Peugeot e-208 - elektrisk folkebil

Danskernes foretrukne minibil er nu kommet i en el-variant. Peugeot e-208 har en rækkevidde på pænt over 300 km og er lige så ny og moderne som den almindelige 208.

Peugeot e-208 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er dejligt, at man som forbruger selv kan vælge, om man vil have 208 som elbil eller brændstofbil. Elbilen kører fremragende, men det er sjusk, at ikke alle udgaver har den avancerede nødbremse som standard. 

TANNISBY Kun to måneder efter lanceringen af Peugeot 208 med benzin- og dieselmotorer dukker den også op i en særlig elbil-variant. e-208 bliver navnet, og den har da fået udskiftet hele drivlinjen inklusive brændstoftanken med en elmotor, der trækker på forhjulene, og et batteri, der er placeret under bagsædet.

Elbilens rækkevidde bliver på 340 km efter den nye WLTP-standard, og batteriet er på i alt 50 kWh. Fordi batteriet er placeret helt under gulvet, er bagagerummet og pladsen til fødderne uændret.

Læs også: Komplet oversigt over Motors test af elbiler

Varmen i bilen kommer fra et 5 kW-varmeapparat i form af en varmepumpe, der kan tidsstyres enten fra bilen eller fra MyPeugeot-appen til smartphones.

Peugeot e-208 kabine
Førerpladsen er futuristisk udformet med et lille rat og et stort digitalt instrumenthus, man ser hen over ratkransen.

Justerbar motoreffekt

Køreindtrykket er virkelig positivt, og man glæder sig særligt over den meget støjsvage kørsel. Som udgangspunkt leverer bilen 110 hk, men man kan sætte den i Sport, og så leverer den 136 hk, mens den i Eco-mode kun yder ca. 80 hk.

Afhængig af ydelse ændrer man også på rækkevidden, og så er det godt at vide, at normal-indstillingen med 110 hk virker rigeligt til hverdag.

Lademulighederne for den nye e-208 er meget fine set med danske øjne. Man kan lade med tre faser a 16 Ampere, hvilket er genialt for brugere med adgang til en privat ladeboks, der derved lader med 11 kW. Det betyder en opladningstid på ca. fem timer, hvis batteriet er helt fladt.

Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Peugeot 208

På vejen kan man lynlade med op til 100 kW via en DC-lader, og det medfører en ladetid op til 80 procent på bare 30 minutter.

Prisen på e-208 begynder ved 230.000 kr. for en Active-udgave inklusive installation af hjemmelader. Allure-udgaven kommer til at koste omkring 250.000 kr., mens en GT-Line version vil koste 270.000 kr.

Instrumenthus i Peugeot e-208
Instrumenthuset skal man se hen over det lille rat. Det skal man lige vænne sig til. Det er helt digitalt, og i topudgaverne har de en særlig 3D-funktion, så hastighedstallet ’svæver’ foran de øvrige oplysninger. 

Fokus på de forreste passagerer

Inde i bilerne er pladsen magen til den, man finder i de konventionelle udgaver, idet al teknik er gemt af vejen. Fortil er der gjort virkelig meget for at øge pladsfornemmelsen, og man sidder med en følelse, som var det en større bil.

Valget af materialer og udformningen af knapper er inspireret af den store Peugeot 508. Materialekvaliteten føles rar at røre ved, og der er gjort meget for at holde støjen ude af kabinen.

Læs også: Motors prøvekørsel af den nye Renault Zoe

I lighed med de fleste nye Peugeoter er også den nye e-208 forsynet med et lille sportsrat, hvor man skal se hen over ratkransen for at se instrumenterne. De er dog prisværdigt læsevenlige, idet der er tale om en stor skærm, der viser hastighed, omdrejningstal og lignende, men som også kan vise en del af kortet fra navigationsanlægget.

Stor skærm i Peugeot e-208
Her er det udgaven med den store 10-tommer skærm i midten. Som standard kommer e-208 med en skærm på syv tommer.

Kører rigtig godt

Oplevelsen af at køre den nye e-208 er positiv. Når man først lige har vænnet sig til det lille rat, er betjeningen enkel, og de udgaver, vi kørte, styrede dejligt præcist. Men det er nok ikke alle, der er helt enige i den vurdering, for løsningen med det lille rat er så tilpas speciel, at man nok enten elsker det eller hader det.

Til gengæld vil alle sikkert sætte pris på, hvor let den er at køre: Træd på speederen og drej på rattet. Det er som altid en fornøjelse at køre en elbil.

Standard bliver en syvtommers trykskærm på instrumentbordet, hvorfra man styrer navigationsanlæg, Apple CarPlay med mere. Topudgaven hedder GT-Line, og den har en 10-tommers skærm i stedet, som i sagens natur kan rumme flere oplysninger på en gang. På begge skærme var funktionerne enkle og lette at have med at gøre, og der er i alle tilfælde danske menuer og dansk tale.

Knapper i Peugeot e-208
Knapperne under skærmen er inspireret fra den store Peugeot 508. Med de tydelige symboler er det heldigvis blevet en hel del lettere at se, hvad deres funktion er.

Sikkerhedstest med lille minus

De nye versioner af 208 kommer først til Danmark lige efter nytår, men grundudgaven er allerede crashtestet af Euro NCAP. Som følge af de nyeste regelsæt er der kun testet den lavest udstyrede version. Det er en Active med benzinmotor, og den har som standard en nødbremse, der kan bremse for biler og nogle fodgængere.

Den test viste et meget flot resultat, når det handler om de basale sikkerhedsresultater, og der var derfor lagt op til et femstjernet resultat helt frem til, at testen af nødbremsen skulle evalueres. Her rakte resultatet kun til fire stjerner, og det påvirkede det samlede resultat, der er på fire stjerner.

Havde man testet topudgaven, ville resultatet formentlig have været bedre, idet den er forsynet med en mere avanceret nødbremse, der både inkluderer et kamera i forruden og en radar. I Danmark kan man tilkøbe den sikkerhedspakke sammen med en adaptiv fartpilot, og det vil vi da helt klart anbefale, at man gør.

Hvorvidt testresultatet kan overføres til el-udgaven af Peugeot 208, er endnu uklart, og bilen anføres derfor som ikke testet.

Peugeot 208 er blandt de varmeste kandidater til at blive „Car of the Year 2020“.

Peugeot e-208 bagfra

Peugeot e-208

El
229.990 kr.
  • Førerplads
  • Køreegenskaber
  • Rækkevidde
  • Bagsædeplads
  • Trækkrog ikke muligt
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Synkron elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    136 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.455 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    265 liter
  • Akselafstand
    254 cm
  • Officiel rækkevidde
    340 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:406 cm B:175 cm H:143 cm
Luk