DS 3 - fransk modebil

DS 3 Crossback kombinerer en SUV med flotte detaljer, lækre materialer og en god køreoplevelse. Det går vist aldrig af mode.

DS 3 Crossback er en moderne SUV
Fotograf:

Foto

DS
Forpremiere

Motor mener

DS 3 Crossback er en flot og velkørende bil, der kombinerer smarte designløsninger med avanceret teknik. Sikkerhed og miljø er kommet med i den franske modebil.

MONTE CARLO. Knapt et år efter at DS blev et selvstændigt bilmærke, er anden model i rækken netop blevet præsenteret. Det er en SUV i miniklassen, og som altid hos DS er der tale om en designerbil med et hav af lækre løsninger, der skal binde bilverdenen sammen med modeverdenen.

Læs også: Motors test af DS 7 - haute couture på hjul

Instrumentbordet stråler af elegance, og sæderne taler med sine syninger og materialer sit eget modesprog, der byder en velkommen på en måde, så man glider ind bag rattet med et smil i ansigtet. På den måde er DS fra starten foran på point, når den skal vurderes.

Imponerende kabine i DS 3 Crossback
Interiøret er unikt, og i topudgaverne er det læderbeklædt. Alle udgaver har digitalt instrumenthus, og næsten alle udgaverne har den store skærm i midten. Bemærk firkanterne, der står på siden – de går igen i hele bilens design.

Masser af lækker teknik

Det er nu ikke kun de design-interesserede, der får en på opleveren i DS 3 Crossback. For allerede på vej ind i bilen møder man flere sjove tekniske detaljer. F.eks. vipper dørhåndtagene indbydende ud, når man står en meters penge fra bilen med nøglen i lommen.

Læs også: Motors test af Audi Q2 - trendy mini-SUV

Bag rattet mødes man af et digitalt instrumenthus, og midterkonsollen rummer i de fleste udgaver en skærm på over 10 tommer. Der er adaptiv fartpilot, der er kombineret med en vognbaneassistent, der på fin vis selv holder bilen i vognbanen. Bilen kan selv parkere, og et ottetrins automatgear gør kørslen til en fornøjelse.

Forrest sidder LED-forlygter af matrix-typen, der gør det muligt at køre med det lange lys tændt i størstedelen af tiden. LED-enhederne tænder og slukker i forhold til trafikken foran bilen. Fra en app på smartphonen kan man finde bilen og åbne og låse dørene.

Gearkassen i DS 3 Crossback
Rundt om gearstangen er der placeret kontakter til elruderne. Man skal lige vænne sig til, at de ikke længere er placeret i førerdøren.

Sportslige køreegenskaber

Man kunne tro, at en sådan modebil også var afstemt til afslappet og komfortabel kørsel, men her ændrer billedet sig en smule. DS 3 Crossback byder på en køreoplevelse i den sportslige afdeling, og man nyder bilens evne til at snuppe små sving på en bjergvej, og dens evne til at køre hurtigt på de lange motorvejsetaper.

Dette er en bil, man nyder at køre i. Og det er alligevel lykkedes at skabe en undervogn, der også tåler ujævne veje, uden at man bliver rystet. Det er knageme godt gået!

Læs også: Motors gruppetest af 10 små SUV'er

DS vil være større

Sidste år byggede DS 28.000 biler af DS 7 Crossback, men i år bliver det tal næsten fordoblet til 55.000 biler. De bygges alle i Frankrig, men en ny fabrik i Kina er ved at blive etableret. Sammen med en udvidelse af modelprogrammet er målet, at DS skal op på at producere flere hundrede tusinde biler om året.
Næste nye model bliver en større sedan, og hvert år frem til 2023 vil endnu en ny model dukke op. Alle nye modeller kommer også som enten en elbil eller en plugin hybrid, og fra 2025 vil nye modeller kun kunne fås som enten elbil eller plugin hybrid.
DS er et selvstændigt mærke, men er ejet af PSA-gruppen, der også står for mærkerne Citroën, Opel og Peugeot.

Vi kørte en udgave med en 1.2-liters benzinmotor med 130 hk og en helt ny peppet version af samme motor med 155 hk. I begge tilfælde var de koblet til det fine ottetrins automatgear af den traditionelle type. Man kunne sagtens mærke de flere kræfter i 155’eren, men lyden bliver også lidt mere rå, så man skal ville det, hvis man vælger denne.

Vi vil egentlig pege på 130’eren – og altid med automatgear – og så springe et udstyrsniveau op, hvis økonomien tillader det. 130’eren er alt rigeligt og giver bilen en god dynamik.

Elbil på vej

DS har store planer om at følge med den grønne omstilling, og allerede med DS 3 Crossback introduceres mærkets første batteridrevne elbil, når DS 3 Crossback E-Tense dukker op til efteråret. Den får en rækkevidde på 320 km og et batteri på 50 kWh. Motoren yder maksimalt 136 hk, men kan indstilles i to andre niveauer (82 hk og 110 hk), så man sparer energi.

Elbilen kan hurtigoplades med op til 100 kW, så den kan lades til 80 procent på en halv time. Hjemme kan bilen lades op med tre faser og 11 kW, hvilket vil tage op til fire timer.

Ny bil? Find den, der passer dig, på FDM biler.dk

En kort prøvetur i elbilen gav indtryk af en harmonisk konstruktion, hvor der er et fint samspil mellem elmotor, bremser og speeder. Den er let at køre, og ved speederslip kan man vælge mellem to niveauer af motorbremsning. Kabinepladsen er uforandret, ligesom bagagerummet har samme størrelse som de traditionelle udgaver.

Vi kender endnu ikke prisen, men Motor gætter på ca. 300.000 kr. for en ganske veludstyret udgave.

DS 3 Crossback set fra siden

DS 3 Crossback

20,4 km/l
Benzin
300.000 kr.
  • Køreoplevelse
  • Materialer
  • Udstyr
  • Bagsædeplads
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.2 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    111 g/km
  • Effekt
    130 hk
  • Moment
    230 Nm
  • Topfart
    196 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.205 kg
  • Bagagerum
    350 liter
  • Akselafstand
    256 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:412 cm B:179 cm H:153 cm
Luk