Dacia Sandero – Billigbilen er blevet lækker

Vi har tidligere frarådet køb af Dacia Sandero, men nu er den kommet i en ny generation. Piben har fået en anden lyd, og den nye Sandero er faktisk blevet rigtig god!

Dacia Sandero set forfra
Forpremiere

Motor mener

Det er dejligt, at man nu med Dacia Sandero kan vælge at spare penge på bilbudgettet uden at gå helt på kompromis med sikkerhed og komfort. 

ALBERTSLUND Rumænske Dacia er ejet af Renault, og i denne nye og tredje generation af minibilen Sandero har det franske bilmærke endelig åbnet for posen med gode komponenter. Det betyder, at Dacia nu har indbygget både en god nødbremse i bilen, moderne sikkerhedsudstyr og en yderst vellykket motor og gearkasse.

Sammen med en generel forbedring af byggekvaliteten og komforten lander den nye Dacia Sandero dermed milelangt fra forgængeren, som var af så ringe kvalitet, at Motor flere gange har frarådet, at man køber bilen.

Sådanne forbehold er der ingen af i den nye generation, der kommer til Danmark til marts i år.

Dacia Sandero set forfra
Den almindelige Sandero er billigste udgave og fås til priser fra 119.990 kr. Men man bør vælge Comfort-udgaven til 137.000 kr. Merprisen mellem Sandero og Sandero Stepway er ca. 25.000 kr.

Hvad koster Dacia Sandero?

Tværtimod virker Sandero nu som et bundsolidt køb efter vores første prøvetur at dømme. Den nye generation er på størrelse med en VW Polo, og den deler grundlæggende teknik med søsterbilen Renault Clio.

I Danmark bliver den kun tilbudt med en trecylindret 1.0-liters benzinmotor med turbo. Den yder 90 hestekræfter og fås enten i en udgave med en sekstrins manuel gearkasse eller med et CVT-automatgear.

Læs også: Motors gruppetest af minibiler som Dacia Sandero

Der er to udstyrsniveauer i form af grundudgaven, der hedder Essential, og topudgaven, der hedder Comfort. Billigste udgave koster 119.990 kr., men man bør uden tvivl ofre de 17.000 kr. ekstra, det koster at gå op i en Comfort. Så får man bl.a. en større skærm, klimaanlæg, højdejusterbart rat og førersæde samt en del andet nyttigt og lækkert udstyr, der gør købet fornuftigt.

Dacia Sandero kabine
Instrumentbordet er flot at se på og er flere steder stofbeklædt, men er ellers i hård plast. Rattet kan som noget nyt længde- og højdejusteres i Comfort-udgaven, så vælg den. Så får man også den store skærm med i købet.

Er automatgear godt til Dacia Sandero?

Umiddelbart lægger tanken om en Dacia ellers op til, at man vælger en så prisbillig udgave som muligt, for det ligger i mærkets DNA. Men man bør alligevel også overveje, om man ikke skulle vælge Sandero med automatgear, og dermed følge med den generelle trend på bilområdet.

Det koster ganske vist yderligere 22.000 kr. at gå i den retning, men sjældent har vi prøvet en så vellykket udgave af et CVT-gear. Det skifter blødt mellem en række forprogrammerede udvekslingsforhold, og det reagerer smidigt på speederens bevægelser. Gearet gør simpelthen Sandero til en oplevelse, der ligger niveauer over det, man kan forvente i denne prisklasse.

Den manuelle gearkasse fungerer dog også fint, så også her får man god teknik med i købet. Men det er alligevel Sandero Comfort med CVT-gear til 159.000 kr., der virker som det bedste køb.

Dacia Sandero blæser
Klimaanlæg med digital indstilling af temperaturen er standard i Comfort-udgaven. Det er store drejegreb, og det er let at betjene.

Hvorfor vælge en Dacia Stepway?

I lighed med tidligere kommer Sandero også i en lettere forhøjet version, der hedder Stepway. Den koster 25.000 kr. mere og byder på en lidt lettere ind- og udstigning, idet hele bilen er hævet knap fire cm.

Derudover er interiøret piftet op med øget brug af kontrastfarver ved sæder og instrumentbord, ligesom bilen udvendigt er gjort mere sej at se på i form af plastpaneler, tagræling med indbyggede tagbøjler og ikke mindst et ændret design for og bag.

Med automatgear koster Stepway 184.000 kr. i Comfort-udgaven. Selvom det lyder af meget, skal det nævnes, at man også her får et flot udstyrsniveau med bl.a. den store skærm med DAB-radio, Apple CarPlay, bakkamera, LED-forlygter og meget andet. Sammenholdt med konkurrenterne fremstår Dacia også her som et rigtig godt køb.

Dacia Sandero bagagerum
Bagagerummet rummer 328 liter og er dermed vokset en smule i forhold til forgængeren. Sandero må monteres med træk, og så må den trække op til 1.100 kg.

Hvordan kører Dacia Sandero?

Den nye Dacia Sandero lægger sig størrelsesmæssigt tæt op ad forgængeren, men kan alligevel byde på forbedret plads ved bagsædet. Bagagerummet er med sine 328 liter også vokset en smule, og bilen må fortsat trække op til 1.100 kg.

Køreegenskaberne opleves helt klart i den meget komfortable afdeling med en udmærket afstemt undervogn og et forbavsende lavt støjniveau. Styretøjet er ikke specielt tilrettet dem, der elsker at køre bil, for det føles lidt livløst, men det er til gengæld let at dreje, og dermed rart ved bykørsel.

Motorens kræfter opleves som rigelige, og man kan snildt køre 130 km/t., uden at det kaster særlig megen motorstøj af sig. Alt i alt er Dacia Sandero derfor en bil, man bør have med i overvejelserne, hvis man er på udkig efter en rar og pålidelig bil i miniklassen.

En fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km er tilmed med til at skubbe Sandero foran mange af konkurrenterne. Godt gået Dacia!

Læs flere bilnyheder

Dacia Sandero set forfra

Dacia Sandero

19,6 km/l
Benzin
119.990 kr.
  • Pris
  • Komfort
  • Motor
  • Modelprogram
  • Rat ej justerbart
  • Sædeindstilling
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    116 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.077 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    328 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:409 cm B:185 cm H:150 cm
Luk