Skoda Kamiq - SUV til bylivet

Ny „City-SUV“ fra Skoda skal fange de kunder, der vil sidde højt i en rummelig og smart bil, men som ikke har behov for firehjulstræk.

Skoda Kamiq set forfra
Forpremiere

Motor mener

Særligt den enorme bagsædeplads og den høje siddeposition gør Kamiq interessant. Den kører glimrende, men det er en skam, at den ikke kommer med nogen form for eldrift.

BASEL Efterspørgslen på de nye, moderne SUV’er vil øjensynligt ingen ende tage, og det ved man hos Skoda, hvor man netop har lanceret sin tredje SUV i form af den nye Kamiq, der supplerer de to noget større Karoq og Kodiaq.

Kamiq er i en klasse, Skoda kalder „City-SUV“. Bag det begreb står en bil, der ikke fås med firehjulstræk, og som trods sin lidt større højde egentlig er ret traditionelt opbygget. Kamiq er dog på ingen måde traditionel, og særligt længden på 4,24 meter og den mellemliggende akselafstand hele 2,65 meter er enorme for klassen.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er 

Målene er samtidig forklaringen på den kolossale plads, man møder overalt i bilen. Med en højde på 155 cm er der også blevet mulighed for at placere sæderne noget højere over vejbanen, og det giver både en ret ubesværet ind- og udstigning og et fint udsyn over trafikken.

Skoda Kamiq kabine
Førerpladsen er magen til den, vi kender fra Skoda Scala. Det er en fin indretning, der fungerer fint i hverdagen. Et digitalt instrumenthus er ekstraudstyr.

Masser af spændende udstyr

På motorsiden er programmet ret traditionelt, og man kan vælge mellem to benzinmotorer og en dieseludgave. Der er ikke planlagt nogen form for hybridbiler eller andre elektrificerede drivlinjer, og på den måde er Kamiq ikke en grøn bil og langt fra så moderne, som den ser ud.

Læs også: Motors test af Citroën C3 Aircross - designerbil til lavpris

Til gengæld er udstyrslisten helt med på noderne. På sikkerhedssiden har alle udgaver en velfungerende nødbremse, der bremser for både biler og cyklister, og man kan også få bilen med en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler.

(Fortsætter under videoen)

Se video om Skoda Kamiq

Også advarsel for biler i den blinde vinkel og opkobling til et Skoda servicecenter og alarmcentral er med på alle versionerne, ligesom man kan etablere forbindelse mellem sin smartphone og bilen.

Læs også: Motors test af VW T-Cross - dyrt og praktisk hit

For og bag er der som standard LED-lygter i en grundudgave, men man kan tilkøbe mere avancerede matrix-forlygter samt lygter for og bag med dynamisk blinklys, hvor det orange lys løber hen langs hjørnet.

Det er muligvis ikke mere sikkert, men det ser smart ud. Hvad der bliver standard, og hvad der koster ekstra er endnu ikke afklaret for det danske marked.

Stor skærm i Skoda Kamiq
Den store 9-tommers skærm er ekstraudstyr, men fås med Apple CarPlay, der nu kan kobles til mobiltelefonen uden brug af kabel. Trådløs opladning er også på udstyrslisten.

Vælg de små motorer

Vi har prøvet Kamiq med den helt lille benzinmotor med 85 hk og manuelt gear. Det er denne kombination, vi finder i den billigste udgave, og det er bestemt ikke dårligt. Der er kun tale om en femtrins gearkasse, men den fungerer godt, og motoren følger fint med uden at gøre et større væsen af sig. Den kan man roligt vælge.

Men vil man have automatgearet DSG, må man op i versionen med 115 hk, og den kombination er at foretrække netop på grund af automatgearet, men vil nok også koste 20-30.000 kr. mere end grundudgaven.

På den måde er Kamiq ikke en grøn bil og langt fra så moderne, som den ser ud.

Alternativet er en 1.5-liters benzinmotor med 150 hk, men den er nok lige i overkanten til bilen. Brug hellere pengene på mere udstyr.

Alternativt kan man få en dieselversion med en 1.6-liters motor med 115 hk. Den prøvede vi også, og kører man langt, får man her en meget momentstærk motor, som vi dog vil anbefale med automatgear på grund af den øgede komfort.

Alle motorversionerne kommer i udstyrsniveauerne Ambition og Style, men endnu er priser og indhold ikke fastlagt.

Bagagerummet er fint i Skoda Kamiq
Bunden i bagagerummet kan placeres i to niveauer (ekstraudstyr). Bagagerummet er på 400 liter, og Skoda har et stort program med smart tilbehør, der gør det let at have bagage med.

Kommer efter nytår

Skoda Kamiq er netop gået i produktion, og man kan allerede nu købe den i Tyskland. Desværre står Danmark bagest i køen, så vi får først biler efter nytår.

I Tyskland koster den billigste Kamiq omtrent det samme som søsterbilen Skoda Scala, og overfører man det til Danmark, vil billigste Kamiq koste lige under 200.000 kr. En veludstyret udgave med automatgear kommer til at koste et sted mellem 250.000 og 300.000 kr., gætter vi på.

Skoda Kamiq set bagfra

Skoda Kamiq

18,9 km/l
Benzin
  • Plads
  • Siddeposition
  • Indretning
  • Ingen elektrificering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    115 hk
  • Moment
    200 Nm
  • Topfart
    194 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,9 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    1.200 kg
  • Bagagerum
    400 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:424 cm B:179 cm H:155 cm

Sikkerhed

2019
Luk