køreegenskaber, billige plast og ringe sikkerhed – over for sin lave pris og autentiske offroader-look.
Billedet af discount-offroaderen skal justeres kraftigt, når en ny generation ruller ind over Danmarks grænse til februar. Forbedringen fra Duster I til Duster II er nemlig særdeles stor.
Motor mener
Dacia Duster har taget et kæmpe spring frem, uden at den lave pris er steget. Kabine og køreegenskaber er blevet helt moderne. Trist at sikkerheden ikke også er ført up to date.
Forandringen ser ellers ikke særlig markant ud ude fra. Bilens klassiske offroader-design ligner sig selv, men er fuldstændig nyt. Intet synligt er genbrugt. F.eks. er forlygterne rykket helt ud i frontens hjørner og forrudens underkant rykket langt frem, så ruden er mere skrå og kabinen mere luftig.
Læs også: Motors duel mellem crossoverne Mazda CX-3 og Peugeot 2008
Fin kabine med godt udsyn
De 1980’er-agtige klaphåndtag og det synlige nøglehul er der stadig, men inde i kabinen skifter billedet. Førerpladsen har fået et gedigent løft både i udseende og materialer. Rattet er rart at holde ved, og sandelig om det nu også kan justeres i længden. Og sædet – meget bedre! Bl.a. er lårstøtten forbedret og forlænget.
Forruden er rykket frem forneden. Resultat: mere luftig oplevelse. Og Duster byder på godt udsyn hele vejen rundt. Ikke noget med de moderne, brede bageste hjørnestolper.
Knapper, kontakter og materialer har fået et stort løft, men der er stadig store områder med knaldhård plast. Særlig er betjeningen af klimaanlægget – jo det fås nu – er blevet nærmest lækkert. Instrumentbordet har fem luftdyser i Mercedes-Benz-stil.
Læs også: Motors test af Seat Arona - minibil på lange ben
Tre triste Euro NCAP-stjerner – hvilket er eksakt, hvad Dacia går efter.
Skærm eller ingen skærm
Der bliver valg mellem slet ingen skærm eller fin syvtommers. Senere kommer mulighed for at gå helt op på otte tommer – men underleverandøren kunne ikke have den klar i første omgang.
Pladsen er ikke udnyttet særlig godt i midterkonsollen. En lille kopholder i værste Renault-stil sidder klemt fortil, mens to andre sidder helt omme ved bagsædet.
„Vi kunne ikke få mere plads uden elektronisk parkeringsbremse," beklager interiørdesigneren, da Motor bemærker det.
Platformen er genbrugt, men forbedret på en lang række punkter for bl.a. at give plads til 17-tommers fælge og kunne håndtere den nye servostyring.
Bagsædepladsen er omtrent uændret, men hæderlig. Bagage kan der være ganske meget af: 445 liter, lidt mindre i de firehjulstrukne versioner.
Læs også: Motors prøvekørsel af Citroën C3 – farveglad familiebil
Rar at køre i
Forbedringen er tydelig under kørslen. Bilen er blevet støjsvag, særligt med benzinmotor. Tykkere glas i sidedørene er med til at gøre kabinen civiliseret at opholde sig i.
Køreegenskaberne har også taget et syvmileskridt, særligt den nye elektriske servostyring er et fremskridt. Duster er faktisk blevet helt rar at køre i.
Motorerne er genbrug og kendte varer fra Renault-Dacias hylder. Kun de kraftigste, 125 hk benzin og 110 hk diesel, kunne prøves ved forpremieren, men dem kan Dacia sagtens være bekendt.
Forældet sikkerhed
Duster, som nogle steder i verden sælges som en Renault, har nu som største svaghed sin slappe sikkerhed. Stort set intet moderne sikkerhedsudstyr findes. Kun blindvinkelalarm kan tilkøbes.
Resultatet udebliver da heller ikke i Euro NCAP's sikkerhedstest: tre triste stjerner – hvilket er eksakt, hvad Dacia går efter. Kunderne efterspørger ikke mere, og det vil derfor være spild af kundernes penge at udvikle det, lyder svaret fra Dacia-folkene, da Motor spørger. Samme spørgsmål og svar for fem år siden. Imponerende konsekvent. Bekymrende negligering af et samfundsproblem.
Duster taber i testen især på manglende sikkerhedsudstyr, hvor kun blindvinkelalarm i topudgaverne er noget særligt. Selve beskyttelsen af voksne og børn ved en kollision er i al fairness ganske hæderlig. Den nye gardinairbag og selestrammere ved bagsædet hjælper nok.
Træk på to og fire hjul
Duster er ganske terrængående selv uden firehjulstræk. Frihøjden er nu som før pæne 21 cm, og karrosseriets udhæng for og bag er korte, så bratte kanter og skrænter kan forceres.
Firehjulstrækket er uændret fra forgængeren: et automatisk system, der normalt driver forhjulene, men ved akut behov kan sende kræfterne til baghjulene. Det fungerer udmærket uden at være avanceret.
To ting kan føreren gøre: låse for- og bagaksel i forholdet 50:50 og – som noget nyt – aktivere ned ad bakke-bremsen. Med denne hill descent control holder bilen sig automatisk under 10 km/t. lige meget, hvor stejl bakken er.
Duster-købere er ikke så nærige endda: 70 procent vælger versioner med topudstyr.
De færreste køber den billige
Det er muligt at få Duster med kameraer hele vejen rundt, og ved terrænkørsel kan det være rart at se, hvad der gemmer sig bag en bakketop eller langs bilens sider.
Duster-kunder vælger firehjulstræk meget oftere end mange andre bilkøbere. En ud af syv Dustere sælges i Danmark med træk på alle fire. Desværre kan 4x4 ikke kombineres med bilens udmærkede automatgear, og der er heller ikke udsigt til, at det kommer senere.
Påhængsvægten er fornuftig: 1.400-1.500 kg.
Duster fås fra 144.000 kr., men det er en yderst skrabet version, som ingen (én procent!) hidtil har valgt. Reelt skal man op over 184.000 kr., men Duster-købere er ikke så nærige endda: 70 procent vælger versioner med topudstyr.
Dacia Duster 1.6 SCe benzin
115 hk
-
180.470 kr.
Dacia Duster 1.2 TCe benzin
125 hk
16,1 km/l
200.470 kr.
Dacia Duster 1.5 dCi 90 diesel
90 hk
22,7 km/l
143.970 kr.
Dacia Duster 1.5 dCi 110 diesel
110 hk
22,7 km/l
175.470 kr.
Dacia Duster 1.5 dCi 110 diesel aut.
110 hk
22,2 km/l
225.470 kr.
Dacia Duster 1.5 dCi 110 diesel 4x4
110 hk
21,3 km/l
205.470 kr.