Motor mener
Det er sjovt at se, hvordan bare få ændringer kan få en traditionel Seat Ateca til at blive til noget særligt i form af Cupra Ateca. Det tegner godt for fremtidens Cupra-modeller, der dog godt må skrue op for de grønne ambitioner.
BARCELONA Der sidder et helt nyt kobberfarvet logo i både fronten og midt i rattet. Det forestiller ikke noget særligt, men skal sælge historien om et nyt bilmærke, der netop har set dagens lys.
Det er skabt af spanske Seat, men skal sælges gennem et nyt forhandlernet, der allerede nu har slået rod i tæt på 250 byer i hele Europa. I Danmark kommer der fire forhandlere, og de skal tilsammen sælge de ca. 100 biler om året, som importøren regner med, at den første model kan nå op på.
Læs også: Motors test af Seat Ateca
Men der er flere modeller lige om hjørnet, og dermed skal Cupra-mærket på få år vokse sig stort og stærkt.
VIDEO: Mød den nye Cupra Ateca
Ombygget Seat Ateca
Første model fra Cupra er denne Ateca, der oprindelig er kommet til verden som en Seat-model. Som Cupra er der sket mere med Ateca end blot de nye logoer.
I motorrummet ligger en hårdt pumpet toliters benzinmotor med 300 hk. Den trækker på alle fire hjul via et syvtrins DSG-automatgear og giver bilen forrygende præstationer. Fra stående start nås 100 km/t. på bare 5,2 sekunder.
Fra stående start nås 100 km/t. på bare 5,2 sekunder.
Det prøvede vi, og det er helt vildt i sådan en stor og høj bil. Det foregår ved hjælp af en særlig „launch control“, hvor man både skal trykke bremse og speeder i bund. I det øjeblik bremsen slippes, farer bilen afsted som et vandret elastikspring. Det er ikke noget, man skal gøre på offentlig vej!
To biler i én
Inde i bilen er der også sket en del. Sæderne er gjort meget sportslige, og kobberfarven går igen ved syningerne på det sportslige rat og de skålformede sæder. Instrumenthuset er af den digitale type, og den sorte farve går igen overalt i kabinen.
Der er en drejeknap mellem sæderne, hvorfra man kan vælge blandt bilens mange køreprogrammer. I Cupra-mode strammes affjedringen gevaldigt op, og alt går i sportsindstilling. Det er her, vi mærker bilens sportslige DNA, som bestemt må siges at være tilstede. Ikke mindst den ægte motorlyd fra de fire udstødningsrør skaber en særlig sportslig stemning.
Læs også: Motors test af BMW M2 - dramaqueen og hidsigprop
Efter at have kørt i den indstilling et stykke tid, er det en flad fornemmelse at sætte knappen over på Comfort. Motoren dæmpes, lyden forsvinder, speederen bliver slap, og affjedringen blødes op. Men det er alligevel den indstilling, man vælger i det lange løb, for det er her bilen opleves mest komfortabel.
Stor og rummelig
I Comfort-mode opleves Cupra Ateca hele vejen igennem som en almindelig Ateca, og det er ikke dårligt. Der er godt udsyn hele vejen rundt, man sidder dejlig højt, og det er let at komme ind og ud af bilen.
Ved bagsædet er der også fremragende plads, og Ateca er en bil, man gerne tager familien med på langtur i. Bagagerummet er også i den rummelige del af skalaen.
Ny bil? Bliv guidet til den rigtige på FDM biler.dk
Sikkerhedsmæssigt har Ateca det, man forventer, i form af bl.a. en moderne nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister samt en velfungerende sporassistent, der fastholder bilen i vognbanen. Man kan tilkøbe en pakke, der supplerer med en adaptiv fartpilot, advarsel for biler i den blinde vinkel samt advarsel for tværgående biler, når man bakker ud af en bås. Den bør man gøre.
Derudover kan bilen leveres med særligt Cupra-udstyr som f.eks. 19-tommer kobberfarvede fælge, Brembo-bremser med store skiver og ekstra kraftige kalibre. Det var der på vores testbiler, og de kunne dæleme få bilen stoppet op i en fart!
Ikke miljøvenlig
Har man ønske om en økonomisk og miljøvenlig bil, må man se sig om efter noget andet. Cupra har endnu ikke den nye grønne omstilling på programmet, og man må afgøre med sig selv, om det er et problem. Vi har i hvert fald valgt at give bilen et minus for dette.
Men efter at have kørt i Cupra Ateca må vi trods alt sige, at vi står tilbage med en positiv fornemmelse af en bil, der vil noget særligt, og som kan noget særligt. Den er sjov at køre, den er vellykket i sin indretning, og attraktiv i sit udstyrsniveau.
Men om Cupra mærket så alligevel kan formå at indfange tilpas mange danskere til, at man også tør springe med på vognen uden at frygte den dag, den skal sælges brugt, er et åbent spørgsmål. Vi kan kun håbe, at den nye dreng i klassen bliver godt integreret, når han tropper op til januar. Og gør den det, ved vi allerede nu, at der venter nogle mere grønne Cupra-modeller i fremtiden.