Peugeot 308 SW til aktivt liv
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche, FDM
Biltest

Peugeot 308 SW - fodboldtrænerens drømmebil

Stationcar-udgaven af Peugeot 308 er som skabt til den aktive familie med behov for stort bagagerum. GT Line byder bl.a. på lædersæder med massage, men det koster at vælge topmodellen.
Peugeot 308 W forfra

Motors vurdering

Peugeot 308 SW

23,3 km/l
Diesel
403.970 kr.
  • Udstyr
  • Nødbremse
  • Pladsforhold
  • Økonomi
  • Fralægningsplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    112 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    370 Nm
  • Acc. (0-100)
    8,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.561 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.400 kg
  • Bagagerum
    660 liter
  • Akselafstand
    273 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:459 cm B:186 cm H:147 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 20 km/l
  • Beregnet økonomi 4,45 kr./km

Sikkerhed

2013
Luk

Hurtige ben, adrætte svingegenskaber og styrke kendetegner – ligesom en god fodboldspiller – også topversionen af Peugeot 308 SW. Kombineret med et nærmest gigantisk bagagerum på hele 660 liter og god benplads til ungdomsspillerne på bagsædet er den som skabt til fritidstrænerens behov.

Nok kan den lave en fræk finte, men den spiller stadig kun i superligaen, hvor de andre modeller spiller i Champions League.

Den har endda navigationsanlæg som standard, så trænerens hoved ikke skal jonglere med at underholde teenagere, udtænke spilstrategier og samtidig finde vej til Hovedløse IF’s kunstbaner.

Læs også Motors test af Hyundai i30 stationcar

Efter seneste fald i registreringsafgift er topversionerne blevet mere interessante, og det gælder også for Peugeots GT Line. Træneren kan glæde sig over alcantara-sæder med både varme og massage, lækre designdetaljer i kabinen, herunder en del røde syninger, der giver kabinen kant.

Peugeot 308 SW kabine
Vi savner ordentlig fralægningsplads i kabinen, der er bl.a. kun én kopholder. Tillige er speedometeret ganske ulæseligt, og du er nærmest tvunget til at bruge kørecomputeren som digitalt speedometer.

Hurtig på de første meter

Toliters dieselmotoren er vitterligt vellykket. Den spiller op med et stærkt bundtræk og har samtidig overskud til en acceleration, når det kræves. Vi kørte 20 km/l under Motors forbrugsmåling, hvor der køres pænt.

Men selv ved hverdagskørsel, der også indeholder motorvejsstræk med 130 km/t., holdt den forbruget på 17 km/l. Det er fornuftigt. Samtidig er sekstrins automatgearkassen et godt match til motoren, uanset om man kører blidt, eller man ønsker at være hurtig på de første meter.

Peugeot 308 SW skråt bagfra
GT Line-versionen kan kendes på logoet, men også på de to falske udstødningsrør, der skal gøre designet mere machoagtigt.

Lidt ærgerligt er det, at den adaptive fartpilot, der automatisk holder afstand til bilerne foran, er ekstraudstyr til 11.000 kr. For den fungerer helt ned til stilstand, og selvom den nogle gange reagerer lidt sent, når andre biler skifter vognbane, er den god til at aflaste chaufføren.

Tag testen - find din næste bil på FDM Biler.dk

GT Line-versionen af 308 SW er et multitalent i forhold til køreegenskaber. Affjedringen er sporsikker, hvilket er behageligt på de længere ture, og ikke mere fast afstemt, end at du kan komme frisk frem efter en lang køretur. Det hjælper de gode sportssæder også til.

Peugeot har meget små rat, hvilket giver en hurtig reaktion, hvis du vil ændre retning. Det fungerer godt i byen og på landevejene, men på motorvejen skal man være påpasselig med hænderne, når det bare går lige ud.

Peugeot 308 SW bagagerum
Stationcarens læssehøjde er lav, og rummet er enormt. I Peugeot 308 er der hele 660 liter til rådighed. En drøm for den pladskrævende familie.

Skrammer i kabinen

På turen til nabobyens stadion opdager du det ikke, men når du skal på langtur, er det et par uhensigtsmæssigheder i 308 kabinen. Som mange andre franske bilmodeller er kopholderen ikke velplaceret, og der er kun én. Fedt for sælgeren og pendleren, men ikke når familien skal på bilferie.

Fralægningspladsen er i det hele taget ikke god, eneste sted til mobilen er foran gearstangen, men her er kontakterne til sædevarmen også placeret. Så du skal flytte mobilen for at ændre på sædevarmen. Det er en ommer.

Læs også Motors test af Nissan Qashqai

Peugeot 308 SW skærm
Bakkamera er ekstraudstyr til 5.000 kr., men det rummer en hukommelsesfunktion, så du kan se, om du parkerer lige i P-båsen. Genialt tænkt og et must-have!

Det gælder også for speedometeret, som Peugeot desværre ikke har ændret i forbindelse med faceliftet, der kom sidste år. Det er lille, det er gnidret, og du bliver nødt til at bruge den simple kørecomputers digitale speedometer. Det betyder, at du bl.a. ikke kan se rækkevidden på tanken. 

Hård tackling i sidste minut

I forbindelse med faceliftet fik Peugeot 308 den vigtige nødbremse. Eller rettere: nogle varianter fik nødbremsen. Det gælder naturligvis for topmodellen.

Men alle basismotorerne, som Peugeot kører kampagne på, har ikke nødbremse som standard, og det skjuler Peugeot godt. For det fremgår ikke af prislisterne, der ellers indeholder over 70 linjer med forskellige udstyrsdetaljer, herunder 23 der er sikkerhedsrelaterede. Så overvejer du 308 i en anden udstyrsvariant, skal du spørge ind til nødbremsen hos forhandleren.

Læs også Motors test af VW Touran

Peugeot 308 SW USB stik
Traditionen tro har Peugeot placeret sædevarmekontakterne et tåbeligt sted. Lige der, hvor du har den eneste fralægningsplads til mobiltelefon (og usb-stikket til mobilen).

Det er ikke kun topmodellerne hos Peugeot, der er blevet billigere. Det er de såkaldte premium-mærkers modeller også. Så selvom der ikke er alcantarasæder eller navigation, kan du få en Audi A4, BMW 3-serie eller en Mercedes-Benz C-klasse til samme vejledende udsalgspris.

Og det gør det svært betingelsesløst at anbefale Peugeots topudgave af 308-modellen. For nok kan den lave en fræk finte, men den spiller stadig kun i superligaen, hvor de andre modeller spiller i Champions League.

Peugeot 308 på FDM Biler.dk