Motor mener
Prisen på Aiways U5 er i den høje ende, så man skal have behov for dens enorme plads. Man får masser af udstyr med i købet, men køremæssigt imponerer U5 ikke.
KØGE Aiways er et delvist kinesisk ord og skal betyde noget i stil med „Elsk din kørsel“. Aiways er også navnet på et helt nyt bilmærke, der netop er kommet til Danmark.
Endnu er der kun Aiways U5 på programmet. Det er en ret stor elbil, men den nyetablerede kinesiske bilfabrik lover flere modeller inden længe. De bliver alle elbiler, der er tænkt til at kunne blive solgt på alle markeder.
Herhjemme er det den danske Suzuki-importør, der står bag Aiways, der fortrinsvis skal sælges på nettet, men med mulighed for prøvekørsler hos nogle af de nuværende Suzuki-forhandlere.
Hvor stor er Aiways U5?
U5 kan bedst betegnes som en stor fempersoners SUV. Den er fra starten bygget til at være en elbil, og det betyder, at gulvet i hele bilen er helt fladt, og at batteriet er monteret som en stor flad enhed under gulvet.
Batteriet er på 63 kWh, og det giver en rækkevidde ifølge WLTP-normen på lige over 400 km. Elmotoren er placeret ved forhjulene, og den yder op til 204 hk. Det giver en rimelig hurtig acceleration, uden at bilen af den grund føles vild.
Læs også: Komplet oversigt over Motors tests af elbiler
Med en længde på hele 4,68 meter er der tale om en stor bil, og det mærkes i høj grad inde i kabinen, hvor der er meget fine pladsforhold ved både for- og bagsædet. Også bagagerummet er enormt og rummer 432 liter i et meget regulært rum, der endda byder på ekstra opbevaring under gulvet.
Også under motorhjelmen er der blevet plads til et lille ekstra rum – en såkaldt frunk – og der finder man plads til ladekabler og lignende, så de ikke generer på farten.
Hvordan kører Aiways U5?
Bag rattet føles U5 letkørt som enhver anden elbil. Det er blot at sætte den runde gearvælger i D og så træde forsigtigt på speederen, så kører bilen. Det føles hurtigt let og naturligt, og på den måde er U5 en bil, man hurtigt bliver dus med.
På motor- og landeveje føles den høje og ret tunge bil blød i sine bevægelser, og man har en fornemmelse af, at bilen aldrig falder helt til ro. Styretøjet hjælper heller ikke med til at modvirke den fornemmelse, idet selvopretningen er stærk og følelsen med vejbanen svag.
Også støjniveauet forårsaget af både hjul og vind er i den høje ende. Aiways U5 er derfor en bil, hvor pladsoplevelsen langt overstråler køreoplevelsen, og U5 kan derfor på ikke måle sig med f.eks. den nye VW ID.4, når det handler om køredynamik.
Masser af udstyr i Aiways U5
Men Aiways kan til gengæld noget, som mange andre ikke kan: Den kan tilbyde stort set alt i udstyr. Den kommer i to udgaver, Plus og Premium, og forskellen er 35.000 kr. For de penge får man bl.a. glassoltag, 19-tommer hjul, kunstlæderindtræk og elbagklap.
Begge udgaver byder dog på flot udstyr som nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, en stor skærm med bl.a. Apple CarPlay, klimaanlæg, LED-lygter hele vejen rundt og eljusterbare sæder. Og det betyder, at man i begge versioner på den måde er godt kørende.
Der er ikke mange knapper i bilen, for det meste udstyr betjenes via skærmen i midten. Det lyder mere smart, end det opleves, for skal man tænde sædevarmen eller åbne soltaget, må man ind i flere undermenuer. Desuden er der ikke danske menuer til at hjælpe en på vej.
Men alt i alt føles bilen velbygget, og man kan givetvis hurtigt lære det hele at kende, mens de første ture nok bliver noget forvirrende.
Hvad er prisen på Aiways U5?
Når elbilen skal oplades, må man væbne sig med tålmodighed. I lighed med mange andre asiatiske elbiler kan den nemlig kun trække strøm fra en enkelt fase i elnettet, og det betyder, at man maksimalt kan oplade bilen med 3,7 kW.
Dermed tager det 17 timer at få fuld strøm på batteriet derhjemme, og selv efter otte timer har man blot fået 140 km på batteriet. På farten går det noget hurtigere, og her kan man oplade med op til 90 kW, og så kan man få 240 km på bilen på 35 minutter.
Endnu er U5 ikke godkendt til at få monteret et anhængertræk, hvilket nok vil afholde en del fra at se nærmere på bilen. Det arbejdes der på at ændre, men hvornår det sker, er endnu uvist.
Til gengæld ligger det fast, at Aiways U5 sælges med en flot garanti på fem år på hele bilen og med otte års garanti på batteriet. Billigste udgave koster 300.000 kr., og allerede fra starten er der også priser på privatleasing af bilen. Her koster det 4.000 kr. om måneden samt 20.000 kr. i opstart for billigste udgave i en periode på tre år og beskedne 30.000 km.