Dacia Sandero set forfra
Biltest

Dacia Sandero – Billigbil falder på sikkerheden

Det første indtryk af Dacia Sandero er egentlig positivt, men fabrikken er sprunget over, hvor gærdet er lavest, når det handler om sikkerheden i og omkring bilen. Og det ødelægger desværre billedet af en ellers ret fornuftig bil.
Dacia Sandero set bagfra

Motors vurdering

Dacia Sandero

18,9 km/l
Benzin
136.990 kr.
  • Motor
  • Plads
  • Garanti
  • Sikkerhedsudstyr
  • Styretøj
  • Modelprogram
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    120 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.072 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    328 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:409 cm B:185 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,30 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Dacia ejes af Renault og er udtænkt som et billigmærke, der skal benytte Renault-teknik i mere simple biler, der først og fremmest er bygget til at blive solgt til en lavere pris end konkurrenternes.

Den opskrift har vist sig at være en succes, for Dacia har på få år vokset sig store i Europa, hvor der årligt nu sælges over en halv mio. biler.

I Danmark har vi ikke på samme måde taget Dacia til os, og salget herhjemme har faktisk været aftagende i de senere år. Her er en af årsagerne formentlig, at bilerne simpelthen er bygget for billigt til os købestærke danskere, der i stigende grad har haft fokus på kvalitet.

Dacia Sandero kabine
Førerpladsen er overraskende velfungerende og flot lavet. Der er stof på instrumentbordet, og der er en stor 9” skærm der kan fungere med Apple Carplay og Android Auto.

Hvordan kører Dacia Sandero?

Den udvikling skal den nye Sandero forsøge at vende, og her er midlet en helt ny bil, der med en flot kabine, mere udstyr og ikke mindst bedre komfort skal indfange de bilkøbere, som hidtil har fundet mærket for simpelt.

Og efter vores test af Sandero mærker vi tydeligt resultatet af den ambition, for den nye Sandero føles langt mere helstøbt og velkørende, end hvad vi tidligere har oplevet fra Dacia.

Med udgangspunkt i den vellykkede Renault Clio er denne nye generation af Sandero blevet en ret fin bil, der byder sig til med en pæn kabine, der i denne Comfort-udgave har det meste af det grundlæggende komfortudstyr, man kan forvente i en bil i denne prisklasse.

Dacia Sandero skærm
Under skærmen er der fine og store drejegreb til varme- og ventilationsanlægget. Aircondition er standard.

Hvad koster Dacia Sandero?

Det er dog ikke sådan, at fabrikken dermed har forladt sin grundtanke om at producere simple og billige biler, for grundudgaven af Sandero – Essential til 120.000 kr. – har stadig en ret simpel indretning og savner f.eks. højdejusterbare sæder og rat, og er derfor på alle måder en udgave, man bør se bort fra.

Dermed bliver den billigste „rigtige“ udgave af Sandero denne Comfort til 137.000 kr., og det er nogenlunde samme pris som f.eks. den nye Toyota Yaris koster.

Den nye Sandero har dermed forladt rollen som en lavpris-bil, og vi må derfor have samme forventninger til en Dacia Sandero, som man stiller til andre biler i denne klasse, og det er lige præcis her, at Dacia mister grebet.

Dacia Sandero bagagerum
Bagagerummet er nydeligt beklædt, men har ikke mange smarte løsninger. Når bagsædets ryglæn er foldet forover dannes en ret høj kant mellem bagkanten af sædet og gulvet i bagagerummet.

Dacia Sandero falder på sikkerheden

For selvom Sandero egentlig klarer mange af vores testpunkter udmærket, når det handler om køreoplevelsen og brugsværdien, så er der desværre et område, hvor Sandero gør sig uheldigt bemærket, og det er med hensyn til bilens sikkerhedsniveau.

For selvom Sandero er bygget med brug af motorer, gearkasser, hjulophæng og meget andet fra Renault Clio, så har fabrikken valgt at sige pænt nej tak til det avancerede sikkerhedsudstyr, som Renault har udviklet til Clio, og Dacia har i stedet valgt en mere simpel og billig løsning, der slet ikke matcher de krav, vi europæere ellers er blevet enige om at stille til nye biler, når det handler om sikkerhed.

Det betyder desværre, at bilen har måttet indkassere den laveste karakter i nyere tid i sikkerhedstesten hos Euro NCAP. Kun to stjerner er det blevet til, og det er bare ikke godt nok i 2021.

Dacia Sandero snubler derfor i sin egen opskrift på en succes, og billigbilen er simpelthen blevet for billig i sin konstruktion, og er derfor ikke noget, vi vil anbefale, at man køber.

Euro NCAP og Dacia Sandero

Der hersker ingen tvivl om, at Dacia med denne Sandero har skabt sin mest sikre model nogensinde. Men spørgsmålet er, om det er nok til at gøre den til et fornuftigt køb? På baggrund af den nyeste sikkerhedstest fra Euro NCAP er det FDMs holdning, at vi ikke vil anbefale købet af bilen. Der er mange andre gode biler på markedet, der gør det bedre til omtrent samme pris, og der er derfor ingen grund til at lade sig nøjes med denne Sandero, der beviseligt er dårligere, når det handler om det samlede sikkerhedsniveau. 
Sandero er ganske vist på mange måder en fin bil, men netop sikkerheden for både dem inde i bilen og for de øvrige trafikanter vejer tungt, når regnestykket skal gøres op, og så falder den samlede vurdering altså ikke ud til fordel for købet af Sandero.
Problemet med bilen er, at den ikke har det sikkerhedsudstyr, man må forvente af en moderne bil i dag. Den har ganske vist fået en nødbremse, og det er en stor forbedring i forhold til den forrige udgave. Men det har vist sig, at nødbremsen ikke kan bremse op for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister, og at den i det hele taget har en ret simpel funktion. Sammenholdt med det faktum, at der heller ikke findes livreddende udstyr såsom f.eks. en advarsel, hvis man er ved at køre ud over sidelinjen, eller en overvågning af førerens opmærksomhed, ja, så lever bilen ikke op til det niveau, vi er nået til i 2021. Vi efterlyser også udstyr, der kan beskytte passagererne inde i bilen bedre i tilfælde af en kollision.
Hos Euro NCAP har det resulteret i et resultat fra sikkerhedstesten, der kun udløser to ud af fem stjerner, og det er det dårligste resultat, der er set i den periode, hvor de nuværende testprocedurer har været gældende.
Dacia har haft lejlighed til at kommentere resultatet og fremhæver blandt andet, at bilmærket betragter passiv sikkerhed (sikkerhed i tilfælde af en kollision) som en prioritet, og at de vil fortsætte med at fokusere på dette område. Samtidig skriver fabrikken, at de senere vil tilføje de efterspurgte sikkerhedssystemer, når de vurderer, at kunderne efterspørger dem og er villige til at betale for dem.

Læs bilnyheder