ROM Det tog sin tid. Men til april kan den nye Honda Civic også fås som diesel. Da bilen blev lanceret i marts 2017, blev der lovet diesel et halvt år senere, men det ender altså med at blive et helt år.
Alt er ændret på 1.6-motoren, som stadig kaldes i-DTEC, og som lidt forvirrende har helt uændret størrelse og præstationer, dvs. 120 hk og 300 Nm.
Den gamle Honda-diesel var fin. Den nye har lige fået en knivspids ekstra fra alle hylder: lidt mindre støj og vibrationer, nok endnu bedre respons og i hvert lidt bedre, officiel brændstoføkonomi: 28,6 mod før 27,0 km/l.
Motor mener
Fin maskine til fin køremaskine. Hondas fornyede dieselmotor er både kultiveret, nøjsom og ren.
Den sekstrins manuelle gearkasse er forbedret i skiftene og klæder den sportslige bil. Til sommer kommer en højst interessant tilføjelse: ni trins automatgear.
Godkendt efter ny miljønorm
Forbedringen i brændstoføkonomi er faktisk pæn, selvom den på papiret er beskeden. Skærpet rensning koster nemlig brændstof, og målemetoden er delvis ny (og hårdere).
Ved Motors første tur kørte vi mellem 21 og 34 km pr. liter på etaperne. Det er pæne tal, der antyder, at det med varm motor er muligt at nå de officielle tal. Det må Motors hjemlige test endeligt afgøre.
Læs også Motors test af opladningshybriden VW Golf GTE
Trods det hårde arbejde ser den fine dieselmotor ud til at blive den allersidste fra Honda.
Renere er bilen også blevet. Det skal den være, for det er en af de første dieselmotorer, der er godkendt efter den nyeste europæiske miljønorm, Euro 6d Temp, og den krævende RDE-test af NOx og partikler.
Det er endda opnået uden brug af tilsætningsstoffet Adblue, som er den ’nemme’ løsning, men fylder, vejer, koster og kræver påfyldning.
En spøjs detalje: Honda var fra begyndelsen ikke sikker på, det kunne lykkes. Det ses på det meget store brændstofdæksel, der giver plads til en Adblue-påfyldningsstuds. Men møjsommelig ingeniør-nørderi med alle detaljer fik altså tøjlet forureningen uden SCR-katalysator.

Hondas farvel til diesel
Trods det hårde arbejde ser den fine dieselmotor ud til at blive den allersidste fra Honda. Når den mellemstore CR-V lanceres til efteråret, bliver det uden konkrete planer om dieselmotor. Næste generation Civic får det næppe heller, som verden ser ud nu.
Benzin-hybrid skal forsøge at give den gode brændstoføkonomi, dieselkunderne er vant til, men Honda erkender, at det kan blive noget af en opgave at omvende kunderne.
Læs også Motors test af Peugeot 308 SW
Udfasningen af diesel skyldes et begyndende fald i dieselsalget i mange lande, givetvis fordyrende renseteknik og så det faktum, at diesel stort set kun sælges i Europa – hvor Honda ikke står særlig stærkt.
Dieselmotoren kommer samtidig i hatchback og sedan. Mérpris til den 129 hestes benzin er blot 11.600 kr. (hatchback), så det er rigtig fornuftigt. Billigste diesel med bl.a. navigation koster 239.000 kr. som femdørs og 263.000 kr. som sedan.