Toyota bZ4X – Problemet er løst!

Toyota bZ4X blev i 2022 første elbil fra verdens største bilproducent. Men ud over det mærkelige navn blev elbilen også kendt for en ringe rækkevidde om vinteren og en langsom ladehastighed. Fabrikken præsenterer nu en forbedret version.

Toyota bZ4X set forfra, mens den kører ud af en by
Forpremiere

FDM mener:

Toyota bZ4X er nu, som den burde have været ved præsentationen for tre år siden, men vi savner stadig en lækrere kabine og en bagrudevisker.

MADRID Udefra er der ikke mange synlige nyheder at se på denne opdaterede udgave af elbilen bZ4X, som Toyota lancerer til efteråret. Men under skallen har det tidligere japanske problembarn fået løst flere af de problemer, som tidligere har generet.

Først og fremmest er bilen nu blevet udstyret med en mere avanceret varmepumpe, der tillader, at batteriets temperatur løbende kan optimeres, så ladehastigheden kan øges, når den udvendige temperatur er under frysepunktet. Det sker helt automatisk, hvis man indtaster en ladestation i navigationsanlægget, men kan også aktiveres manuelt.

I begge tilfælde kræver det dog, at der er mere end 15 procent strøm på batteriet, før bilen tillader, at der bruges strøm på at forvarme batteriet. Den maksimale ladehastighed er bevaret på 150 kW, men ifølge Toyota er ladekurven nu mere jævn, så den gennemsnitlige ladehastighed øges.

Kabinen i en Toyota bZ4X
Førerpladsen er opgraderet med en større centerskærm, og nu er der plads til to mobiltelefoner ved siden af hinanden i midterkonsollen.

Fås nu med to batteristørrelser

Næste store nyhed finder man ved rækkevidden. Her er der sket flere forandringer, idet batteriets størrelse for det første er justeret en smule, mens måden at måle batteriets kapacitet også er opdateret, så den nu lever op til den nyeste industristandard. Og endelig er bilen blevet bedre til at styre strømforbruget og give en mere præcis prognose for rækkevidden.

Alt i alt betyder det, at bZ4X nu kan køre op til 569 km på en opladning, hvilket er en forbedring på 64 km eller 13 procent. Nyt er også, at bZ4X fremover tilbydes med valg mellem to batteristørrelser på enten 73 kWh eller 58 kWh brutto. Det mindste batteri er en nyhed, og her er rækkevidden af gode grunde reduceret til 443 km.

Det er også den udgave, der har den laveste pris på 300.000 kr. Billigste udgave med det store batteri koster 325.000 kr. Nyt er i øvrigt også, at man hjemme kan oplade udgaverne med det store batteri med op til 22 kW, mens udgaven med det lille batteri lades med 11 kW via strøm fra tre faser.

Elbilen Toyota bZ4X kører på terrænbane
Toyota bZ4X fås med firehjulstræk, og så forvandler bilen sig til en adræt, terrængående bil. Netop i sådanne situationer er det elektronisk styrede firehjulstræk eminent til at sikre et godt greb i underlaget.

Ny front gavner vindmodstanden

Udvendigt er det primært fronten, der har fået en ny form. Dels giver det bilen et lidt mere moderne udseende, dels giver det bilen en lidt mere vindglat form, der også er med til at bidrage til den lidt forbedrede rækkevidde.

Inde i bilen er skærmen i midten vokset fra 12,3 til nu 14 tommer, og under den er centerkonsollen ombygget, så den nu kan rumme to store mobiltelefoner, der kan oplades samtidigt.

Rattet har fået udbygget den indbyggede ratvarme, og man kan let styre de standardmonterede assistentsystemer fra rattet. Som standard er der både en fin fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler og en vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen.

Det fungerede fint under vores korte testkørsel af den opdaterede bZ4X, og da alle udgaver har samme flotte mængde sikkerhedsudstyr, er det alle udgaver, der byder på denne kørehjælp.

Bagagerum i en Toyota bZ4X
Bagagerummet rummer 452 liter, og det er let tilgængeligt gennem en stor bagklap, der er elbetjent i de dyreste udgaver. Udgaverne med det store batteri må trække op til 1.500 kg, mens udgaverne med det lille batteri må trække op til 750 kg.

Garantien er kort, men kan forlænges

Efter at mange bilmærker har forbedret fabriksgarantien, så den nu mindst er på fem år eller 150.000 km, virker Toyotas fabriksgaranti noget spinkel, idet den kun er på tre år eller 100.000 km. Det betyder, at den grundlæggende fabriksgaranti dermed ikke lever op til FDMs mindstekrav, som netop er på fem år eller 150.000 km.

Men man kan forlænge Toyota-garantien i op til 10 år eller 185.000 km, hvis man vel at mærke følger Toyotas serviceplan og sender bilen til service mindst en gang hvert år. Gør man det, forlænges garantien frem til næste serviceeftersyn, og dermed i alt til bilen er 10 år gammel, eller til den har kørt 185.000 km.

Samtidig fornyes vejhjælpen, så man har gratis vejhjælp indtil næste serviceeftersyn. Batteriet har dets egen garanti på op til 10 år eller 1 mio. km, og der er også en forlænget fabriksgaranti på visse vitale dele som f.eks. elmotoren.

Den nye Toyota bZ4X er i Danmark til efteråret.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2011 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her

Elbilen Toyota bZ4X set bagfra, mens den kører i en by

Toyota bZ4X

El
344.990 kr.
  • Plads
  • Udstyr
  • Lademuligheder
  • Ingen bagrudevisker
  • Ikke fem års garanti
  • Ingen frunk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 73/69 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    224 hk
  • Moment
    269 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.930 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    452 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Officiel rækkevidde
    569 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:469 cm B:186 cm H:165 cm

Sikkerhed

2022
Luk